Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
1. október 2015
0
1096

Riadiace stredisko dopravy s centrom údržby ciest v Mníchove

Neznie to práve veľkolepo. Dva paralelné stavebné bloky uzavreté do monotónneho sivého plášťa. Novú budovu riadiaceho strediska dopravy môžme opísať v niekoľkých slovách. To by sme však urobili nespravodlivosť vzhľadom na to, že táto jednoduchosť vie premeniť bežný technický objekt na pútavý kus umenia.
Riadiace stredisko dopravy s centrom údržby ciest v Mníchove
Autori: Auer+WeberInvestor: mesto MníchovZastavaná plocha: 12 000 m2Podlažná plocha: 17 600 m2Obostavaný objem: 86 000 m3Investičný náklad: 41,2 mil €Návrh: 2011 - 2012Realizácia: 2012 - 2013Adresa: Schragenhofstraße 6 GPS: 48.173892,11.500722, Mníchov, NemeckoPublikované: 1. október 2015

Nemecké metropoly majú problém: stále rastúci objem dopravy. A Mníchov je jedno z najproblematickejších miest. Hospodársky rozvinuté mesto priťahuje mnoho ľudí dochádzajúcich za prácou. Po bývaní je dopyt a ceny za ubytovanie sú vysoké. Mnohí z pracujúcich nemajú inú možnosť, než žiť na okraji mesta, alebo sa presťahovať vidiek a dochádzať. Strácajú čas v zápchach, pretože väčšina dochádzajúcich stále využíva automobily. Preto sa mesto spolieha na sofistikované systémy riadenia dopravy. Sú riadené v mníchovskom Technisches Betriebszentrum, ktorý navrhol ateliér Auer+Weber.

Výrezy v bloku budovy vyznačujú vstup na prízemí a átriá na poschodí
Výrezy v bloku budovy vyznačujú vstup na prízemí a átriá na poschodífoto: Stephan Falk

V tejto novej budove sídli nielen riadiace stredisko dopravy, ale tiež servis pre ďalšie prepravné služby. Budova stojí v heterogénnom prostredí v bízkosti Allacher Straße. Na sever od areálu je priemyselná zóna, na juh malé záhradné územia a na západe a východe sú obytné oblasti. Architekti reagujú na tieto rôzne mierky geometricky čistou, nízkou hmotou. Základným kompozičným prvkom sú dva dlhé trakty, ktoré sú navzájom paralelné. Sú orientované v pravom uhle k hlavnej ulici. Budova svojou orientáciou nadväzuje na susediace občianske stavby. 

Situácia
Situácia
Plášť z ťahokovu je vzdialený 40-150 cm od tela budovy
Plášť z ťahokovu je vzdialený 40-150 cm od tela budovyfoto: Stephan Falk

Hlavné trakty vyzerajú prakticky totožne, obe zjednocuje opláštenie z ťahokovu. Pri pohľade z diaľky sa zdá byť budova úplne jednoliata. Lesklá povrchová úprava mení výzor a farbu v závislosti na osvetlení a dennej dobe.

V priestore pod plášťom sa nachádzajú únikové schodiská
V priestore pod plášťom sa nachádzajú únikové schodiskáfoto: Stephan Falk

Keď sa k budove priblížime, začneme vnímať rozdielny charakter konštrukcie jednotlivých traktov, ktoré sa ukrývajú pod plášťom. Napriek tomu že na prvý pohľad vyzerajú rovnako, obe časti majú zásadný rozdiel v charaktere používania. Oceľová konštrukcia haly je nevykurovaná. Nachádzajú sa tu skladovacie priestory pre všetky druhy materiálov, ako sú káble, dopravné značky, semafory a pouličné osvetlenie, rovnako ako garáž pre vozidlá údržby. Na najvyššom poschodí a na streche sú ďaĺšie parkovacie plochy a priestor pre servis a vozidlá zamestnancov. Vo vykurovanom trakte sa nachádza centrum riadenia dopravy. Dielne a jedáleň sú situované na prízemí a kancelárie vedenia na poschodí. Priemyselné brány Hörmann s vynikajúcou tepelnou izoláciou zaisťujú, že teplo cez veľké otvory v konštrukcii neuniká. 

Pôdorys 1NP
Pôdorys 1NP
Pôdorys 2NP
Pôdorys 2NP
Rez
Rez

Do kompaktnej hmoty sú vyrezané tri átriá, ktoré zabezpečujú aby svetlo prenikalo do kancelárií, ktoré sú v kontakte s fasádou a sú priamo vetrané. Chladenie budovy v lete zabezpečujú podzemné vodné nádrže, ktoré ochladzujú vzduch prúdiaci do vzduchotechnických potrubí. Vykurovanie zabezpečuje pec na pelety v kombinácii s prídavným plynovým vykurovaním. Oba trakty sú prepojené dvoma mostami. Zošikmené sklenené prestropenie sa rozprestiera nad manipulačnými priestormi. Sklady a garáže sú prístupné cez priemyselné sekcionálne brány. Vnútorné priestory ťažia zo svetla prenikajúceho transparentným prestropením. Fotovoltaické prvky integrované v skle pokrývajú časť spotreby elektriny a zároveň slúžia ako tienenie.

10 m široké sekciové brány Hörmann zabezpečujú energetickú efektivitu prevádzky haly
10 m široké sekciové brány Hörmann zabezpečujú energetickú efektivitu prevádzky haly foto: Stephan Falk
Únikové schodisko za plášťom z ťahokovu
Únikové schodisko za plášťom z ťahokovufoto: Stephan Falk
foto: Stephan Falk
Manipulačný priestor medzi blokmi je prestrešený
Manipulačný priestor medzi blokmi je prestrešenýfoto: Auer+Weber
Priestor haly je presvetlený hlavne zvrchu
Priestor haly je presvetlený hlavne zvrchufoto: Stephan Falk
Rýchlobežné flexibilné brány zabezpečujú plynulú prevádzku
Rýchlobežné flexibilné brány zabezpečujú plynulú prevádzkufoto: Stephan Falk
Vo vnútri budovy sú skladované náhradné diely a objekty čakajúce na opravu
Vo vnútri budovy sú skladované náhradné diely a objekty čakajúce na opravufoto: Stephan Falk
Regály v skladoch majú výšku dvoch podlaží a ukrývajú všetky potrebné náhradné diely
Regály v skladoch majú výšku dvoch podlaží a ukrývajú všetky potrebné náhradné dielyfoto: Stephan Falk
Riadiace stredisko patrí medzi jedno z najmodernejších v Európe. Dopravné situácia je monitorovaná a informácie sa zobrazujú na 17 metrovej multimediálnej stene.
Riadiace stredisko patrí medzi jedno z najmodernejších v Európe. Dopravné situácia je monitorovaná a informácie sa zobrazujú na 17 metrovej multimediálnej stene.foto: Stephan Falk

Podklady: Auer+Weber

Poloha diela

Auer+Weber

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím