Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
Pompézna a graciózna elegancia. Prinavrátenie lesku zanedbanej kráse - autentickým a originálnym hodnotám, síce historizujúceho, ale noblesného neobarokového objektu z konca XIX. storočia. Norbert Šmondrk, ktorého poznáme ako silného súčasného architekta a dizajnéra, teraz potvrdil svoj cit pre kontextuálnu prácu v historickom prostredí.
"Palác Vidora Csákyho patrí medzi časovo najrozsiahlejšie projekty, ktoré som realizoval.” Norbert Šmondrk tentokrát stál pri “oprašovaní” a dolaďovaní interiéru pre nového nájomníka a zavádzaní stavby do života. Hlavná časť rekonštrukčných prác na paláci bola realizovaná už v rokoch 2006 a 2007. Pred časom tento špecifický priestor našiel dôstojného užívateľa, ktorým je ambasáda Kórejskej republiky.
V bohato zdobených komnatách sa tu kedysi odohrával bežný život rodiny grófa Vidora Csákyho. Palác si dal ako jedno z viacerých sídel vo Viedni a Budapešti navrhnúť viedenským architektom Heinrichom Adamom. V roku 1892 prekvital košatý neobarok, a tak palác ovplýval radom honosných detailov na uličnom priečelí, ale aj v interiéroch. V prvej polovici dvadsiateho storočia k objektu pribudol takzvaný Baťov trakt a neskôr budova skladov. Následne palác na niekoľko desaťročí obsadila poliklinika s príznačnými socialistickými intervenciami. Totálna rekonštrukcia prišla na rad až po dlhých rokoch bezvládia, kedy sa palác stal čiernou ovcou celej ulice.
Dôkladná očista odstránila zhubné nánosy minulosti, zveľadila všetky zachované štukové, kováčske a stolárske prvky, vitráže a leptané sklá a k ich figuratívnej lyrike pridala nenápadné novotvary poňaté v súčasnej výrazovo redukovanej estetike. Novostavbu vo dvore s pôvodnou budovou spája lávka a podkrovie sa premenilo na administratívne priestory.
Palác je zaujímavý nielen pri pohľade z ulice vďaka bohato zdobenej fasáde s eklektickými výrazovými prostriedkami, krásne dekoratívne kovanou mrežou nadsvetlíka nad vstupom a balkónovým zábradlím, ale aj pôvodnou honosnou výzdobou v interiéroch.
V prejazde sú po obidvoch stranách vstupy na schodiská, ktoré rámujú portály s dvojicami mramorových stĺpov. V portáloch so pseudobarokovými dverami sa zachovali pôvodné leptané sklá s alegóriami hudby a poézie.
Pravé schodisko je reprezentačné. Má kované zábradlie zdobené neobarokovou akantovou rozvilinou s rokokovou mriežkou.
Reprezentačné priestory sa nachádzajú na druhom poschodí v piano nobile. Svetlá výška miestnosti je 5,5m. Vo vstupnej hale sú dve dvojice stĺpov pokryté štukolustrom s kompozitnými (korintskými) hlavicami. Po obvode stien haly sa čiastočne zachovala nádherná štuková výzdoba.
Stavba bola na svoju dobu pokroková, najvýraznejším architektonickým prvkom je hala so zaskleným stropom a bazilikálnym osvetlením.
Ostatné miestnosti zdobia sústavy rokokových kartuší, z ktorých najzaujímavejšie sú ikonograficky netradične riešené personifikácie štyroch ročných období. Štuková výzdoba sa na druhom poschodí zachovala aj v ďalších dvoch miestnostiach orientovaných do dvora. V jednej z nich dominujú na strope miestnosti dva rodové erby.
"Krása práce na projekte, akým bol palác Vidora Csákyho, spočíva v jeho autenticite a originalite, v akej sa zachoval, bez nutnosti hľadania a tvorby predpokladov. I napriek tomu, že doba socializmu sa častokrát stavala k podobným hodnotám odmietavo, je jasné, že to, čo tu vybudovali naši predchodcovia, nenechalo chladným ani túto epochu našej histórie, ktorá zrejme nenašla odvahu zničiť ju. Je šťastím tohto domu i nás, že táto pompézna graciózna elegancia si našla cestu späť do života prostredníctvom osvieteného majiteľa, ktorý prinavrátil lesk jej zanedbanej kráse," hovorí Šmondrk v rozhovore pre časopis Átrium.
Podklady: Norbert Šmondrk, Štúdio K.F.A.