Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Koncept automobilu Škoda vznikol v rámci mojej diplomovej práce, ktorou som končil štúdium dizajnu na FA STU v Bratislave. V rámci projektu Fit2future, ktorý zadala automobilka Škoda a ktorého cieľom bolo vytvoriť víziu mobility zajtrajška, sme mali na výber jedno zo šiestich miest Praha, Berlín, Londýn, Moskva, Dillí a Šanghaj, ktorému sme ďalej sa venovali svojom výskume. Sú to mestá ktoré zastupujú najvýznamnejšie trhy pre automobilku Škoda. Vybral som si Moskvu, ani nie kvôli nejakým sympatiám, ale kvôli ideálnemu pomeru medzi príbuzenstvom a exotikou národa.
V prvej fáze projektu bolo našou úlohou vytvoriť skulptúru pre vybrané mesto, ktorá by ho nejakým spôsobom reprezentovala a zároveň odzrkadľovala jeho kultúrne a spoločenské reálie. Inšpiráciou pre moju skulptúru bola už samotná štruktúra a usporiadanie mesta. Ako je to u starých miest bežné, pri pohľade na mapu vidíte ako sa cesty už z veľkej diaľky krajiny stretávajú v jednom bode, v tomto prípade je to Červené námestie s chrámom Vasiľa Blaženého ktorý je akýmsi drahokamom a okrasou v strede mesta. Toto centrické usporiadanie je však zároveň aj najväčší problém pre dopravu, vznikajú tu časté dopravné zápchy. Môj zámer bol aby skulptúra symbolizovala rýchlosť-dynamiku, veľkosť a rast podobne ako neustále rastúca Moskva. V neposlednom rade aj technický pokrok, ktorého symbolom bol vo svojej dobe aj Sputnik, niektorým ľuďom ho moja skulptúra dokonca pripomína, no zámer to nebol.
V druhe fáze projektu bolo našou úlohou vytvoriť koncept automobilu ušitý na mieru požiadavkám mesta, využiť tak vedomosti z výskumu prvej fázy projektu a tiež tvarové inšpirácie skulptúry. Keďže v meste je aj problém s parkovaním a často tu kvôli tomu vznikajú aj roztržky medzi obyvateľmi, chcel som vytvoriť koncept malého a ľahkého elektromobilu ktorý by však nestratil svoju dôstojnosť. V Meste som pozoroval akúsi záľubu vo veľkých veciach a monumentalite, nájdeme tu napríklad najväčší zvon, ktorý však nikdy nezvonil lebo sa vplyvom požiaru a svojej váhy rozpadol. Veľkosť auta z ktorej ubudlo som sa snažil nahradiť jeho výrazom. Charakteristiky ako stúpajúce línie zbiehajúce sa do stredu, kde nájdeme červenú perlu alebo drahokam, ktorým je v tomto prípade logo automobilky, som sa snažil preniesť zo skulptúry aj do samotného stylingu auta. Výraz auta po ktorom túži nejeden mladý Rus, obyvateľ tohto mesta a pritom aby vďaka veľkosti, ľahkosti a efektivite bolo auto ekologické.
Vedúcim mojej práce bol Ing. Peter Olah, ArtD. Možnosť spolupracovať na projekte pod záštitou automobilky a s tak úspešným človekom z dizajnérskej praxe akým je pán Olah, je pre študenta neoceniteľná. Vďačím mu za veľa cenných rád a postrehov ktoré vám v škole len tak hoci kto nedá.
Podklady: Miroslav Hrdý
Ďalšie práce autora nájdete na Behance.