Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
Ústrednou dominantou najstaršieho slovenského mesta Nitra je Nitriansky hrad, dnes sídlo nitrianskeho biskupstva. Tvorí ho niekoľko stavebných celkov. Jeho jadrom je Bazilika svätého Emeráma, ktorá patrí k najhodnotnejším dielam sakrálnej architektúry na Slovensku.
Bazilika sv. Emeráma vznikla spojením troch stavieb rozličného stavebného slohu. Ide o románsky Kostol sv. Emeráma, Horný a Dolný kostol.
Počas vykonávania reštaurátorských prác v interiéri Dolného kostola v roku 2012 bola objavená freska Smrť a Korunovanie Panny Márie. Vzácna maľba sa nachádza na západnej strane steny oddeľujúcej dolný kostol od románskej kaplnky. Tento priestor bol v čase vzniku diela, pravdepodobne v 14. storočí, hlavným liturgickým priestorom Nitrianskeho biskupstva. Maliarska technika a štýl zaraďuje túto fresku k významným príkladom šírenia podnetov talianskeho trecenta v stredoeurópskom maliarstve. Ide o nadčasové dielo. Zatiaľ čo na území Slovenska sa v tom čase ešte len rozvíjala stredoveká maľba, v tejto freske sa už črtá renesancia.
Freska bola pred zrakmi ľudí ukrytá niekoľko storočí. Dielo bolo donedávna ukryté pod vrstvami omietky za oltárom Snímania z kríža od rakúskeho majstra Jana Perneggera. Oltár datovaný do roku 1662 je najvýznamnejší ranobarokový oltár na Slovensku.
Nitriansky architekt Viktor Šabík bol prizvaný, aby vyriešil architektonický spôsob prezentácie vzácneho nálezu fresky.
Po diskusii s pamiatkarmi sa podarilo presadiť transfer oltára na západnú stenu toho istého priestoru medzi dva epitafy biskupov v blízkosti miesta odpočinku veľkej slovenskej autority kardinála J. Ch. Korca. Reštaurátori pod dohľadom pamiatkarov oltár opatrne rozobrali a premiestnili, čím sa odkryla freska na stene oddeľujúcej starší priestor apsidy.
Prezentovaná freska zobrazuje v ľavej časti umierajúcu Pannu Máriu. Okolo ústrednej postavy sú zhromaždení učeníci, medzi ktorými možno rozpoznať Petra, ktorý má pápežské insígnie. V pravej časti je vyobrazené korunovanie Panny Márie. V hornej časti motívu sa nachádza Veronikina šatka s otlačenou tvárou Krista, ktorú držia anjeli.
Tvorivým vstupom architektov a novým spôsobom prezentácie fresky sa podarilo vniesť do súčasnej barokovej architektonickej kompozície interiéru Dolného kostola jedinečnú stopu niekdajšej gotickej podoby priestoru.
Na severnej stene je odkrytý rad sedílií a pôvodná stredoveká niveleta pod nimi. Ďaľším autorským zásahom bolo nahradenie klenutého dverného otvoru s drevenou výplňou minimalistickým skleneným dverným krídlom. Za dverovým otvorom sa nachádza rameno schodišťa, ktoré bolo postavené v tridsiatych rokoch podľa návrhu Dobroslavy Menclovej.
Podkaldy: Viktor Šabík, BARAK architekti