Advertorial

Rodinný dom Vinje, Slovinsko

Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.

Tvárnice Silka pomohli výrazne urýchliť hrubú stavbu bytového domu v centre Bratislavy

Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...

Tradičná slovenská architektúra sa v Lietave snúbi s vysokými požiadavkami na súčasné bývanie

Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...

NEXUM - novinka v portfóliu industriálnych priečok Dorsis Digero

Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...

Kľučka ERA z dielne M&T ako odraz súčasnej éry

Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Nové Internorm okno HF 520 ocenené nemeckou cenou za dizajn German Design Award

Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Rekonštrukcia interiérov pôvodného výstavného pavilónu Umeleckej besedy slovenskej v Bratislave

S pôvodnou noblesou a súčasnou infraštruktúrou.
Diela
Red 321.06.2024
9120+60
Rekonštrukcia interiérov pôvodného výstavného pavilónu Umeleckej besedy slovenskej v Bratislave
Autori: Ing. arch. Mária Bogárová, Ing. arch. Michal BogárRealizácia: 2020 - 2024Adresa: Dostojevského rad 2 , Bratislava, SlovenskoPublikované: 21. jún 2024

Budova Galérie Umelka (pôvodne Umelecká beseda slovenská), realizovaná v polovici dvadsiatych rokov minulého storočia, sa stala symbolickým medzníkom nástupu modernej architektúry na Slovensku. Pamitkovo chránený objekt po niekoľkých čiastkových rekonštrukciách prešiel dôležitou etapou komplexnej obnovy interiéru galérie. Počas uplynulých štyroch rokov boli podľa návrhu ateliéru BOGAR Architekti obnovené pôvodné interiérové priestory a prvky z obdobia moderného hnutia. Dôležitý bol pritom rešpekt k pôvodnému architektonickému konceptu, minimalizovanie intervencií a modernizácia technického vybavenia.

Komentár Miroslava Hrdinu z Krajského pamiatkového úradu Bratislava:

Výstavný pavilón UBS prešiel od svojho vzniku v dvadsiatych rokoch 20. storočia množstvom úprav, ktoré však podstatnejšie neprekryli architektonické kvality tejto výnimočnej ranno-funkcionalistickej stavby, zaradenej medzi národné kultúrne pamiatky. Základnou metódou pri nedávno realizovanej obnove interiéru objektu sa preto z perspektívy pamiatkovej starostlivosti stalo konzervovanie, resp. citlivá obnova zachovaných prvkov, ako sú kamenné a terazzové dlažby alebo hlavné vstupné dvere. Následne bola na základe reštaurátorského prieskumu a dobových fotografií rekonštruovaná pôvodná farebnosť stien a stropu predsiene a kazetového stropu centrálnej sály, vrátane doplnenia analógií pôvodných stropných svietidiel. Napokon, pri potrebnej modernizácii vnútorných priestorov prejavili architekti výnimočný cit pre pôvodný architektonický koncept A. Balána a J. Grossmanna. Minimalistické, kontextuálne vstupy, ako sú napríklad tieniace prvky či osvetľovacie rampy vo výstavných sálach, naň svojím umiestnením a technickým a formálnym riešením organicky nadviazali a doplnili ho o novú kvalitu.

Stručné sprievodné slovo k aktuálnej rekonštrukcii:

Výstavné siene v objekte bývalej Umeleckej besedy slovenskej slúžia kontinuálne ako galerijné priestory od roku 1926, kedy bol objekt UBS postavený podľa projektu architektov Aloisa Balána a Jiřího Grossmanna (návrh z roku 1924).  

Objekt a jeho interiéry prešli v minulosti viacerými čiastkovými obnovami, pričom významným obdobím pre celkové pozdvihnutie kvality tohto areálu boli roky 2020 - 2024, kedy okrem iných úprav prebehla aj rekonštrukcia pôvodných výstavných priestorov Galérie Umelka. Táto obnova sa uskutočnila s podporou grantu EHP, ktorý bol spoločne financovaný Islandom, Lichtenštajnskom a Nórskom a takisto vďaka finančnej spoluúčasti Slovenskej výtvarnej únie.

Veľká sála
Veľká sálaFoto: BOGAR Architekti
Veľká sála
Veľká sálaFoto: BOGAR Architekti
Veľká sála
Veľká sálaFoto: BOGAR Architekti

Architekti rekonštrukcie interiérov Umelky vytvorili spolu s odborným tímom (reštaurátorov, pamiatkarov, akustikov a ďalších špecialistov) komplexný projekt, ktorého cieľom bola obnova pôvodných výstavných priestorov, vrátane originálnych interiérových prvkov a materiálov a zároveň celkové zvýšenie kvality technického vybavenia galérie. Na základe reštaurátorského prieskumu a dobových fotografií bola zrekonštruovaná pôvodná farebnosť stien a stropu v predsieni objektu, ako aj kazetového stropu vo vstupnej hale. Do týchto priestorov sa doplnili aj analógie pôvodných stropných svietidiel.

Expozičné priestory sa plošne zväčšili odstránením dodatočných nehodnotných zásahov do interiéru. Veľká aj malá výstavná sieň boli vybavené systémom tienenia rozsiahlych zasklených plôch a zároveň novým galerijným osvetlením s úspornými svetelnými zdrojmi. Do priestorov galérie pribudli dataprojektory, premietacie plochy, nové vykurovacie prvky a ďalšie technické vybavenie zabezpečujúce kvalitu spoločenských udalostí, konferencií a výtvarných či multimediálnych projektov.

Nový systém tienenia vo veľkej sále
Nový systém tienenia vo veľkej sáleFoto: BOGAR Architekti

V malej výstavnej sále okrem spomínanej obnovy pôvodnej farebnosti stien, stupňov a bočných stien schodiska bolo zreštaurované aj pôvodné terrazzo na podlahe. Do výstavného priestoru pribudli zatemňovacie rolety a centrálna multifunkčná závesná konštrukcia.

Kamenná sála
Kamenná sálaFoto: BOGAR Architekti
Kamenná sála
Kamenná sálaFoto: BOGAR Architekti

Počas rekonštrukcie výstavných priestorov autori architektonického návrhu (Mária Bogárová, Michal Bogár) úzko spolupracovali s tímom reštaurátorov (Tibor Machata, Vladimír  Višváder, Villard) a s odborným radcom Krajského pamiatkového úradu v Bratislave (Miroslav Hrdina). Na základe reštaurátorského výskumu a v spolupráci s odborníkom na pamiatkovú obnovu bola definovaná a rekonštruovaná pôvodná podoba predsiene objektu aj kazetového stropu vo foyer galérie.

Hlavný vstup
Hlavný vstupFoto: BOGAR Architekti
Hlavný vstup
Hlavný vstupFoto: BOGAR Architekti
Foyer - výstavný priestor
Foyer - výstavný priestorFoto: BOGAR Architekti
Foyer - výstavný priestor
Foyer - výstavný priestorFoto: BOGAR Architekti

V priestore schodiska prebehla obnova stien, prvkov zábradlia a aj pôvodných podláh. Obnovili a doplnili sa aj keramické  soklové obklady schodiska.  

Schodisko do klubu umelcov
Schodisko do klubu umelcovFoto: BOGAR Architekti
Schodisko do klubu umelcov
Schodisko do klubu umelcovFoto: BOGAR Architekti

Objekt ako symbolický medzník nástupu modernej architektúry na Slovensku - zdroj: register modernej architektúry docomomo

Spolok Umelecká beseda slovenská založili v roku 1921. Združoval všetky výtvarné umelecké odbory. V roku 1924 vypísal súťaž na projekt vlastnej klubovej a výstavnej budovy. V súťaži zvíťazili mladí českí architekti Alois Balán a Jiří Grossmann, ktorí pôsobili v Bratislave. Funkčné jadro budovy tvorí veľká výstavná sieň (na výstavy maľby) a malá výstavná sieň (na výstavy sôch). V suteréne boli hospodárske priestory, archív, sklady a malá zasadacia miestnosť. Na poschodí sa nachádzali klubové (reštauračné) priestory s terasou. Na budove môžeme dobre sledovať vývin od klasickej k modernej funkcionalistickej architektúre. Zatiaľ čo vstupný priestor má ešte stopy oblúčkových dekorácií a vo vestibule je ťažký kazetový strop, veľká výstavná sieň je už konštruovaná z jednoduchých železobetónových rámov a jej severné prekrytie tvorí zasklená strecha továrenského vzhľadu. Priečelia z holého tehlového muriva sú reakciou na holandskú modernu, ktorou sa v tom čase inšpirovali viacerí československí architekti. Napriek určitým protikladom pôsobí objekt ako ucelená umelecká výpoveď a stal sa symbolickým medzníkom nástupu modernej architektúry na Slovensku.

Časť architektonických výkresov pre: Galéria Umelka - rekonštrukcia výstavných priestorov
Časť architektonických výkresov pre: Galéria Umelka - rekonštrukcia výstavných priestorovAutor: BOGAR Architekti

Podklady a fotografie: BOGAR Architekti

Poloha diela

Ing. arch. Mária Bogárová
Ing. arch. Michal Bogár
Vložené
19. jún 2024
0
912
Je potrebné uviesť celé meno (nie pseudonym, inak bude príspevok vymazaný), e-mail, ani telefón nie sú pre verejnosť viditeľné

Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.

Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu

Zatiaľ bez komentárov

Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím