Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Stanica cestného turistického vláčika v Zemplínskych Hámroch tvorí súčasť projektu “Karpatské koľajky - po stopách úzkokoľajových železníc v Karpatoch”, podporeného z prostriedkov programu Interreg V-A Poľsko-Slovensko. Výletná trasa vedie od zastávky úzkorozchodnej železničky Majdan cez Balnicu (jazda vláčikom), pokračuje pozdĺž trasy úzkorozchodnej železničky Osadné-Udava (pešo alebo na bicykli) a ďalej autobusom do Zemplínskych Hámrov, kde na návštevníkov čaká atrakcia v podobe železničky na kolesách, ktorá ponúka výlet po historickej trase úzkorozchodnej železničky Snina -Vihorlat.
Prejazdná stanica cestného turistického vláčika bude slúžiť ako nástupný a výstupný priestor pre návštevníkov na novovybudovanej trati lesom Vihorlatských vrchov. V nočných hodinách a v zimných mesiacoch bude zároveň fungovať ako depo motorového vláčika. Hlavný objekt stanice dopĺňa kruhové sedenie, ktoré bude slúžiť nielen ako exteriérová čakáreň, ale tiež ako priestor pre rôzne turistické a vzdelávacie skupiny.
Parcela na južnom okraji obce je výškovo delená na dve úrovne. Spodná terasa bude slúžiť ako odstavná plocha s objektom turistického informačného centra. Na hornú terasu sa zo severnej strany napája turisticko-hospodárska lesná nespevnená cesta, po ktorej bude cestný turistický vláčik premávať.
Pôdorysný tvar stanice kopíruje zakrivenie trasy turistického vláčika, ktorá objektom prechádza. Presah pultovej strechy smeruje k hlavnému prístupovému bodu a pohľadom budúcich návštevníkov a turistov. Pätica otváravých dvojkrídlových dverí vytvára v otvorenej polohe vertikálne lamely a indikuje otvorené nástupisko. Hladká oblúková stena, ktorú formujú zatvorené krídla, naopak symbolizuje stanicu mimo prevádzky a vláčik odparkovaný v objekte. Posuvné dvere na oboch kratších fasádach umožňujú prejazd objektom. Architektonické riešenie dotvára drevená konštrukcia a obklad objektu.
Dispozične je objekt riešený ako dvojtrakt. Cestný vláčik prechádza vonkajším prekrytým okruhom stavby, pričom návštevníci vstupujú do objektu vnútorným okruhom. Z otvorenej terasy a nástupnej plochy je prístupné hygienické zázemie a príručný sklad. Väčší skladový priestor je prístupný z exteriéru.
Vertikálne kladený obklad fasády, plynulo pokračuje aj na krídlach otváravých a posuvných dverí. Finálnu vrstvu strechy tvorí ľahká plechová krytina. Uzavreté skladové a hygienické priestory sú obložené keramickým obkladom a keramickou dlažbou.
Podklady: Martin Štofira / Štofira architekti