Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Zo sto prihlásených diel bol urobený výber dvadsiatichpiatich, ktoré porota osobne navštívila. Porotcovia precestovali viac ako 1500 kilometrov nielen po Slovensku. Navštívili i Českú republiku a Rakúsko, kde sa nachádzala časť diel slovenských architektov.
Po záverečnom hodnotení bolo rozhodnuté o nominovaných prácach, víťazoch jednotlivých kategórií a o návrhu na prestížnu Cenu Európskej únie Mies van der Rohe Award.
Nominácie na Cenu za architektúru CE·ZA·AR 2015 boli udelené v súlade so štatútom v šiestich kategóriách:
Rodinné domy - 22 prihlásených, 4 nominácie
Bytové domy - 10 prihlásených, 3 nominácie
Občianske a priemyselné budovy - 11 prihlásených, 3 nominácie
Rekonštrukcia a obnova budov - 23 prihlásených, 2 nominácie
Interiér - 26 prihlásených, 4 nominácie
Exteriér - 8 prihlásených, 2 nominácie
Úlohou ocenenia CE·ZA·AR je zdôrazniť kultúrnu hodnotu architektonických diel, podporovať excelentnosť profesionálnych výkonov architektov, poukázať na kvalitu budovaného životného prostredia a predovšetkým kultivovať verejné povedomie o architektúre.
Záštitu nad architektonickou súťažou CE·ZA·AR 2015 prevzal prezident Slovenskej republiky Andrej Kiska, primátor mesta Bratislavy Ivo Nesrovnal a Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.
V nasledujúcich riadkoch krátko predstavujeme laureátov. Podrobnejšie profily väčšiny ocenených diel si môžete pozrieť v galérii súvisiacich článkov naspodu, za týmto príspevkom.
Nominácie v kategórii Rodinné domy
Dvadsaťdva prihlásených rodinných domov vnímala porota prevažne pozitívne. Z textov poroty: "Mnoho diel aj mimo “shortlistu” je veľmi zaujímavých. Treba prísť na výstavu, naštudovať si ich, alebo ešte lepšie osobne ich navštíviť. Kvality riešení nie sú iba vo zvládnutí architektonickej formy, ale skutočne v celom širokom spektre architektonických, funkčných a sociálnych kritérií.“
Rodinný dom v Rusovciach, Bratislava-Rusovce
autori: Maroš FEČÍK, Miriam FEČÍKOVÁ, autor fotografie: Maroš FEČÍK
Jednoduché biele línie v kombinácii s betónom, sklom a drevom sú presvedčivou architektonickou výpoveďou. A zároveň príjemným miestom na bývanie. Na rovinatom teréne na okraji Rusoviec, v blízkosti dunajskej hrádze a lužného lesa architekt vytvoril majiteľom oázu pokojného bývania. Voči okoliu je vymedzený decentnou gabiónovou ochranou z kameňa a vegetácie. Vytvára bezpečné útočisko v otvorenej záhrade. Interiér a exteriér je navzájom prepojený a tvorí harmonický celok. Výsledok je výbornou prezentáciou zvládnutia predmetu zadania po všetkých stránkach.
Radové domy Záhorské sady - 1. etapa, Záhorská Bystrica
autori: Richard KASTEL, Peter KOPECKÝ, Martin HÖRMANN, autori fotografie: Martin HÖRMANN, Richard KASTEL, Peter KOPECKÝ
12 radových domov, ktoré tvoria projekt, ktorý predstavuje štartovaciu fázu pripravovanej obytnej zóny "Záhorské sady", v súčasnosti vznikajúcej pri Vápenickom potoku na západných svahoch Malých Karpát nad Záhorskou Bystricou. Pôvodným zámerom developera bolo vytvoriť na tomto mieste exkluzívnu zónu bývania, založenú na premyslenom urbanistickom pláne. Architekti modifikovali tento zámer na cenovo prístupnejšiu formu bývania, avšak bez citeľných kompromisov na urbanistickej a architektonickej kvalite. Čiže zadefinovať akýsi nový štandard, ktorý sa bude aplikovať aj v ďaľších etapách vývoja.
Dom ljm, Alžbetin Dvor
autori: Benjamín BRÁDŇANSKÝ, Vít HALADA, autorka fotografie: Jana ILKOVÁ
Rozum a cit. Praktickosť i rozšafnosť. Odvolávky na klasiku aj moderná brutálnosť. Všetko, len nie konvenčnosť. Aj taký je tento dom. Idol autorov - Andrea Palladio, Vila Rotonda - renesančný odkaz - symetrická stavba na krížovom pôdoryse bola prerozprávaná moderným spôsobom, kde sa formálne prvky vzoru pretavili do silne metamorfovaného odkazu. Dom má iba jedno podlažie. Zelenú strechu. Perforovaný obvodový múr. Medzi domom a múrom sa rozvíja rôznorodý svet, rôzne priestory, rôzna geometria, rôzne meriítka...Vnútri je dom členený mimoriadne jednoducho. Dve detské izby a spálňa rodičov sú na jednej strane. Obytný priestor na strane druhej. A medzitým technický a hygienický blok...
Rodinný dom Mišíkova, Bratislava
autor: Iľja SKOČEK, autor fotografie: Iľja SKOČEK
Dvojpodlažný rodinný dom architekta Ilju Skočeka ml. sa nachádza skrytý uprostred záhrad jednej z obytných štvrtí Starého mesta. Je osadený na stavebne zvlášť zložitom pozemku – v stiesnenej štruktúre svahovitých parciel a bez priameho cestného prístupu , nedaleko bratislavského Slavína. Samotná stavebná hmota domu je prirodzene usadená v najvyššej časti pozemku, sprístupnená sériou nekonečných schodísk. Jej tvarové členenie je determinované hranicami parcely, logikou účelného vnútorného usporiadania a predovšetkým orientáciou na jedinečný výhľad na panorámu mesta . Prízemie otvorené do terasy so záhradou pozostáva z obývacej izby s jedálenským kútom a kuchyňou tvoriacich jednotný priestor prístupný cez zádverie so šatníkom. Poschodie tvoria za sebou radené detské izby a spálňa; doplnené potrebným zázemím kúpeľní či technickej miestnosti. Vstavaný autorský interiér dômyselne využíva všetky priestory – je premyslený do najmenších maličkostí. Dôležitým prvkom identity domu je vizuálne úderná fasáda uhľovočiernej farby.
Nominácie v kategórii Bytové domy
O prvenstvo medzi bytovými domami súťažilo spolu 10 diel, porota vybrala medzi nominácie tri z nich. Z hodnotenia poroty: "U většiny developerských projektů bylo možné vidět i důraz na veřejný prostor kolem domů včetně dětských hřišt atd. Jeden z projektů měl dokonce vymyšlený a realizovaný systém participace budoucích majitelů bytů na výsledné formě domu."
Bytový dom - Nový Háj, Bratislava - Petržalka
autori: Tomáš ŠEBO, Igor LICHÝ, Drahan PETROVIČ, Katarína UHNÁKOVÁ, Emanuel ZATLUKAJ, autor fotografií: Ľubo STACHO
Bytový dom s ambíciou poskytnúť klientom priestor pri spoluvytváraní architektonického riešenia dispozícií svojich bytov.
Komplex Nový Háj pružne reflektuje prítomnosť jazykom súčasnej architektúry. Dispozičná schéma, kladie doraz na efektívne usporiadanie prevádzok, s vnutornými priestormi sa narába maximálne účelne. Veľká devíza projektu je jeho vnútorná flexibilita, ktorá umožnuje adaptáciu širokej škály individuálnych požiadaviek. Ako variantné polohy kuchýň, ich prepojenie/oddelenie od obývacej izby, rôzne polohy a hĺbky logií a balkónov, rôzne rozmery, tvary a členenia okenných otvorov. Nezanedbateľná časť klientov túto nadštandardnú slobodu využila a ich vstupy spoluvytvárajú architektúru domu.
Obytný súbor Svornosť, Ul. svornosti, Bratislava
autori: Andrej ALEXY, Štefan RAFANIDES, autorka fotografie: Soňa SADLOŇOVÁ
Nový obytný súbor od architektov Andreja Alexyho a Štefana Rafanidesa v Podunajských Biskupiciach vytvára svojou štruktúrou, jasnou formou a jednoduchosťou precedens, ako v tomto území v ytvoriť životaschopnú obytnú štruktúru. Navrhovaný obytný súbor sa začleňuje do sústavy existujúcej štruktúry prevažne rodinnej zástavby v lokalite Bratislava – Podunajské Biskupice v priestore medzi ramenom Malého Dunaja, Ulicou svornosti a Závodnou ulicou. Vytvára svojou štruktúrou, jasnou formou a jednoduchosťou precedens, ako v tomto území vytvoriť životaschopnú obytnú štruktúru. Navrhovaný obytný súbor sa začleňuje do sústavy existujúcej štruktúry prevažne rodinnej zástavby v lokalite Bratislava – Podunajské Biskupice v priestore medzi ramenom Malého Dunaja, Ulicou svornosti a Závodnou ulicou.
Bývanie v horách, Štrbské pleso, Štrba
autori: Peter CERNO, Martin CERNO, Maio GIANFRANCO, autor fotografie: Paťo Safko
Apartmány bezprostredne nadväzujú na blízky hotelový komplex Kempinski, ktorý vznikol prestavbou a spojením pôvodných samostatných objektov zo začiatku 20. storočia. Poloha, výhľady a krajinné danosti sú na tomto mieste výnimočné. Tento projekt je z mnohých stránok aj rozporuplný. Avšak osoba architekta Černa bola integrujúcim činiteľom, ktorý sa zaslúžil o to, že výsledok je v takejto cennej polohe prijateľným kompromisom medzi rôznymi záujmami a má svoje vnútorné kvality.
Nominácie v kategórii Občianske a priemyselné budovy
Spomedzi jedenástich prihlásených občianskych a priemyselných stavieb si uznanie porotcov a nomináciu vyslúžili tri projekty. Z hodnotenia poroty: "Pozitívum prihlásených prác vidím v tom, že ich autorom záležalo na tom, aby sa dobrovoľne vystavili konkurencii. Len tak sa bude dať hovoriť o rastúcej úrovni slovenskej architektúry. Súťaž CE·ZA·AR je vlastne jednou z mála príležitostí, keď sa o slovenskej architektúre vôbec hovorí,"
Obchodný dom, Brezno
autori: Pavol REMŠÍK, Tomáš ŠEBO, Igor LICHÝ, Emanuel ZATLUKAJ, autor fotografie: Tomáš MANINA
V Brezne vznikol nový polyfunkčný dom. Pre domácich jednoducho nový obchodný dom. Niečo, čo funkčne dobre poznáme. Niečo nové a predsa známe. Niečo čo nevyvolalo medzi domácimi veľkú polemiku, alebo protesty proti novej výstavbe v centre. Niečo, čo veľmi rýchlo zapadlo do obrazu mesta, čo normálne slúži a čo nevzbudzuje medzi domácimi mimoriadnu pozornosť. Taký normálny, celkom sympatický obchodný dom... Novostavba je mestským polyfunkčným dvojpodlažným domom. Zastavaním preluky sa doplnila kompaktná uličná zástavba. Dom logicky reaguje na kontext prostredia. Podporuje mestskosť.
Danubiana Meutensteen Art Museum, Vodné dielo Gabčíkovo - stupeň Čunovo
autori: Jozef JAKUŠ, Ján KUKUĽA, autor fotografie: Matej KOVÁČ
Požiadavka zväčšiť podlažnú plochu múzea takmer na trojnásobok si v obmedzenom priestore polostrova, navyše v kontexte obľúbenej galérie v kultivovanom umeleckom prostredí vyžadovala maximálnu mieru citlivosti k pôvodnej architektúre i krásnemu prostrediu dunajskej krajiny, do ktorého je zasadená. Zámerom architektov bolo vytvoriť pôvodnej arche akési podhubie a dosiahnuť jednotu starého a nového v symbiotickom vzťahu s novou energiou a pridanou hodnotou. Symbolom novej časti sa stala jemne sa vlniaca krivka novej strechy, pod ktorou voľne usporiadané výstavné pavilóny evokujú premenlivú krajinu riečneho dna; introspektívne intímne sály sa striedajú s otvorenými flexibilnými priestormi, presklené pásy medzi uzatvorenými priestormi otvárajú priehľady na vodnú hladinu alebo sochársky park. Symbolom novej časti sa stala jemne sa vlniaca krivka novej strechy, pod ktorou voľne usporiadané výstavné pavilóny evokujú premenlivú krajinu riečneho dna; introspektívne intímne sály sa striedajú s otvorenými flexibilnými priestormi, presklené pásy medzi uzatvorenými priestormi otvárajú priehľady na vodnú hladinu alebo sochársky park.
Komunitné centrum Máj, České Budejovice
autori: Michal SULO, Miriam LIŠKOVÁ, Jozef SKOKAN, autor fotografie: Jozef SKOKAN
Komunitné centrum je súčasťou projektu regenerácie panelového sídliska Máj z 80. rokov 20. storočia. Projekt zvíťazil v architektonickej súťaži vypísanej mestom České Budejovice. Centrum tvorí súčasť budúceho ťažiska štvrte s budovou školy, administratívnym objektom poisťovne, plánovanou polyfunkčnou zástavbou a hlavným verejným priestorom trhového námestia. Objekt komunitného centra je určený pre služby sociálnej starostlivosti zameranej na deti a mládež – materské centrum, nízkoprahové zariadenie pre deti a mládež, stredisko primárnej prevencie, ďalej sociálne poradenstvo, doplnkovou funkciou je mestská polícia. Kompaktný objem budovy sa skladá z čitateľných flexibilných podlaží s ustúpeným preskleným obvodovým plášťom, popínavej zelene na fasádach a zelene a objektov súvisiacich s rôznymi aktivitami na pavlačiach. Program piatich rôznych prevádzok so vstupmi z rôznych strán a úrovní je umiestnený v piatich podlažiach – troch nadzemných podlažiach s exteriérovým ihriskom a dvojpodlažným objektom na streche.
Nominácie v kategórii Rekonštrukcia a obnova budov
Spomedzi 23 prihlásených diel boli udelené 2 nominácie. Z hodnotenia poroty: "Motivy, kterými se řada z přihlášených staveb zaobírala, mají současný evropský kontext - a to i v stále zvyšujícím se podílu rekonstrukcí na celkovém objemu investic"
Rekonštrukcia Jabloňovce
autori: Martin MIHÁLY, Matej MIHALIČ, autor fotografie: Matej MIHALIČ
S citom urobená rekonštrukcia a rozšírenie starého vidieckeho domu v tradičnej kompaktnej vidieckej zástavbe. Príklad, ako sa dá integrovať moderné bývanie s pôvodným starým objektom tak, aby nové so starým vytvorilo harmonický fungujúci celok. Prestavba mala prispôsobiť dom dnešným požiadavkám na bývanie - premeniť hospodársku časť na spoločenský priestor pre obyvateľov a hostí a vytvoriť tak adekvátnu dennú časť domu s napojením na terasu. Hlavnou požiadavkou bolo zachovať vidiecky charakter domu. Toto sa podarilo bez toho, aby sa zničili pôvodné hodnory. Naopak nové zásahy zvýšili komfort bývania a obohatili architektúru tvorivým spôsobom.
Rodinný dom Partizánska, Bratislava
autori: Ján STUDENÝ, David KOPECKÝ, autor fotografie: Štefan MORAVČÍK
Autorská prestavba staršieho rodinného domu v Bratislave. Individuálny a zainteresovaný prístup k problému. Stavba je výsledkom úvah o časo-priestorových súvislostiach pozemku v kontexte svojho okolia a vily na ňom. Autori sa rozhodli rezignovať na novostavbu a zachovať pôvodný dom. Premýšľali o dome ako o živej substancii, ktorá sa vyvíja v čase. Prehodnocujú stávajúce vrstvy a vytvárajú vlastné postupy, ktoré prispôsobujú miestu. Stavba je zložená zo segmentov, pozostatkov ideálneho kontinuálneho priestoru. Umožňujú rôzne priestorové prepojenie medzi sebu a okolím reprezentovaným vonkajším povrchom stavby (strecha – záhrada, strecha – parking, fasáda – záhrada, fasáda – ulica, schody – sedenie, záhrada – parking). Preto za kľúčový považujeme prepis terénu do jej štruktúry. Prestavba sa odohráva v troch objemoch. Majú nezávislý program a vytvárajú jeden celok: rekonštruovaný dom, podzemný ateliér a strešná nadstavba.
Nominácie v kategórii Interiér
Jedna z najobsadzovanejších kategórií je už štandardne Interiér. Tento rok sa do nej prihlásilo 26 diel, porota z nich vybrala štyri, ktoré v užšom kole súťažili o prvenstvo. Z hodnotenia poroty: "Veľký počet prihlásených diel je dôkaz toho, že naša architektonická scéna je živá a aktívna. Kvalita diel rastie, prinášajú nové riešenia, hrajú sa s typológiami, niektoré provokujú zažité zvyky, čo ma veľmi teší..."
Rekonštrukcia bytu L10, Laurinská ul., Bratislava, autor fotografie: Paťo Safko
autor: Martin SKOČEK,
Rekonštrukcia bytu bankového úradníka z medzivojnového obdobia v pôvodnej bankovej budove, v historickom centre Bratislavy, je veľkou výzvou. Stretávajú sa tu často protichodné požiadavky. Zabezpečiť komfortné a moderné bývanie na úrovni 21. storočia a zároveň zachovať "genia locci" priestoru, i historichý odkaz miesta. Nezničiť jestvujúce hodnoty a zároveň symbioticky obohatiť riešený priestor o nové vrstvy. Potešiteľné je, že architekt nič nezakrýva. Skôr otvára a priznáva pôvodné, až naturalistickou prezentáciou na úrovni stavebných konštrukcií a na druhej strane vrství rôzne nové elementy a materiály do harmonického výsledného celku. Použité prvky často z rôzneho historického obdobia i materiálu si nekonkurujú. Skôr sa navzájom "rozprávajú", dopĺňajú a vytvárajú jedinečnú nezameniteľnú atmosféru moderného bývania v historickom kontexte.
Reming Consult Žilina, Na Bráne, Žilina
autori: Kornel KOBÁK, Peter VITKO, Ivana NEMETHOVÁ, autorka fotografie: Soňa SADLOŇOVÁ
Autori vstupovali do jestvujúceho objektu. Parametre priestoru boli dopredu predurčené. Veľké plochy, s hlbokou dispozícou, určené pôvodne pre polyfunkčnú bydovu, museli autori adaptovať na kancelárie. Z požiadaviek prirodzeného osvetlenia sa odvíja aj základný dispozičný koncept. Pracoviská sú rozmiestnené po obvode budovy. Vnútro je určené pre zázemie. Kruhový svetlík v strede dispozície dodatočne vnáša prirodzené svetlo na miesta, kde je ho nedostatok. Striedme účelné zariadenie interiéru spolu s priznanými betónovými konštrukciami stropu sú nielen presvedčivým prejavom schopností architektov, ale pomohli aj vyriešiť mnohé technické problémy priestoru.
Nechtové štúdio ProLook, Aupark, Bratislava
autori: Katarína BAKO, Juraj SKUPIL, Eva SKUPIL BUČEKOVÁ, Martin BUGÁŇ, autorka fotografie: Katarína BAKO
Výrazný ústredný oválny motív je charakteristickým prvkom tohto komerčného interiéru v nákupnom centre. Je to pre architekta na jednej strane bežná zákazka, na druhej strane tu bola pochopená ako výzva. Urobiť nechtové štúdio ako "značku". Ako grafický symbol. Toto sa autorovi podarilo. Výrazný tvar a výrazné farby. Výrazná prezentácia ústredného predmetu záujmu - lakov na nechty. Môže to evokovať rôzne súvislosti. Od prvoplánových - tvar nechtov na rukách, až po rafinované odkazy na významné slovenské interiéry dôb minulých (Vilhan, Bahna...).
Interiér rodinného domu s ateliérom, Nová Baňa - chotár Sklené
autor: Norbert ŠMONDRK, autor fotografie: Soňa Sadloňová
Rodinné sídlo na vidieku, na mieste osídlenia s dlhodobou rodinnou tradíciou, ktorého súčasťou sú ateliéry. Príklad aktívneho zapojenia pôvodnej vidieckej štruktúry do súčasného viacohniskového spôsobu života. Vzniklo na mieste rodového miesta pri staršom dome obyvateľov, pôvodne sa zaoberajúcich poľnohospodárstvom. Súčasný majiteľ-architekt sa rozhodol túto usadlosť rozvíjať, stavebne dopĺňať architektonickými prejavmi, spolu s externými výtvarnými dielami. Usadlosť je budovaná v dlhšom časovom horizonte niekoľkými objektmi s postupne sa vyvíjajúcou funkčnou náplňou. Na začiatku celého procesu bol okamih, keď sa majiteľ rozhodol pokračovať v rozvíjaní tohto rodinného sídla hospodárskymi aktivitami primeranými jeho záujmom. Materiály a povrchy, ktoré sa objavujú v priestorovom vyznení na úrovni interiérových plôch, nábytkových kusov, architektonických článkov a objemov, úžitkových objektov, sochárskych plastík, prinášajú inšpiratívne pôsobenie.
Nominácie v kategórii Exteriér
Do kategórie Exteriér sa prihlásilo spomedzi všetkých kategórií najmenší počet diel - len osem. Z hodnotenia poroty: "V tomto ročníku súťaže bol vzťah architektúry a verejných priestorov, priamej intervencie architektúry vo verejných priestoroch, i účasti architektúry pri sociálnej a komunitnej práci s verejnosťou priamo v prostredí kde sa objekt nachádza, veľmi aktuálny..."
Oddychová terasa ESET, Einsteinova 24, Bratislava-Petržalka
autori: Tomáš DUPKALA, Štefan PETRAS, Matúš REPKA, Pavol RUŽBARSKÝ, Barbora LUPTÁKOVÁ, autor fotografie: Matej ĎURNEK
Minimalistický projekt exteriérovej terasy veľkej IT spoločnosti. Priestor je rozdelený na dve zóny: oddychovú, orientovanú s výhľadom na zeleň - Sad Janka Kráľa a aktívnu, orientovanú s výhľadom na Staré Mesto. Terasu tvorí drevená platforma z ktorej vystupuje pódium s boxami na sedenie, kubusy so zeleňou a stoly. Novovzniknutá terasa vytvára podmienky pre vznik ďalších aktivít spojených s prácou a relaxom. Terasa sa stala vyhľadávaným miestom pre zamestnancov. Tento projekt podnietil snahu a chuť budovať ďalšie takéto zóny v priestoroch spoločnosti.
Šafko ako príklad využitia verejného priestoru, podpory kreatívneho sektora a dôležitosti spolupráce samospráv s verejnosťou, Alžbetínska a Dobrovičova ul., Bratislava-Staré mesto
autor: Oliver KLEINERT, autor fotografie: Karol KOLČÁR
Intervencia vo verejnom priestore. Nie je to stabilný zásah do územia. Je to snaha o oživenie fyzicky zanedbaného miesta vo frekventovanej časti mesta. Projekt Šafko vytvorilo nové miesto na mape Bratislavy. Skončilo sa skôr, ako sa stihlo naplno rozbehnúť. Skôr, ako sa stihol skutočne rozvinúť jeho potenciál. Šafko prinieslo mestu veľmi potrebnú autentickú energiu súčasnej generácie, príležitosť uplatnenia sa a rozvoja mienkotvorných kreatívnych subjektov. Bolo to rýchle a efektívne riešenie problémov daného neživého miesta v udržateľnom koncepte - podpora kreatívneho priemyslu, lokálnych kvalitných produktov a občianskych organizácií. Prínos diela je v poskytnutí príležitosti aktívnym, talentovaným a pracovitým ľuďom ako i svieža prezentácia slovenského dizajnu a inovatívneho potenciálu krajiny zahraničným návštevníkom.
Tohtoročná porota pracovala v zložení (na nasledujúcej fotke zľava): Osamu Okamura (architekt, Česká republika), Dušan Buran (kurátor, Slovenská republika), Marlies Breuss (architektka, Rakúsko), Antonín Novák (architekt, Česká republika), Lukáš Kordík (architekt, Slovenská republika), Oľga Miháliková (technicko-organizačné zabezpečenie, Slovenská komora architektov), Štefan Moravčík (architekt, Slovenská republika), Roman Rutkowski (architekt, Poľsko)
Z podkladov Slovenskej komory architektov, autorov stavieb a svojiich poznatkov zostavil Štefan Moravčík.