Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Kiosk samoobslužnej prevádzky s občerstvením ako prototyp budúcej siete predajných miest.
Pod pojmami, stánok alebo kiosk si mnohí možno predstavia typizované stánky PNS a drobného predaja. Prvé kusy, ktoré sa na našom území začali objavovať v 60. rokch, vznikli podľa návrhu architekta Višňáka. Nasledoval známy typ Super D3 so zamrežovanými oknami, alebo neskoršie modely, realizované od 80. rokov už z dieľne brnianskeho Stavoprojektu.
Presuňme sa však do tretej dekády 21. storočia, ku konceptu nonstop samoobslužného predaja. Autori majú k dispozícii široký výber materiálov, pracujú s novými technológiami, koncept prispôsobujú konkrétnemu klientovi. Koncového užívateľa však takisto nepoznajú, rovnako ako budúcu lokalitu, kde stánky vyrastú. Ako sa popasovať s takýmto zadaním? Ako vytvoriť trvácny a flexibilný koncept, ktorý sa dokáže prispôsobiť rôznym miestam a klientele? Uvažovanie autorov z Kutlik Design Studio ozrejmí ich sprievodný text. Jasné však je, že nič nenechali na náhodu a riešili (aj v spolupráci s architektmi a dizajnérmi) projekt do detailu.
Pilotnú realizáciu v Sládkovičove bližšie predstavia autori:
Pierre Baguette je najväčším slovenským výrobcom balených chladených snackov. Pôsobí na piatich európskych trhoch a denne vyrobí viac ako 250 000 hotovych produktov, z ktorých časť predáva v automatoch.
Našu firmu oslovil s odvážnym zadaním: navrhnúť stánok pre tri predajné automaty, prototyp budúcej siete vlastných predajní bez obsluhy. Výsledkom našej spolupráce je bistro otvorené 24 hodín denne.
Počas celého tvorivého procesu nás inšpirovala atmosféra kaviarne a markíza s farebnými pásmi. Objekt kiosku sme významovo rozdelili na tri časti - kaviarenskú pod markízou, čiernu stenu s automatmi a zázemie za stenou. Kiosku dominuje práve markíza z trapézového plechu, prisadená k čiernej stene. Automaty zapustené v rovine steny tvoria prirodzené zákulisie kiosku.
V interiéri sme použili tmavé monochromatické farby, ktoré nechávajú vyniknúť predávané produkty. Kompaktný dizajn objektu sme podporili jeho odsadením od zeme. Kiosk je prototypom budúcej siete predajní, pre ktoré na Slovensku neexistuje porovnateľná referencia.
Počas navrhovania sme sa držali týchto cieľov:
"Ako dostať do nášho návrhu príjemnú atmosféru bistra, alebo kaviarne? Čo majú tieto miesta spoločné? Rozhodli sme sa inšpirovať charakteristickou markízou s farebnými pásmi..."
"...V priebehu navrhovania sme používali postupy servisného dizajnu. Jeho cieľom je pochopiť potreby zákazníka a nastaviť riešenie tak, aby mal s produktom čo najlepší zážitok. Kedy sa bude cítiť v bezpečí a pohodlí? Čo na neho zapôsobí, aby sa rád vrátil? Pri návrhu sme mysleli na zákaznícku cestu, jednotlivé body jeho ´stretnutia´ s produktom," vysvetľujú autori základné princípy návrhu.
Rozmery kiosku:
Výška: 405 cm
Šírka: 380 cm
Hĺbka: 300 cm
Podklady: Kutlik Design Studio
Fotografie: Matej Hakár a Dušan Kutlík