Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
Nová škola vznikla rekonštrukciou a prístavbou historickej budovy, pochádzajúcej zrejme zhruba z polovice 19. storočia. Budova v priebehu času menila svoju funkciu a bola mnohokrát prestavovaná. Škola tu sídlila od 50. rokov do roku 2000, od tej doby objekt chátral.
Krátke video o genéze projektu nájdete TU
Koncept dostavby je postavený na kontraste dvoch hmôt - pôvodnej rekonštruovanej budovy a novej prístavby. Oba objekty sa od seba na prvý pohľad líšia ako svojim tvarovým riešením (sedlová vs. plochá strecha), tak i materiálom fasády (obyčajná omietka vs. obklad tehlovými pásmi) a tvaroslovím okenných otvorov.
Pôvodná budova bola uvedená do pôvodnej archetypálnej podoby, ktorá zdôrazňuje jej historický význam a dominantnú úlohu v urbanizme obce. Bolo nutné nahradiť dožité stropné a strešné konštrukcie a vyriešiť izoláciu spodnej stavby. Budova bola celkovo zrekonštruovaná vrátane úplne novej konštrukcie strechy a stropov. V maximálnej možnej miere boli využité existujúce dverové aj okenné otvory, iba na severnej a západnej stene došlo k miernemu preformátovaniu niektorých otvorov a vybúraniu nových tak, aby vnútorné priestory boli riadne osvetlené. Nová strecha bola o cca 1,2m zvýšená, aby podkrovné priestory mali dostatočnú výšku a tým pádom využiteľnosť. Strecha s monolitickou konštrukciou bola vyhotovená ako bezpresahová, so skrytými žľabmi aj dažďovými zvodmi a má plechovú pozinkovanú krytinu.
Prístavba sa zámerne od hlavnej budovy výrazovo líši. Je napojená v mieste existujúceho schodiska komunikačným krčkom, do ktorého zároveň ústi aj hlavný vstup. Umiestnenie prístavby pri severo-východnom rohu pozemku optimálne využíva školský pozemok a ponecháva veľkú rezervu pre umiestnenie ihriska a školskej záhrady. Ide o jednoduchý trojpodlažný hranol, jednoducho položený pozdĺž pôvodnej budovy. Jeho proporcie sú však štíhlejšie a jeho perforácia s nepravidelne rozloženými okennými otvormi dvoch rozmerov vnáša do celkovej kompozície hravosť a modernitu.
Škola poskytuje zázemie pre 5 kmeňových učební 1. stupňa, jedáleň s prípravňou, družinu, knižnicu a šatňové a sociálne zázemie. Nový hlavný vstup je umiestnený v škáre medzi oboma budovami do priestoru spojovacieho krčku. Na vstup nadväzuje hala so schodiskom a výťahom, odkiaľ sú prístupné šatne, družina a školská jedáleň. Jedáleň je doplnená prípravňou obedov z dovezených polotovarov či len ohrevom dovezených pokrmov. Zásobovanie jedálne prebieha nezávisle vlastným zadným vstupom. Jedáleň môže vďaka svojej pozícii fungovať nezávisle na prevádzke školy, a to napríklad pre spoločenské podujatia obce vo večerných hodinách. Vybavenie prípravne umožní aj základné občerstvenie pre tieto príležitosti.
Centrálnym komunikačným priestorom je dvojpodlažné átrium. Je osvetlené strešným svetlíkom a prepája obe úrovne učební. Na poschodí sú umiestnené 4 učebne a sociálne zariadenie. Učebne nemajú všetky rovnaký tvar ani veľkosť, aj orientácia na svetové strany sa líši. Každá je preto zariadená mierne odlišným spôsobom tak, aby školské lavice mali správne osvetlenie denným svetlom zľava a zozadu.
Na 3.NP sa nachádza piata učebňa, knižnica a ďalej zázemie učiteľského zboru (kabinet a zborovňa), sociálne zariadenie, sklady a kotolňa pre celý objekt. Chodba ku zborovni je vybavená malou kuchynskou linkou a chodba k riaditeľni je lemovaná vstavanými skriňami pre uloženie školských pomôcok. Zároveň sa tu nachádza miestnosť školníka a kotolňa.
Vertikálnu komunikáciu zaisťuje historické schodisko v pôvodnej budove, ktoré bolo iba očistené, opravené a doplnené novým oceľovým zábradlím s dreveným madlom. Pre bezproblémovú komunikáciu aj pre handicapovaných užívateľov bol do priestoru átria umiestnený výťah.
Všetky pobytové a komunikačné priestory (učebne, chodby, átrium, jedáleň a pod.) sú vybavené zvukovými podhľadmi z dosiek Heraklith pre zabezpečenie optimálnej pohody a prostredia pre výučbu.
Viac o projekte v nasledujúcom videu:
Fotografie dokumentujúce pôvodný stav a priebeh výstavby:
podklady: ing. arch. Ondřej Tuček