Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Národné laboratórium Lawrenca Berkeleyho publikovalo výskumnú štúdiu vo vedeckom periodiku Nature Climate Change o možnostiach optimalizácie dopravy. Výraznú finančnú úsporu a taktiež redukciu emisií skleníkových plynov by mohla priniesť už v blízkej budúcnosti transformácia taxislužieb.
V štúdii preukázali výrazné úspory nielen v priamych nákladoch na dopravu (cena vozidiel, výdavky na ich údržbu, pohonné hmoty, poistenie...), ale aj z komplexného pohľadu nárokov na technickú a dopravnú infraštruktúru mesta, bezpečnosť, životné prostredie, emisie, obnoviteľné zdroje a v neposlednom rade aj na komfort cestujúceho.
Video na "legovej animácii" prezentuje ako by optimalizácia taxíkov mohla pomôcť životnému prostrediu.
Ešte ďalej by nás mohli posunúť autonómne autá. Niečo čo intenzívne testuje už nielen Google, ale aj množstvo ďalších alternatívnych hráčov, ktorí sa chcú predstaviť na tomto poli.
Nemusí to byť dokonca ani takéto "hardvérové riešenie". Mnoho sa dá optimalizovať aj využívaním súčasných zdrojov. Príkladom alternatívna taxislužba Uber. Nie v chápaní ako konkurencia k taxislužbe, ale ako jednoduché využívanie a optimalizácia cestovania a delenie sa o náklady.
Uber však má ďalšie odvážne plány. Nechce byť len sprostredkovateľom. Chce sám ponúkať lacnú a ekologickú dopravu. Generálny riaditeľ spoločnosti Uber Travis Kalanick prichádza s ďalším prekvapujúcim vyhlásením. Na prestížnom podujatí Top 10 Tech Trends v rámci Churchill Clubu Kalanick vyhlásil, že Uber nakúpi do roku 2020 na to, aby ich prevázkoval, 500 000 autonómnych robotických áut Tesla. (Takýto model by podľa plánov Tesly mal byť v tom čase už k dispozícii).
K samotnej Tesle. Tá by v tomto období chcela produkovať (okrem iných modelov) aj "ludový" model 3. Malo by ísť o čistý elektromobil s dojazdom okolo 320 km. Cena by mala byť 35 000 USD bez dotácie. Dotácia môže v USA dosiahnuť 7 500 dolárov. Konečný spotrebiteľ by sa mohol dostať na úroveň cca. 27 500 USD, čo sa už začína približovať rentabilite aj pri individuálnom využití.
Najzaujímavejšie sa však javí využitie autonómnych áut. Buď implementovaných do jestvujúcich mestských štruktúr. Alebo ideálne, ak sa s návrhom dopravy počíta už v urbanistickom návrhu. Príkladom môže byť Masdar City v Spojených arabských emirátoch - v Abu Dhabí. Tam to tak bolo navrhnuté a dlhší čas už aj funguje (kolegovia z Foster Partners neodviedli najhoršiu prácu). Pre ilustráciu ponúkame už 5 rokov staré video, ktoré vysvetľuje podstatu. (Skúsenosti z dnešnej prevádzky sú v hojnom počte k dispozíci na množstve ďalších videí, treba si len vyhľadať). Zdá sa, že je to životaschopná alternatíva, napriek tomu že patrí k úplne prvým priekopníckym realizáciám so všetkými rizikami s tým spojenými. Pravdepodobne onedlho sa budeme s takouto formou dopravy stretávať častejšie.