Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Do vynovených vstupných priestorov Aupark Tower pribudlo dielo Petra Vaceka s názvom "Divnô". Súsošie, inšpirované baladou slovenského básnika Janka Kráľa Zakliata panna vo Váhu a divný Janko. Dielo s rozmermi 3 x 3 x 7,5 metra dopĺňajú štyri menšie inštalácie - abstraktné skulptúry vytvorené z kovových písmen, ktoré boli pôvodne odpadom pri výrobe hlavného objektu.
Východiskom pre súčasnú podobu inštalácie bolo dvojkolové výberové konanie, v ktorom dvanásťčlenná odborná porota hodnotila celkovo 11 návrhov od 8 autorov. Osloveným umelcom hradil investor skicovné.
Dielo "Dva oblúky prepojené túžbou"
Dielo má niekoľko vrstiev. Pri pohľade z diaľky pôsobí masívnym dojmom a divák vníma predovšetkým celok a jeho geometriu. Bližší pohľad pozorovateľovi otvára ďalší rozmer - priehľadnosť a drobnokresbu nepravidelnej perforácie plechu. V detailnom pohľade sa z otvorov stávajú jednotlivé verše básne oddelené kovovým punktom.
Parametre:
Diela "Štyri charaktery z písmen"
"Charaktery pretavené do samostatných abstraktných sôch sú hľadaním alternatívneho zmyslu. Spájaním liter, ktoré vypadli z plechu počas vyrezávania textu básne do abstraktných agregátov vznikajú nové objektuálne texty, ktoré môžu byť vnímané vizuálne rovnako ako slová, ale nie je možné ich vysloviť. Tieto písmenné zhluky tak musia byť interpretované ľudskou imagináciou, ktorá im vytvorí význam nový, individuálny."
Parametre:
Český architekt, dizajnér a umelec Petr Vacek tvrdí o sebe, že nemá vyhranený štýl a jeho analytické myslenie architekta je často v rozpore s vlastným kreatívnym cítením. Jeho prístup k tvorbe poodhalí nasledovný rozhovor:
Ako by ste charakterizovali sám seba ako autora?
Som vyštudovaný architekt, nerobím však projekciu stavieb. Zároveň o sebe nerád hovorím, že som umelec, aj keď tvorbu mám veľmi rád. Tvorbu zložitú, kreatívnu, čomu zodpovedá aj výstup - niekto ho nazve architektonické dielo a niekto umelecké. Nemám vyhranený estetický štýl, ale mám rád geometriu, s ktorou rád pracujem - čím je to zložitejšie, tým viac ma to baví.
Vďaka svojmu vzdelaniu poznám rôzne súvislosti, materiály, dokážem zhodnotiť, ako bude dielo fungovať napríklad staticky, aby sa objekt v priestore nezrútil. Je to u mňa taký neustály boj medzi analytickou a kreatívnou časťou mojej mysle. Snažím sa to balansovať a zároveň sa z toho nezblázniť.
Čo predchádzalo Vašej účasti vo výberovom konaní?
K účasti v súťaži som bol priamo oslovený investorom. Zadanie bolo veľmi zaujímavé - išlo o abstraktné dielo, pre účely interiéru rozmermi veľmi veľké, a z kreatívneho pohľadu otvorené. Poskytovalo tak dostatočný priestor na vlastné poňatie jeho spracovania. Súčasťou zadania bolo aj skicovné, čo v prípade podobných súťaží nebýva vždy zvykom. Už to napovedalo o profesionalite a férovosti výberového konania, ktorá sa neskôr potvrdila aj počas celého procesu.
Kde ste hľadali inšpiráciu?
Ako architektovi mi je veľmi blízke uvažovať o priestorovom, kontextuálnom poňatí genia loci. Z tých kontextov som tu videl dva - blízkosť ikonického mostu SNP s typickým „ufom“,a potom Sad Janka Kráľa. Práve ten vo mne vyvolal zvedavosť, pretože ma vždy baví skúmať, prečo sú konkrétne miesta alebo ulice pomenované po určitej osobnosti.
Vo výsledku sa mi obe tieto inšpirácie spojili. Stavba na moste SNP vo mne vyvolala potrebu pracovať s geometriou, ktorá mi je veľmi blízka. V diele je okrem balady Janka Kráľa skrytý motív brány alebo vstupného oblúku. To je ďalšou nenápadnou súvislosťou spojenou s miestom – vstupná brána do centra mesta.
Čo bolo počas realizácie diela najväčšou výzvou?
Jednoznačne jeho výroba. Najskôr som sa pokúšal nájsť dodávateľa v Českej republike, no nakoniec sme v spolupráci s investorom našli vynikajúceho partnera na Slovensku. Spoločnosť Foxysteel pracuje s materiálom Corten, čo je patinujúca oceľ, a od začiatku boli touto myšlienkou nadšení.
Objekt som najskôr musel popísať prostredníctvom počítačového skriptu. Takéto dielo nie je možné vyrobiť tak, že zoberiete plech, do neho vyrežete písmenká a nakoniec to nejako poohýbate. Musel som presne stanoviť, kde sa bude zvárať, kde budú umiestnené prepájacie tyče, ako bude vyzerať tvar zohnutého oblúku a ďalšie detaily bez akýchkoľvek odchýlok. Bola to výzva pre mňa aj pre výrobcu. Som veľmi rád, že ich nadšenie sa v závere spojilo s hrdosťou, že môžu byť toho súčasťou.
Ako dnes hodnotíte celkový priebeh projektu?
K úspechu spolupráce určite veľmi pomohlo, že v tíme investora boli odborníci, architekti, s ktorými sme mali podobný slovník a stretávali sa v predstavách. Zo začiatku boli prirodzene rokovania zložité, zladiť sme si museli napríklad aj časové predstavy. Videl som však, že aj investora to baví, že chcú, aby to dobre dopadlo. Som rád, že sa to podarilo. Dnes sa na dielo chodia pozerať nielen nájomcovia Aupark Tower, ale aj verejnosť, a vidím, že ich dielo inšpiruje. Jednoducho keď tvoríte, musíte si vyšliapať cestu. A to je vždy náročné a krásne zároveň.
O autorovi:
Rok narodenia: 1989
Vzdelanie:
Vybrané diela: