Advertorial

Energeticky úsporné okná aj pre nízkoenergetické domy

Výber okien je pri stavbe či rekonštrukcii kľúčovou investíciou a systém SYNEGO od REHAU prináša komplexné riešenie s dôrazom na...

Za dverami Dorsis nájdete nielen bezpečie a pokoj, ale aj eleganciu a nadčasový design

Integrované dverové systémy predstavujú riešenie, ktoré spája vysoké technické nároky s architektonickou...

Myotis stôl - "menej je viac"

Dá sa šetriť bez ujmy na dizajne?

Imperiálna kvalita zvukov a emócií z prírody. Spoznajte koncertnú sieň vo Weikersheime v Nemecku

Architekti zo štúdia HENN stavili na prirodzenosť dreva, precízne navrhnutú akustiku a premyslený...

Dizajn bez kompromisov: detail, ktorý mení spôsob otvárania dverí

Tiché a bezkontaktné dovieranie dverí dopĺňajú ergonomické madlá v rôznych dizajnových a funkčných prevedeniach, vrátane...

Rodinný dom Vinje, Slovinsko

Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.

Tvárnice Silka pomohli výrazne urýchliť hrubú stavbu bytového domu v centre Bratislavy

Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...

Tradičná slovenská architektúra sa v Lietave snúbi s vysokými požiadavkami na súčasné bývanie

Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...

NEXUM - novinka v portfóliu industriálnych priečok Dorsis Digero

Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...

Kľučka ERA z dielne M&T ako odraz súčasnej éry

Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Interiér STJR, Bratislava

Voľný, vzdušný interiér, ktorý necháva priestor na dotvorenie umením...
Diela
Red 315.01.2023
22540+33
Interiér STJR, Bratislava
Autori: Ing. arch. Eugen KullmanSpolupráca: Ing. arch. Peter Hubinský, Ing. arch. Ondrej StrýčekPodlažná plocha: 80 m2Návrh: 2021 - 2021Realizácia: 2021 - 2022Adresa: Trnávka , Bratislava, SlovenskoPublikované: 15. január 2023

Realizáciu architekta Eugena Kullmana predstavíme s textom Michala Lalinského. Článok pôvodne vyšiel v časopise Atrium 6/2022.

 

Rozuzlenie

Prízemie malého domu sa stalo svedkom veľkolepého architektonického rozletu. Výsledok očarí mäkkou atmosférou aj napriek tomu, že je zámerne strohý.
Prízemie malého domu sa stalo svedkom veľkolepého architektonického rozletu. Výsledok očarí mäkkou atmosférou aj napriek tomu, že je zámerne strohý.Foto: Pavel Kudiváni

Bratislavská štvrť Trnávka je svojským územím s prívetivou mierkou, hoci jej urbanizmus vychádza z príliš utilitárneho zahustenia drobnými stavbami a občas pôsobí stiesnene. Dnes však už nemá povesť robotníckej kolónie, je skôr prehliadkou a nedocenenou časťou s autentickou atmosférou, ktorá láka čoraz viac mladých obyvateľov.

Tu býva aj mladý pár so starostlivo pestovanou afinitou na nezávislú pouličnú a basketbalovú scénu. Pár, ktorý žije aktívny mestský život, má rád umenie a „street style“, vyhľadáva spoločnosť a rád si užíva. Obydlie, definované na tomto životnom pôdoryse, si zariadil na prízemí malého rodinného domu strateného v úzkych uličkách Trnávky. Jeho rekonštrukciu zveril do rúk bratislavského architekta Eugena Kullmana, ktorý si zas zavolal na pomoc kolegu Petra Hubinského.

O Eugenových architektonických realizáciách sme v Atriu písali už niekoľkokrát - zakaždým očarený pevným autorským konceptom, ktorý dokázal preniesť do reality s príkladnou ľahkosťou. Jeho interiéry sú na pohľad často jednoduché, no skrývajú v sebe množstvo úsilia venovaného koncepčnému, materiálovému i remeselnému detailu. Projekt rekonštrukcie prízemia v Trnávke - architekt ho vo svojom portfóliu vedie pod kódovým označením „STJR“ - náleží k rodu tých „redukovanejších“ a „puristickejších“. Jeho dominantným rysom je absencia akéhokoľvek vizuálneho ruchu - byt je vybielený až do krajnosti. „V pôvodnom stave som zreteľne pociťoval zomknutú dispozíciu,“ vysvetľuje architekt zámer vybieleného a vyčisteného priestoru. „Domu neprospievali malé funkčné celky, ktoré sa zauzľovali cez vstupné priestory. Miestnosti dennej časti boli oddelené predsieňou, nočnú časť spájala so zvyškom domu tmavá chodba, ktorá viedla cez hygienický uzol. Tým dochádzalo k výraznému kríženiu funkcií.“ Prevádzkovo zamotanú situáciu architekt „rozuzlil“ ráznymi stavebnými rezmi (dávkovanými, samozrejme, s chirurgickou presnosťou). Priestor uvoľnil a prevzdušnil, jednoznačnejšie zadefinoval súkromnú a verejnú zónu a zapojil do hry dominantnú bielu farbu. Ňou doslova prežiaril pôvodné ospanlivý vnútrajšok a dodal mu intenzívnu vitalitu.

Nahrávala mu celá škála priaznivých okolností - odhodlaní a neortodoxní klienti, ktorí s vďačnosťou prijali architektove nekonvenčné riešenia, uvoľnenejší rozpočet, situácia s prívetivou orientáciou na svetové strany aj prízemie so záhradným dvorom. Ak k tomu prirátame Eugenove skúsenosti, výsledok je podľa očakávania výborný. Exceluje v programovej strohosti, ktorá však neznesie najmenšie remeselné zaváhanie. Inscenuje zámernú bezvýraznosť tak, aby majitelia mohli ďalej dotvárať byt výtvarnými dielami, no súčasne pôsobí vľúdne - doslova atmosférou domáceho pohodlia.

Pomlčka: pri čistení dispozície sa architekt rozhodol vytvoriť medzipriestor medzi exteriérom terasy a kúpelňou. Veľkorysá „kúpelňová predsieň“ pôsobí ako pomlčka medzi dvoma funkčnými celkami
Pomlčka: pri čistení dispozície sa architekt rozhodol vytvoriť medzipriestor medzi exteriérom terasy a kúpelňou. Veľkorysá „kúpelňová predsieň“ pôsobí ako pomlčka medzi dvoma funkčnými celkamiFoto: Pavel Kudiváni
Kvadranty prevádzky: obývacia izba, kuchyňa, jedáleň aj predsieň sú dispozične zjednotené do jedného priestoru. Jeho členeniu na štyri zákutia – kvadranty, napomáha vstavaná skriňa vztýčená uprostred.
Kvadranty prevádzky: obývacia izba, kuchyňa, jedáleň aj predsieň sú dispozične zjednotené do jedného priestoru. Jeho členeniu na štyri zákutia – kvadranty, napomáha vstavaná skriňa vztýčená uprostred.Foto: Pavel Kudiváni

Atypické riešenie bytu reaguje aj na „streetový“ životný štýl obyvateľov. Vstup sa odohráva in medias res - vchodové dvere ukryté za záclonou ústia rovno do obytného monopriestoru, ktorý delí vstavaný nábytok na funkčné celky. Prevádzkový prúd ho obteká cez kuchyňu na jednej strane a jedáleň s obývacou izbou na druhej, ďalej pokračuje cez svetlú chodbu až ku spálni a záhradnej terase. Toaleta, kúpeľňa, schodisko a priestranný sklad pod ním vytvárajú funkčnú nárazníkovú zónu medzi dennou a nočnou časťou. Architekt vylial po celom pôdoryse polyuretánovú podlahu, aby vymazal stopy pôvodne tmavých a nekonzistentných izieb. Odtieň „Moonlit Snow“, teda snehobiely, mäkčený a elastický „povlak“ značky Mellow, ktorý v projekte „STJR“ realizovala spoločnosť Liquidfloor, doslova vyhladil akékoľvek vrásky minulosti a rozjasnil aj ten najtmavší kút. V jeho estetickej tónine pokračuje biely nábytok zbavený rukovätí, ktorému občas oponuje dyha morená hlbokou čerňou. Achromatické akordy zaznievajú v kuchyni aj kúpeľni, spálni aj na schodisku.

Iný, dispozične výstredný prvok čaká pred kúpeľňou. Architekt ju chcel prepojiť s terasou a jej denným svetlom, preto ju zabudoval za sklenenú priečku. Netreba sa však báť akváriového efektu - priečka s výplňou tekutých krištáľov sa dá „vypnúť“ a úplne znepriehľadniť. Medzi kúpeľňou a východom na terasu vznikol neveľký medzipriestor, akási predsieň s miestom na obraz či kolekciu zberateľských artefaktov. Pôvodne tmavú spálňu prežiarilo svetlo terasy sprístupnené cez zväčšené francúzske okno. Citlivo rozmiestnené akcenty - napríklad nábytkové solitéry ako Vitra „Metal Side Tables“ z galvanizovanej ocele v obývačke a spálni, fungujú ako nenápadné referenčné poznámky na životný štýl majiteľov (ukotvených v spomenutom „street“ štýle).

Kvadratúra kruhu: prísny puristický ráz kúpeľne zmäkčuje okrúhle zrkadlo, cielene vymerané na stred štvorcovej obkladačky. Sklenené priečka sa dá znepriehľadniť elektrickým ovládaním.
Kvadratúra kruhu: prísny puristický ráz kúpeľne zmäkčuje okrúhle zrkadlo, cielene vymerané na stred štvorcovej obkladačky. Sklenené priečka sa dá znepriehľadniť elektrickým ovládaním.Foto: Pavel Kudiváni
Čierno-biela vízia: ani v spálni sa Eugen Kullman nebál rozohrať strohý achromatický akord – bielu a čiernu rozvinul na všetkých interiérových prvkoch. Poznávacím znamením architekta je okrem iného aj prakticky členená šatníková skriňa s pásom zásuviek v spodnej časti.
Čierno-biela vízia: ani v spálni sa Eugen Kullman nebál rozohrať strohý achromatický akord – bielu a čiernu rozvinul na všetkých interiérových prvkoch. Poznávacím znamením architekta je okrem iného aj prakticky členená šatníková skriňa s pásom zásuviek v spodnej časti.Foto: Pavel Kudiváni
Kontinuita: biela kuchynský linka i ďalší nábytok v priestore bytu „STJR“ je organickým pokračovaním liatej bielej podlahy.
Kontinuita: biela kuchynský linka i ďalší nábytok v priestore bytu „STJR“ je organickým pokračovaním liatej bielej podlahy.Foto: Pavel Kudiváni
Abstrakcia výrazu: obývacia izba je vymedzená nábytkom vyrobeným na mieru – televíznou stenou, ktorá čiastočne prekrýva kuchynskú linku. Dizajn vstavaného nábytku je zredukovaný na estetiku krajného minimalizmu.
Abstrakcia výrazu: obývacia izba je vymedzená nábytkom vyrobeným na mieru – televíznou stenou, ktorá čiastočne prekrýva kuchynskú linku. Dizajn vstavaného nábytku je zredukovaný na estetiku krajného minimalizmu.Foto: Pavel Kudiváni
Foto: Pavel Kudiváni
Foto: Pavel Kudiváni
Pôdorys
PôdorysAutor: Eugen Kullman

Architekt: Eugen Kullman; Text: Michal Lalinský; Foto: Pavel Kudiváni

Článok pôvodne vyšiel v časopise Atrium 6/2022.

Poloha diela

Ing. arch. Eugen Kullman
Vložené
12. január 2023
0
2254

Načítavam diskusiu...

Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím