Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Projekt prístavby základnej školy v Dobřichoviciach získala kancelária SHA na základe víťazstva v architektonickej súťaži, ktorú v roku 2008 vyhlásilo vedenie mesta Dobřichovice. Riešené územie sa nachádza priamo v centre. Jedná sa o pohľadovo veľmi exponované miesto. Vstup do existujúcej školy bol v blízkosti rohu rušnej križovatky a neponúkal žiadny nástupný priestor. Verejné priestranstvo s ihriskom na južnej - dvornej strane existujúcej školskej budovy bol jediným zhromažďovacom miestom pre žiakov. Bolo vzdialené od vstupu do školy a dosiahnuteľné iba okľukou.
Celková hmota novej prístavby maximálne využíva celý pozemok až k jeho východnému okraju. Vzniká tým budova, zložená z existujúcej a novej časti o celkovej dĺžke70 metrov. škola sa tiahne pozdĺž ulice 5. mája. Hlavný vstup do budovy bol umiestnený z východnej strany, tj. V mieste, kde bolo možné vytvoriť dostatočne veľký a bezpečný priestor na zhromažďovanie žiakov pred a po vyučovaní.Nová prístavba je rozdelená na dve hmoty. Prvá, trojpodlažná časť priamo nadväzuje na existujúcu budovu a pôdorysne približne kopíruje zbúranú najstaršiu časť školy. Druhá, dvojpodlažná časť je tvorená súborom jednotlivých hmôt učební a kabinetov okolo širokej stredovej chodby s odpočinkovými kútmi. Obe časti spája centrálny stredový priestor so schodiskom a polootvoreným priestorom multifunkčnej "knižnice". Hmotovo sú obe časti komplexu spojené veľkou strechou, ktorá spája menšie časti kompozície v jeden celok a prináša silnejšiu a razantnejšiu mierku.
Nové časti školy sú komponované tak, aby vznikol pohodlný, prehľadný a presvetlený vnútorný priestor školy a aby učebne mali výhľad prevažne do kľudného južného a východného priestoru a boli dostatočne presvetlené.Vstupná časť je navrhnutá ako dvojpodlažná, využívajúca úroveň medzi 1.NP a suterénom, kde sú umiestnené centrálne šatne žiakov. Zo vstupného priestoru možno priamo pokračovať o pol poschodia vyššie do 1.NP.
Učebne a kabinety sú zorganizované do podobných dvojpodlažných blokov, ktoré sa niekoľkokrát opakujú. Medzery medzi jednotlivými blokmi privádzajú do vnútorných priestorov školy denné svetlo. Toto riešenie prispieva k zmenšeniu merítka a lepšie kontextuálne nadväzuje na rozptýlenú zástavbu objektov na juhu a východe.
Nová časť budovy je sa existujúcu budovou školy spojená v úrovni prízemia i poschodia. Existujúca aj nová časť školy má každá svoje schodisko. Bezbariérová prevádzka je v prípade potreby riešená prípravou šachty pre výťah, prístupný priamo z pešej zóny ulice 5. mája a spájajúci všetky podlažia. Hlavný priestor, "námestíčko", pred vstupom do školy je upravený tak, že použitými materiálmi a detailami nadväzuje na predchádzajúcu úpravu školského dvora a vytvára tak jednotný parter okolo školy. Navrhnuté hmotové a prevádzkové riešenie je podporené voľbou materiálov fasády.
Jednotlivé bloky učební sú obložené drevenými latami z červeného cédra. Technické riešenie tohto obkladu spolu s návrhom verejnej zelene v parteri počíta s pokrytím časti drevenej fasády popínavou zeleňou. Navrhnuté hmotové a prevádzkové riešenie je podporené voľbou materiálov fasády. Jednotlivé bloky učební sú obložené drevenými latami z červeného cédra. Technické riešenie tohto obkladu spolu s návrhom verejnej zelene v parteri počíta s pokrytím časti drevenej fasády popínavou zeleňou.
podklady: Šafer Hájek architekti s.r.o.