Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
31. máj 2024
6
1227

Neformálne kultúrne centrum na úpätí hory Serra de Tramuntana, Malorka

V rámci prvej etapy rozsiahleho projektu obnovy areálu dokončil ateliér BEEF ARCHITEKTI prestavbu tristoročného mestského domu.
Neformálne kultúrne centrum na úpätí hory Serra de Tramuntana, Malorka
Autori: Ing.arch. Radoslav Buzinkay, MAS ETH, Ing.arch. Andrej Ferenčík, Ing. arch. Ján ŠimkoSpolupráca: Ing. arch. Lukáš MaršalkaInvestor: Ca'n Burgos De AndratxPlocha pozemku: 6185 m²Podlažná plocha: 124 m²Návrh: 2019 - 2020Realizácia: 2021 - 2022Adresa: Carrer de Andalucía 23, Andratx, ŠpanielskoPublikované: 3. jún 2024

Cit pre lokálny kontext materiály a detaily, ktorý architekti ukázali aj v prípade predchádzajúcej novostavby vily vo vnútrozemí stredomorského ostrova. Nová architektonická vrstva rešpektuje autenticitu stavby a súčasne vytvára osobitý a komfortný priestor pre štyri hosťovské apartmány a kanceláriu správcu.

 

Realizáciu a zaujímavý príbeh projektu bližšie predstavia autori:

Sa Taronja je unikátne miesto v mestečku Andratx, ležiacom na úpätí hôr Serra de Tramuntana na ostrove Malorka. Až do konca 90. rokov minulého storočia tu bola najväčšia kuracia farma na Baleárskych ostrovoch, založená v šesťdesiatych rokoch rodinou Burgos. V roku 1997 zazrel náhodne okolo prechádzajúci nemecký maliar Hartmut Usadel ceduľu s oznamom, že farma je na predaj a rozhodol si v nej zriadiť ateliér. Neostalo len pri tom, z miesta vytvoril neformálnu galériu a kultúrne centrum, v ktorom tvorili a vystavovali umelci z celého sveta. Tri pôvodné osemdesiat metrov dlhé kurníky zmenili funkciu na ateliéry, galériu, či dokonca malú divadelnú sálu. Vrcholom tohto obdobia bol koncert Berlínskeho symfonického orchestra v priestoroch Sa Taronje. Po smrti Usadela prevzala štafetu jeho blízka priateľka Tina Horne. Až do roku 2017, kedy celý areál prebral nový majiteľ, ktorý chce nadviazať na kultúrny potenciál Sa Taronje. Vstúpiť do priestoru s tak autentickou históriou sme pokladali za výzvu.

Projekt je rozdelený na dve fázy. Prvú tvorí kamenný, tristoročný mestský dom na hranici hustej zástavby mesta, ktorého obnovu sme nedávno dokončili. Druhou sú už spomínané tri štíhle, osemdesiat metrov dlhé haly, ktoré pôvodne slúžili ako kuríny, neskôr ako ateliéry a galérie umelcov. Ich prestavba je v príprave a rokovaní s mestom. Cieľom je pokračovať v tradícii tohto miesta a podporovať myšlienku autentickej kultúry, ktorá prekračuje rámec mesta a ostrova.

Vyše tristo rokov starý kamenný dom bol väčšinu svojho životného cyklu využívaný na bývanie s výnimkou poslednej dekády, kedy slúžil ako zázemie gastro prevádzky pri kultúrnom centre. Zadaním bolo prestavať ho na hosťovský dom so štyrmi apartmánmi a správcovskou kanceláriou (tzv. oficína). Za pomoci miestnych robotníkov so slovenskými koreňmi sme odstránili všetky nánosy a prístavby, aby sme nechali priestor pre pôvodnú kamennú obálku a jej prirodzenú masívnu tektoniku. V mieste spoločnej kuchyne sme využili severnú fasádu na perforáciu väčšieho otvoru a dosiahli tým lepšie presvetlenie priestoru, ako aj zámerný kontakt s ulicou. Pôvodné drevené prvky sme zo statických dôvodov doplnili novými v pôvodnej farebnosti. Novo doplnená materialita ostala v intenciách lokálne dostupných zdrojov ako napr. miestny kameň Mares. V exteriéri sme zvýraznili prepojenie domu s existujúcim pátiom, ktorého krytá časť je jeho prirodzeným funkčným pokračovaním. Použitím jednoduchej drevenej mriežky sme vytvorili motív tienenia, ktorý sa opakuje v celom dome a tvorí novú vrstvu modernej identity stavby.

V celom areáli sme našli množstvo artefaktov, ktoré sme zakomponovali do interiéru, ako napr. starožitný stôl a stoličky, typické malorské sklo, alebo umelecké obrazy zo zlatej éry kultúrneho centra Sa Taronja.

Pri projekte prestavby hál sme sa zamerali na zachovanie pôvodnej technickej architektúry. Jej výrazným znakom je filigránska montovaná konštrukcia z oceľových L-profilov, ktorú plánujeme zrekonštruovať do pôvodného stavu. Modulárny obvodový plášť, nahradíme novým s mierne upraveným okenným rastrom. Vo vnútorných priestoroch vznikne flexibilný systém pripojení na inžinierske siete tak, aby bola zachovaná variabilita členenia priestorov aj do budúcnosti.

Veríme, že vďaka plánovanej rekonštrukcii aj zvyšných častí tejto výnimočnej stavby opätovne vznikne bod na mape ktorý bude generátorom kultúry v miestnom, ale aj v medzinárodnom meradle.

Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Situácia
SituáciaAutor: BEEF ARCHITEKTI
Pôdorys 1. NP
Pôdorys 1. NPAutor: BEEF ARCHITEKTI
Pôdorys 2. NP
Pôdorys 2. NPAutor: BEEF ARCHITEKTI
Pôdorys 3. NP
Pôdorys 3. NPAutor: BEEF ARCHITEKTI

Materiály

  • drevo - nábytok, schody (masívny dub), pergoly (termoborovica), trámy, obklady (borovicová bio doska)
  • pôvodný kameň - fasáda (dvojitá kamenná stena)
  • kameň - lokálny kameň - Mares, Crema Marfil
  • keramika - Levantina Techlam

Autor: BEEF ARCHITEKTI
Podklady: Linka
Fotografie: Tomeu Canyellas

Poloha diela

Ing.arch. Radoslav Buzinkay, MAS ETH
Ing.arch. Andrej Ferenčík
Ing. arch. Ján Šimko
Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím