Advertorial

BIGMAT International Architecture Award 2025 - prihlasovanie

Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...

Tvárnice Silka pomohli výrazne urýchliť hrubú stavbu bytového domu v centre Bratislavy

Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...

Tradičná slovenská architektúra sa v Lietave snúbi s vysokými požiadavkami na súčasné bývanie

Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...

NEXUM - novinka v portfóliu industriálnych priečok Dorsis Digero

Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...

Kľučka ERA z dielne M&T ako odraz súčasnej éry

Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Nové Internorm okno HF 520 ocenené nemeckou cenou za dizajn German Design Award

Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Dom smútku v Trebišove - rekonštrukcia, dostavba

Prestavba ktorá rozvinula pôvodné kvality diela.
Diela
Red 301.08.2017
37180+30
Dom smútku v Trebišove - rekonštrukcia, dostavba
Autori: Ing. arch. Marian Puci, Ing. arch. Radovan Krajňák, Stanislav LiščinskýZastavaná plocha: 1 389 m2Podlažná plocha: 485 m2Obostavaný objem: 3 326 m2 Investičný náklad: 835 000,- €Návrh: 2013 - 2014Realizácia: 2014 - 2016Adresa: Komenského 1881/14, Trebišov, SlovenskoPublikované: 1. august 2017

Nie každý starý objekt je zlý. Mnohokrát nevidíme hodnoty, vedľa ktorých dennodenne chodíme. Nemusia byť na prvý pohľad zrejmé. Všeobecne sa v laickej verejnosti na Slovensku podceňujú najmä "stavby z obdobia socializmu". Častokrát sú to veľmi kvalitné a kultivované diela. K takým nepochybne patril aj dom smútku v Trebišove. Jeho autorom bol pražský archtekt Petr Švácha (pozor, nemýliť si s Rostislavom Šváchom, historikom a teoretikom umenia a architektúry). Projekt vznikol v rokoch 1967 až 1969. Po takmer päťdesiatich rokoch boli potrebné úpravy nevyhovujúceho stavu. Dočkal sa rekonštrukcie od "domácich" architektov Mariana Puciho, Radovana Krajňáka a Stanislava Liščinského. Keď architekt vstupuje na pôdu, kde zanechal stopy iný kolega, je to delikátna pozícia. Dosiahnuť vyvážený výsledok nie je ľahké. Nepotlačiť pôvodné kvality a s citom pracovať na ich rozvoji vyžaduje talent. Tu sa dielo podarilo. Aj keď nie priamou revitalizáciou pôvodných kvalít, ale miernou transformáciou pôvodného konceptu pomocou súčasného názoru autorov a nových materiálových možností do podoby kultivovanej a dôstojnej občianskej stavby.

Dom smútku od svojho uvedenia do prevádzky v roku 1969 nebol primerane obnovovaný. Stavba nevyhovovala súčasným dispozičným, prevádzkovým ani technickým požiadavkám. Objekt mal zastaranú, poruchovú technickú infraštruktúru, statické poruchy, zariadenia a materiály za hranicou svojej životnosti, užíval sa v havarijnom stave. Do diela tejto hodnotnej modernej architektúry bolo prevedené množstvo neodborných zásahov a úprav, ktoré viedli k potlačeniu jeho pôvodných architektonických kvalít.

Paranorma - levitujúce okná bez limitov
BIGMAT International Architecture Award 2025 - prihlasovanie
Pôvodný objekt
Pôvodný objektfoto: Marian Puci
Podoba po prestavbe
Podoba po prestavbeFoto: Miro Šestina
Foto: Miro Šestina

Východiskom návrhu bolo zachovanie základnej dispozičnej a hmotovo - priestorovej koncepcie pôvodného autora. Pôdorys obradnej sály bol proporčne predĺžený v západnom aj východnom smere, čo umožnilo zväčšenie obradného priestoru a priestoru pre sedenie a státie návštevníkov. Veľkoplošné presklenie z východnej strany bolo zachované a úmerne zväčšené predĺženiu priestoru. Galéria na státie bola ponechaná a doplnená novým schodiskom. V obradnom priestore bol navrhnutý pevný žulový katafalk s otváraním zadnej steny.

Katafalk je návrhom umiestnený v obradnej sále asymetricky, čím vytvára väčší priestor pre obrad. Hmota katafalku je odsadená od podlahy štrbinou, pre vytvorenie pocitu pokračovania jeho objemu do hlbín podsvetia. Vo vyvýšenom priestore nad zosnulým je štrbina v strope prechádzajúca strechou a západnou stenou do podlahy, ktorá nasvetľuje priestor poslednej rozlúčky denným svetlom prichádzajúcim symbolicky zhora. Smútiaca rodina stojaca pri obrade pri zosnulom je scénicky osvetlená prirodzeným svetlom a účastníci obradu prichádzajúci hlavným vstupom vidia zosnulého s rodinou v priamom pohľade so symbolom utrpenia, v podobe kríža sv. Františka v pozadí.

Kríž je štylizovaný a osadený v miernom dynamickom náklone. Je kotvený tak, aby ho bolo možné jednoducho demontovať v prípade obradu iného vierovyznania. Obradný priestor umožňuje posúvať rečnícky pult, meniť počet sedacích prvkov pre účinkujúcich a jednoducho napojiť na ozvučenie klávesový alebo iný hudobný nástroj. V strope integrovaný projektor dáva priestor pre digitálnu projekciu portrétu, textu a obrázkov na zadnú stenu obradného priestoru, kde projekcia pri bežnom osvetlení priestoru pri obrade pôsobí zdržanlivo a primerane k charakteru obradu, ktorý informačne doplňuje.

Pôdorys 1. NP - stav pred rekonštrukciou
Pôdorys 1. NP - stav pred rekonštrukciou
Pôdorys 1. NP - nový stav
Pôdorys 1. NP - nový stav
Pôdorys strechy - stav pred rekonštrukciou
Pôdorys strechy - stav pred rekonštrukciou
Pôdorys strechy - nový stav
Pôdorys strechy - nový stav
Rezy - nový stav
Rezy - nový stav
Pohľady - nový stav
Pohľady - nový stav
Pohľady - nový stav
Pohľady - nový stav
Foto: Miro Šestina
Foto: Miro Šestina
Foto: Miro Šestina
Foto: Miro Šestina

Hmotovo - priestorové riešenie objektu a hlavného vstupu na cintorín vychádza z čistých línií a tvarov a plastickej hry svetla a tieňa. Farebnosť je potlačená na metalický obklad v studenej matnej bielej farbe a matnej čiernej eternitovej obkladovej doske. Základná farebnosť a štruktúra povrchov je doplnená multifunkčným sklom, oceľovými sitami v čiernej a šedej farbe, zvislými zelenými plochami na fasáde z paviniča, perforáciami v hmote objektu a jeho povrchoch.

Foto: Miro Šestina
Foto: Miro Šestina
Foto: Miro Šestina
Foto: Miro Šestina

Umelé osvetlenie poskytuje vytvorenie rôznych svetelných scén obradného priestoru a dosvetlenia pri slabom vonkajšom dennom svetle. Pôvodný návrh patia, ako exteriérového priestoru prepojeného so smútočnou sálou veľkoplošným presklením bol zachovaný. Na protiľahlej stene bolo patio doplnené vertikálnou zelenou plochou z paviniča s lavičkou a fontánou v podobe pomaly stekajúcej vody po žulovej doske.Tento exteriérový dláždený priestor z ktorého sa cez presklenie sledujú obrady bol tak doplnený o vertikálnu zelenú plochu a vodný prvok, symbol života, ktorý osviežuje priestor v horúcich letných dňoch.

Foto: Miro Šestina
Foto: Miro Šestina
Foto: Miro Šestina

Smútočná sála má podlahové vykurovanie, rekuperačné vetranie s filtráciou vzduchu a chladenie. Technologické zariadenia a rozvody sú navrhnuté tak aby neboli vnímané a nenarušili jednoduchosť a tvarovú čistotu. V objekte boli navrhnuté zariadenia pre zadržanie a využitie dažďovej vody a zatrávnenie plochej časti strechy objektu. Z rozpočtových dôvodov bola realizácia týchto zariadení a častí stavby zaradená do II. etapy výstavby a objekt je na dobudovanie technicky pripravený.

V interiéri obradnej sály je použitý olejovaný dub, gresová dlažba, žula s pieskovaným povrchom a biely matný povrch stien. V dispozícii zázemia boli vytvorené nové verejné toalety s priamym vstupom aj z exteriéru, priestory pre pomoc pri nevoľnosti, miestnosť pre prípravu kňazov, šatne zamestnancov a pod. Pred hlavným vstupom do objektu bola vytvorená čiastočne prekrytá zhromažďovacia plocha, ktorá je využívaná pri pohreboch s väčším počtom účastníkov, pri obradoch neďalekého pamätníka hrdinom II. sv. vojny a pri cirkevných obradoch a sviatkoch. Plocha nadväzuje na hlavnú kompozičnú a komunikačnú os od hlavného vstupu na cintorín k pamätníku. Hlavný vstup na cintorín bol rozšírený a jeho riešenie umožnilo vytvoriť široký priehľad z ulice do priestoru cintorína, pôvodne uzavretý neprehľadným múrom.

Foto: Miro Šestina
Foto: Miro Šestina
Foto: Miro Šestina
Foto: Miro Šestina
Foto: Miro Šestina
Foto: Miro Šestina
Foto: Miro Šestina
Foto: Miro Šestina
Foto: Miro Šestina
Foto: Miro Šestina
Foto: Miro Šestina
Vizualizćia návrhu
Vizualizćia návrhu

Poznámka: Potešenie autorom pred odovzdaním stavby priniesol náhodný pohľad na mladú nevestu a ženícha, ktorí pózovali fotografovi pred dokončeným objektom.

Podklady: Marian Puci

Poloha diela

Ing. arch. Marian Puci
Ing. arch. Radovan Krajňák
Stanislav Liščinský

Súvisiace články

Vložené
21. júl 2017
0
3718
Je potrebné uviesť celé meno (nie pseudonym, inak bude príspevok vymazaný), e-mail, ani telefón nie sú pre verejnosť viditeľné

Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.

Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu

Zatiaľ bez komentárov

Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím