Advertorial

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

Rekonštrukcia zastrešenia železničnej stanice Praha hlavní nádraží

Súčasťou systematickej rekonštrukcie pražského hlavného nádražia bola dôsledná obnova haly nástupiska. Elegantná nitovaná konštrukcia je opäť prezentovaná v "plnej paráde".
Diela
Red 426.11.2018
13660+12
Rekonštrukcia zastrešenia železničnej stanice Praha hlavní nádraží
Autori: Ing. arch. Karel Hájek, Ph.D., Ing. Jaroslava ŠudováSpolupráca: Ing. Ondřej KafkaNávrh: 2013 - 2015Realizácia: 2015 - 2018Adresa: Wilsonova 300/8, Praha 2-Vinohrady, Česká republikaPublikované: 26. november 2018

Dielo sa dostalo do užšieho výberu poroty v aktuálnom ročníku Českej ceny za architektúru.

Historická oceľová hala nástupiska je spolu so secesnou budovou postavenou podľa návrhu architekta Josefa Frantu urbanistickou dominantou územia. Oceľová dvojloďová hala postavená v roku 1905 mostárňou Bondy je súčasťou pamiatkovo chráneného komplexu stavieb hlavného nádražia.

Z dôvodov nedostatku financií sa roky robila iba nutná údržba. Tým bol zapríčinený podstatný úbytok podielu prirodzeného osvetlenia v dôsledku zaslepenia skiel svetlíkov a zasklení bočných stien oceľovej konštrukcie. Najväčšie problémy predstavovali lokálne poškodenia historickej oceľovej konštrukcie, spôsobené zatekaním a následná korózia oceľových častí v nadzemných častiach stĺpov nad kĺbmi.

Foto: Ondřej Kafka
Foto: Ondřej Kafka
Foto: Ondřej Kafka
Foto: Ondřej Kafka
Foto: Ondřej Kafka

Najväčším problémom už vo fáze príprav stavby bolo dodržanie podmienky uzavretia maximálne dvoch nástupíšť na prepravu cestujúcich a to vzhľadom na vyťaženosť dopravného uzla a s ohľadom na minimum výluk. Starý náter konštrukcie bol odstránený vodným lúčom. Pieskovanie bolo z dôvodu prašnosti a nárokov na dodávku abrazíva zamietnuté. Behom výstavby bol náterový systém niekoľko krát pozmenený a to vzhľadom na poveternostné podmienky a časovú tieseň, dodržanie termínov výluk a harmonogram prác. Hlavná nosná konštrukcia bola opravená a odstrojené prvky a detaily haly mohli byť reštaurované. Doprava všetkého materiálu bola výhradne koľajová. Práce boli realizované pod odborným dohľadom pracovníkov Národného pamiatkového ústavu a Magistrálu hl. m. Prahy.

Architektonické riešenie stavby prispelo ku kompletnej rekonštrukcii oblúkovej haly nad koľajiskom, vrátane prístrešku, priliehajúceho k secesnej budove. Podarilo sa tak pre budúce generácie zachániť ojedinelú historickú konštrukciu, ktorá je jediná svojho druhu v bývalom Rakúsko-Uhorsku.

Pôdorys
Pôdorys
Priečny rez
Priečny rez
Pozdĺžne rezy
Pozdĺžne rezy
Čelný a bočný pohľad
Čelný a bočný pohľad
Detail 1
Detail 1
Detail 2
Detail 2
Detail 3
Detail 3
Detail 4
Detail 4
Detail - Lávka
Detail - Lávka

Vizualizácie:

Sudop Praha
Sudop Praha
Sudop Praha
Sudop Praha

Poloha diela

Ing. arch. Karel Hájek, Ph.D.
Ing. Jaroslava Šudová

Súvisiace články

Vložené
15. november 2018
0
1366
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím