Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
19. apríl 2024
0
46

Návrh nového pavilónu ZŠ Řevnice

Návrh rieši prístavbu ZŠ Řevnice – nový pavilón pre najstaršiu školu v obci. Najdôležitejším aspektom prezentovaného riešenia je jednoduchosť prevádzky a prepojenie jednotlivých funkcií v súhre s primerane vhodným nerušivým riešením fasády nového objektu. Zároveň však návrh reaguje na svahovitosť terénu, ktorý udáva svoje črty aj celkovej architektúre a fungovaniu samotného objektu.
Návrh nového pavilónu ZŠ Řevnice
Ateliér: MODIOR architects and engineers s.r.o.Autori: Ing. arch Milan Škorupa, Ing. arch. Viliam StrajňakNávrh: 0 - 2023Adresa: Řevnice, Česká republikaPublikované: 19. apríl 2024

Riešená parcela v čase súťaže disponuje pôvodnou budovou základnej školy, objektom školskej jedálne, novou prístavbou v západnej časti pozemku a športoviskom s ihriskom. Návrh uzatvára bezpečný pohyb detí do novonavrhovaného areálu, ktorý by po novom disponoval viacerými možnosťami športového vyžitia, detských preliezok a spoločenských aktivít. Areál by teda vedel fungovať aj čiastočne verejne mimo vyučovacích hodín v škole. Priestor pred pavilónom od cesty je striktný a ponúka priamu možnosť vstupu do pavilónu a líniový prechod do areálu záhrady a športoviska, ktoré sa uvažujú využívať aj pre potreby verejnosti, preto je zázemie dimenzované aj pre tieto účely.

Prioritou formovania hmoty bolo napojenie navrhovaného objektu na existujúcu budovu školy a jej osadenie v svahovom teréne. Zároveň bolo dôležitým aspektom jej nenásilné prepojenie a umiestnenie v rámci okolitých budov, pozemku a celkového urbanizmu obce. V návrhu objekt delíme na tri základné zvislé hmoty – hmoty učební, kabinetov a sociálnych zariadení a hmotu chodby a komunikácií, ktorá pretína ostatné a tvorí ľahkú, presvetlenú alternatívu ku dvom striktným hmotám.

Nový objekt sa prepája s pôvodným na prvom, druhom a treťom nadzemnom podlaží priamo, bezbariérovo na rovnakej úrovni, čo umožňuje bezproblémový a jednoduchý prechod a pohyb všetkých žiakov školy medzi pavilónmi. Prepoj je riešený ľahkou presklenou fasádou a dizajnovo vytvára „krčok“ medzi starým a novým objektom. Priestor od cesty je tvorený vstupom a napojením na jedáleň s kuchyňou. Náprotivnú stranu utvárajú kancelárie vedenia, sociálne zariadenia, zborovňa a veľká reprezentatívna aula napojená na exteriér a celý vnútorný areál školy. Vyššie podlažia dispozične obsahujú kmeňové učebne, kabinety, toalety a na vrchnom poschodí výtvarný ateliér a dielňu so skladmi a kabinetmi. Tu sa nachádza aj veľká pochôdzna terasa s možnosťou využitia ako exteriérová učebňa, prípadne oddychový a prezentačný priestor. Celé tieto dva trakty prepája spomínaná hmota komunikácie obsahujúca hlavné schodisko a tým prepája celý pavilón.

Dispozičný program hovorí o veľkej potrebe vzájomného prepojenia jednotlivých priestorov a prevádzok. Aby sme predišli strate využiteľných priestorov použitím chodieb v objekte, návrh dimenzujeme ako takmer bezchodbový s logickým a hierarchickým usporiadaním priestorov. Vhodným prepojením jednotlivých učební a špeciálnych učební predchádzame nechcenému miešaniu žiakov rôznych ročníkov. Zároveň priestor vzájomne neizolujeme, ale pracujeme s ním ako s prepojeným celkom. Komplexný zjednotený a čitateľný dojem nám definuje aj vytvorená veľká presklená fasáda a strecha na najvyššom ustúpenom podlaží, ktorá púšťa potrebné svetlo do celého komunikačného traktu. Tým presvetľuje nielen priestor chodieb ale aj učební zvnútra cez kopilitové nadpriečky. Ucelený celok preto prezentujeme ako jednoducho čitateľný, komunitný a prehľadný v rámci konceptu fungovania modernej školy a školského systému.

Typická trieda: Priorita je presvetlenie priestoru a vhodná vyučovacia atmosféra. Triedy sú orientované aj na východ aj západ, čo je z hľadiska prehrievania ideálne riešenie. Trieda ma modulárny rozmer 7,5 x 10 m. Fasády tienime exteriérovými roletami na oknách z vonkajšej strany.

Špeciálne učebne – ateliér a dielňa: vizuálny kontakt so širším okolím a prírodou s možnosťou vyučovania na exteriérovej terase najvyššieho podlažia. Sú oddelené akustickými presklenými priečkami.

Verejná inštitúcia školy by mala v maximálnej možnej miere využívať aj alternatívne zdroje energie. Objekt výchovy a vzdelávania ďalších generácií môže takto zároveň edukatívne prezentovať využívanie pokročilých technológií, alternatívnych zdrojov, spôsobov regulácie a monitorovania spotreby energie. Rovnako tak vieme školákov zaujať a vtiahnuť do celosvetovej problematiky ohľadom šetrenia energie a nakladania s prírodnými zdrojmi. Investícia sa mnohonásobne vráti nielen v šetrení nákladov, ale aj vo výchove uvedomelej novej generácie pre ktorú z hľadiska dnešných globálnych problémov a výziev ohľadom životného prostredia bude nesporným prínosom orientovať sa v oblasti alternatívnych zdrojov.

Exteriér školy je ako školský areál tvorený najmä edukatívnymi prvkami, prvkami záhradnej architektúry, detskými ihriskami, ale aj spoločenskými priestormi pre využitie areálu viacerými možnosťami. Zároveň prepojenie vstupu nového pavilónu, auly a záhrady vnímame ako potrebné a vhodné, vzhľadom na multifunkčné využívanie celého areálu. Krajinársky návrh rieši prepojenie jednotlivých funkcií záhrady, pobytových terás a športoviska v jeden celok. Prepojenie na úrovni terénu s budovou nového pavilónu ponúka možnosti vytvorenia potrebných šatní, zázemia a skladov.

Ing. arch Milan Škorupa
Ing. arch. Viliam Strajňak
Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím