Advertorial

Rodinný dom Vinje, Slovinsko

Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.

Tvárnice Silka pomohli výrazne urýchliť hrubú stavbu bytového domu v centre Bratislavy

Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...

Tradičná slovenská architektúra sa v Lietave snúbi s vysokými požiadavkami na súčasné bývanie

Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...

NEXUM - novinka v portfóliu industriálnych priečok Dorsis Digero

Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...

Kľučka ERA z dielne M&T ako odraz súčasnej éry

Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Nové Internorm okno HF 520 ocenené nemeckou cenou za dizajn German Design Award

Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Rekonštrukcia zastrešenia železničnej stanice Praha hlavní nádraží

Súčasťou systematickej rekonštrukcie pražského hlavného nádražia bola dôsledná obnova haly nástupiska. Elegantná nitovaná konštrukcia je opäť prezentovaná v "plnej paráde".
Diela
Red 426.11.2018
14020+12
Rekonštrukcia zastrešenia železničnej stanice Praha hlavní nádraží
Autori: Ing. arch. Karel Hájek, Ph.D., Ing. Jaroslava ŠudováSpolupráca: Ing. Ondřej KafkaNávrh: 2013 - 2015Realizácia: 2015 - 2018Adresa: Wilsonova 300/8, Praha 2-Vinohrady, Česká republikaPublikované: 26. november 2018

Dielo sa dostalo do užšieho výberu poroty v aktuálnom ročníku Českej ceny za architektúru.

Historická oceľová hala nástupiska je spolu so secesnou budovou postavenou podľa návrhu architekta Josefa Frantu urbanistickou dominantou územia. Oceľová dvojloďová hala postavená v roku 1905 mostárňou Bondy je súčasťou pamiatkovo chráneného komplexu stavieb hlavného nádražia.

Z dôvodov nedostatku financií sa roky robila iba nutná údržba. Tým bol zapríčinený podstatný úbytok podielu prirodzeného osvetlenia v dôsledku zaslepenia skiel svetlíkov a zasklení bočných stien oceľovej konštrukcie. Najväčšie problémy predstavovali lokálne poškodenia historickej oceľovej konštrukcie, spôsobené zatekaním a následná korózia oceľových častí v nadzemných častiach stĺpov nad kĺbmi.

Foto: Ondřej Kafka
Foto: Ondřej Kafka
Foto: Ondřej Kafka
Foto: Ondřej Kafka
Foto: Ondřej Kafka

Najväčším problémom už vo fáze príprav stavby bolo dodržanie podmienky uzavretia maximálne dvoch nástupíšť na prepravu cestujúcich a to vzhľadom na vyťaženosť dopravného uzla a s ohľadom na minimum výluk. Starý náter konštrukcie bol odstránený vodným lúčom. Pieskovanie bolo z dôvodu prašnosti a nárokov na dodávku abrazíva zamietnuté. Behom výstavby bol náterový systém niekoľko krát pozmenený a to vzhľadom na poveternostné podmienky a časovú tieseň, dodržanie termínov výluk a harmonogram prác. Hlavná nosná konštrukcia bola opravená a odstrojené prvky a detaily haly mohli byť reštaurované. Doprava všetkého materiálu bola výhradne koľajová. Práce boli realizované pod odborným dohľadom pracovníkov Národného pamiatkového ústavu a Magistrálu hl. m. Prahy.

Architektonické riešenie stavby prispelo ku kompletnej rekonštrukcii oblúkovej haly nad koľajiskom, vrátane prístrešku, priliehajúceho k secesnej budove. Podarilo sa tak pre budúce generácie zachániť ojedinelú historickú konštrukciu, ktorá je jediná svojho druhu v bývalom Rakúsko-Uhorsku.

Pôdorys
Pôdorys
Priečny rez
Priečny rez
Pozdĺžne rezy
Pozdĺžne rezy
Čelný a bočný pohľad
Čelný a bočný pohľad
Detail 1
Detail 1
Detail 2
Detail 2
Detail 3
Detail 3
Detail 4
Detail 4
Detail - Lávka
Detail - Lávka

Vizualizácie:

Sudop Praha
Sudop Praha
Sudop Praha
Sudop Praha

Poloha diela

Ing. arch. Karel Hájek, Ph.D.
Ing. Jaroslava Šudová

Súvisiace články

Vložené
15. november 2018
0
1402
Je potrebné uviesť celé meno (nie pseudonym, inak bude príspevok vymazaný), e-mail, ani telefón nie sú pre verejnosť viditeľné

Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.

Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu

Zatiaľ bez komentárov

Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím