Advertorial

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Nové Internorm okno HF 520 ocenené nemeckou cenou za dizajn German Design Award

Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

BIGMAT International Architecture Award 2025 - prihlasovanie

Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Interiér STJR, Bratislava

Voľný, vzdušný interiér, ktorý necháva priestor na dotvorenie umením...
Diela
Red 315.01.2023
22253+33
Interiér STJR, Bratislava
Autori: Ing. arch. Eugen KullmanSpolupráca: Ing. arch. Peter Hubinský, Ing. arch. Ondrej StrýčekPodlažná plocha: 80 m2Návrh: 2021 - 2021Realizácia: 2021 - 2022Adresa: Trnávka , Bratislava, SlovenskoPublikované: 15. január 2023

Realizáciu architekta Eugena Kullmana predstavíme s textom Michala Lalinského. Článok pôvodne vyšiel v časopise Atrium 6/2022.

 

Rozuzlenie

Paranorma - levitujúce okná bez limitov
Kľučka ako ikona
Prízemie malého domu sa stalo svedkom veľkolepého architektonického rozletu. Výsledok očarí mäkkou atmosférou aj napriek tomu, že je zámerne strohý.
Prízemie malého domu sa stalo svedkom veľkolepého architektonického rozletu. Výsledok očarí mäkkou atmosférou aj napriek tomu, že je zámerne strohý.Foto: Pavel Kudiváni

Bratislavská štvrť Trnávka je svojským územím s prívetivou mierkou, hoci jej urbanizmus vychádza z príliš utilitárneho zahustenia drobnými stavbami a občas pôsobí stiesnene. Dnes však už nemá povesť robotníckej kolónie, je skôr prehliadkou a nedocenenou časťou s autentickou atmosférou, ktorá láka čoraz viac mladých obyvateľov.

Tu býva aj mladý pár so starostlivo pestovanou afinitou na nezávislú pouličnú a basketbalovú scénu. Pár, ktorý žije aktívny mestský život, má rád umenie a „street style“, vyhľadáva spoločnosť a rád si užíva. Obydlie, definované na tomto životnom pôdoryse, si zariadil na prízemí malého rodinného domu strateného v úzkych uličkách Trnávky. Jeho rekonštrukciu zveril do rúk bratislavského architekta Eugena Kullmana, ktorý si zas zavolal na pomoc kolegu Petra Hubinského.

O Eugenových architektonických realizáciách sme v Atriu písali už niekoľkokrát - zakaždým očarený pevným autorským konceptom, ktorý dokázal preniesť do reality s príkladnou ľahkosťou. Jeho interiéry sú na pohľad často jednoduché, no skrývajú v sebe množstvo úsilia venovaného koncepčnému, materiálovému i remeselnému detailu. Projekt rekonštrukcie prízemia v Trnávke - architekt ho vo svojom portfóliu vedie pod kódovým označením „STJR“ - náleží k rodu tých „redukovanejších“ a „puristickejších“. Jeho dominantným rysom je absencia akéhokoľvek vizuálneho ruchu - byt je vybielený až do krajnosti. „V pôvodnom stave som zreteľne pociťoval zomknutú dispozíciu,“ vysvetľuje architekt zámer vybieleného a vyčisteného priestoru. „Domu neprospievali malé funkčné celky, ktoré sa zauzľovali cez vstupné priestory. Miestnosti dennej časti boli oddelené predsieňou, nočnú časť spájala so zvyškom domu tmavá chodba, ktorá viedla cez hygienický uzol. Tým dochádzalo k výraznému kríženiu funkcií.“ Prevádzkovo zamotanú situáciu architekt „rozuzlil“ ráznymi stavebnými rezmi (dávkovanými, samozrejme, s chirurgickou presnosťou). Priestor uvoľnil a prevzdušnil, jednoznačnejšie zadefinoval súkromnú a verejnú zónu a zapojil do hry dominantnú bielu farbu. Ňou doslova prežiaril pôvodné ospanlivý vnútrajšok a dodal mu intenzívnu vitalitu.

Nahrávala mu celá škála priaznivých okolností - odhodlaní a neortodoxní klienti, ktorí s vďačnosťou prijali architektove nekonvenčné riešenia, uvoľnenejší rozpočet, situácia s prívetivou orientáciou na svetové strany aj prízemie so záhradným dvorom. Ak k tomu prirátame Eugenove skúsenosti, výsledok je podľa očakávania výborný. Exceluje v programovej strohosti, ktorá však neznesie najmenšie remeselné zaváhanie. Inscenuje zámernú bezvýraznosť tak, aby majitelia mohli ďalej dotvárať byt výtvarnými dielami, no súčasne pôsobí vľúdne - doslova atmosférou domáceho pohodlia.

Pomlčka: pri čistení dispozície sa architekt rozhodol vytvoriť medzipriestor medzi exteriérom terasy a kúpelňou. Veľkorysá „kúpelňová predsieň“ pôsobí ako pomlčka medzi dvoma funkčnými celkami
Pomlčka: pri čistení dispozície sa architekt rozhodol vytvoriť medzipriestor medzi exteriérom terasy a kúpelňou. Veľkorysá „kúpelňová predsieň“ pôsobí ako pomlčka medzi dvoma funkčnými celkamiFoto: Pavel Kudiváni
Kvadranty prevádzky: obývacia izba, kuchyňa, jedáleň aj predsieň sú dispozične zjednotené do jedného priestoru. Jeho členeniu na štyri zákutia – kvadranty, napomáha vstavaná skriňa vztýčená uprostred.
Kvadranty prevádzky: obývacia izba, kuchyňa, jedáleň aj predsieň sú dispozične zjednotené do jedného priestoru. Jeho členeniu na štyri zákutia – kvadranty, napomáha vstavaná skriňa vztýčená uprostred.Foto: Pavel Kudiváni

Atypické riešenie bytu reaguje aj na „streetový“ životný štýl obyvateľov. Vstup sa odohráva in medias res - vchodové dvere ukryté za záclonou ústia rovno do obytného monopriestoru, ktorý delí vstavaný nábytok na funkčné celky. Prevádzkový prúd ho obteká cez kuchyňu na jednej strane a jedáleň s obývacou izbou na druhej, ďalej pokračuje cez svetlú chodbu až ku spálni a záhradnej terase. Toaleta, kúpeľňa, schodisko a priestranný sklad pod ním vytvárajú funkčnú nárazníkovú zónu medzi dennou a nočnou časťou. Architekt vylial po celom pôdoryse polyuretánovú podlahu, aby vymazal stopy pôvodne tmavých a nekonzistentných izieb. Odtieň „Moonlit Snow“, teda snehobiely, mäkčený a elastický „povlak“ značky Mellow, ktorý v projekte „STJR“ realizovala spoločnosť Liquidfloor, doslova vyhladil akékoľvek vrásky minulosti a rozjasnil aj ten najtmavší kút. V jeho estetickej tónine pokračuje biely nábytok zbavený rukovätí, ktorému občas oponuje dyha morená hlbokou čerňou. Achromatické akordy zaznievajú v kuchyni aj kúpeľni, spálni aj na schodisku.

Iný, dispozične výstredný prvok čaká pred kúpeľňou. Architekt ju chcel prepojiť s terasou a jej denným svetlom, preto ju zabudoval za sklenenú priečku. Netreba sa však báť akváriového efektu - priečka s výplňou tekutých krištáľov sa dá „vypnúť“ a úplne znepriehľadniť. Medzi kúpeľňou a východom na terasu vznikol neveľký medzipriestor, akási predsieň s miestom na obraz či kolekciu zberateľských artefaktov. Pôvodne tmavú spálňu prežiarilo svetlo terasy sprístupnené cez zväčšené francúzske okno. Citlivo rozmiestnené akcenty - napríklad nábytkové solitéry ako Vitra „Metal Side Tables“ z galvanizovanej ocele v obývačke a spálni, fungujú ako nenápadné referenčné poznámky na životný štýl majiteľov (ukotvených v spomenutom „street“ štýle).

Kvadratúra kruhu: prísny puristický ráz kúpeľne zmäkčuje okrúhle zrkadlo, cielene vymerané na stred štvorcovej obkladačky. Sklenené priečka sa dá znepriehľadniť elektrickým ovládaním.
Kvadratúra kruhu: prísny puristický ráz kúpeľne zmäkčuje okrúhle zrkadlo, cielene vymerané na stred štvorcovej obkladačky. Sklenené priečka sa dá znepriehľadniť elektrickým ovládaním.Foto: Pavel Kudiváni
Čierno-biela vízia: ani v spálni sa Eugen Kullman nebál rozohrať strohý achromatický akord – bielu a čiernu rozvinul na všetkých interiérových prvkoch. Poznávacím znamením architekta je okrem iného aj prakticky členená šatníková skriňa s pásom zásuviek v spodnej časti.
Čierno-biela vízia: ani v spálni sa Eugen Kullman nebál rozohrať strohý achromatický akord – bielu a čiernu rozvinul na všetkých interiérových prvkoch. Poznávacím znamením architekta je okrem iného aj prakticky členená šatníková skriňa s pásom zásuviek v spodnej časti.Foto: Pavel Kudiváni
Kontinuita: biela kuchynský linka i ďalší nábytok v priestore bytu „STJR“ je organickým pokračovaním liatej bielej podlahy.
Kontinuita: biela kuchynský linka i ďalší nábytok v priestore bytu „STJR“ je organickým pokračovaním liatej bielej podlahy.Foto: Pavel Kudiváni
Abstrakcia výrazu: obývacia izba je vymedzená nábytkom vyrobeným na mieru – televíznou stenou, ktorá čiastočne prekrýva kuchynskú linku. Dizajn vstavaného nábytku je zredukovaný na estetiku krajného minimalizmu.
Abstrakcia výrazu: obývacia izba je vymedzená nábytkom vyrobeným na mieru – televíznou stenou, ktorá čiastočne prekrýva kuchynskú linku. Dizajn vstavaného nábytku je zredukovaný na estetiku krajného minimalizmu.Foto: Pavel Kudiváni
Foto: Pavel Kudiváni
Foto: Pavel Kudiváni
Pôdorys
PôdorysAutor: Eugen Kullman

Architekt: Eugen Kullman; Text: Michal Lalinský; Foto: Pavel Kudiváni

Článok pôvodne vyšiel v časopise Atrium 6/2022.

Poloha diela

Ing. arch. Eugen Kullman
Vložené
12. január 2023
3
2225
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím