Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Spoločnosť Milt nielen sleduje súčasné trendy, ale aktívne prispieva aj k ich tvorbe.
Nestačí len prísť autom optimálnou trasou na požadované miesto, treba na tomto mieste, čo najbližšie k cieľu cesty, aj zaparkovať. Parkovanie sa stáva reálnym problémom vo všetkých väčších mestách. Podľa prieskumov 56 % vodičov zaparkuje do 5 minút, no až 18 % trávi v aute hľadaním parkovania v priemere 15 až 30 minút denne. Riadiť dopravu v meste znamená mať systém zložený zo vzájomne komunikujúcich subsystémov a jeden z nich je systém riadenia parkovania. Téme sa venuje partnerský PC Revue, ktorý nám poskytol nasledujúci text:
V praxi to funguje tak, že po príchode do cieľovej oblasti začnete hľadať parkovacie miesto a v prípade neúspechu opisujete okolo cieľa svojej cesty čoraz väčšie kruhy, prípadne rovno idete do lokality, kde viete, že sa vám s veľkou pravdepodobnosťou podarí zaparkovať. Skúste sa zamyslieť, aké percento prejdenej trasy tvorí hľadanie parkovacieho miesta. Keby ste išli rovno na miesto vyhradené pre vás, ušetrili by ste čas, pohonné hmoty, a keďže vaše auto by prešlo naozaj len trasu nevyhnutnú na priblíženie sa čo najviac k cieľu cesty, prispeli by ste aj k odľahčeniu premávky v danej oblasti.
Z prieskumu spoločnosti Sygic vyplýva, že až 80 % všetkých vodičov čelí problému nedostatku parkovacích miest. Napriek tomu až polovica vodičov na celom svete nechce prejsť od zaparkovaného auta do konečného cieľa viac ako 100 metrov. Najmenšiu ochotu preukazujú Nemci, ktorí by až v 90 % prípadov neboli ochotní prejsť viac ako 500 metrov.
Riešenie problému s vyhľadaním a rezervovaním parkovacieho miesta je na prvý pohľad pomerne jednoduché, stačilo by mať v aute navigáciu napojenú na vyhľadávací a rezervačný systém parkovacích miest. Keďže pri plánovaní trasy zadávate do navigácie ako kľúčový údaj cieľ svojej cesty, inteligentný softvér v navigácii by spolu s cloudovou službou mohli pre vás rovno nájsť a prípadne aj rezervovať parkovacie miesto. Pripojená navigácia má prehľad aj o aktuálnej dopravnej situácii, takže dokáže pomerne presne odhadnúť predpokladaný čas príjazdu.
Načrtneme ideálny scenár. Vodič o 8:00 ráno v pracovný deň odchádza z domu v okrajovej časti mesta do práce v centre. Jeho pracovisko nemá parkovisko pre zamestnancov, a tak je odkázaný na parkovanie v okolí. Je to rutinná, denne vykonávaná cesta, takže na navigácii ju navolí jediným ťuknutím. Navigácia podľa aktuálnej dopravnej situácie odhadne príjazd do cieľa o 9:05. Systém vyhľadávania parkovacích miest zistí, že všetky parkovacie miesta v danej lokalite sú obsadené, jedno z nich však má zaplateným kreditom alebo iným spôsobom rezervované parkovanie do 9:00. Následne systém pošle do navigácie v aute súradnice, kde bude možné po 9:00 zaparkovať napriek tomu, že zatiaľ tam parkuje iné vozidlo.
Problematika je však oveľa komplexnejšia. Pripomenieme len niektoré faktory, ktoré ju komplikujú. Okrem aktuálnej polohy vodidla a polohy parkovacieho miesta vstupuje do hry aj cena za parkovanie v prípade, ak budú do inteligentného systému vyhľadávania parkovacích miest zapojení viacerí prevádzkovatelia parkovísk. Buď bude vodič cenu akceptovať, alebo si z ponuky vyberie iné parkovacie miesto, možno vo väčšej vzdialenosti od cieľa jeho cesty, kde bude poplatok za parkovanie nižší. Takmer polovica (48 %) vodičov uprednostňuje parkovanie zadarmo, ale sú ochotní zaplatiť, ak im to ušetrí čas. Až 30 % vodičov v ankete uviedlo, že vyhľadáva parkovanie zadarmo aj napriek času strávenému hľadaním parkovania. Pri rozhodovaní im pomáha aplikácia Sygic GPS Navigation, vďaka ktorej poznajú aktuálnu cenu parkovného, prípadne môžu vyhľadať parkoviská zadarmo a navigovať sa priamo k nim.
Ďalší faktor je časová neurčitosť. Napriek pomerne spoľahlivým odhadom dojazdu do cieľa sa môže vyskytnúť nepredvídateľná zmena dopravnej situácie, ale to bude menej frekventovaný jav. Väčší problém je často nepredvídateľná dĺžka parkovania, pri terajšom prevládajúcom systéme, keď vodič platí pri odjazde z parkoviska, je tento atribút známy až v okamihu odjazdu. Situáciu úplne nerieši ani kreditný spôsob úhrady, keď pomocou obsahu SMS správy si vodič predplatí parkovanie na vybraný časový interval. Ďalšou SMS správou si ho môže bez problémov predĺžiť. Ak sa vrátime k nášmu scenáru, vodič, ktorý parkuje na mieste, ktoré sa má uvoľniť, zistí, že to nestihne, a cez SMS alebo internet si predĺži parkovanie. Druhý vodič je 5 minút jazdy od momentálne nepoužiteľného miesta a parkovací systém musí túto situáciu operatívne riešiť.
Navigácia na parkovisku
Podobne ako v telekomunikáciách je najväčší problém povestná posledná míľa, pri parkovaní môže byť problémom finálna navigácia na parkovacie miesto. Informácia o tom, že zo 400 parkovacích miest sú dve voľné, je prakticky bezcenná, ak tieto miesta neviete efektívne nájsť. Na otvorených parkoviskách môže pomôcť navigácia, ktorá vás na dané miesto privedie s prednosťou niekoľko málo metrov. V krytých garážach ste odkázaní na navigačný parkovací systém. Môže využívať zónovú alebo presnú navigáciu. Zónová sleduje pohyb v parkovacej zóne ako celku prostredníctvom snímačov umiestnených na vjazde a výjazde do/zo zóny a riadiaca jednotka porovnáva aktuálny počet vozidiel s kapacitou zóny a na základe tejto informácie rozsvecuje svetelné signály, ktoré usmerňujú vodiča. Pri presnej navigácii sa sleduje každé parkovacie miesto. Na základe týchto informácií riadiaci systém pomocou svetelných signálov navádza vodiča do voľných častí parkoviska, prípadne priamo na voľné parkovacie miesto.
Rezidentské verzus návštevnícke parkovanie
Problematika inteligentného riadenia parkovania pre návštevníkov danej oblasti úzko súvisí aj s takzvaným rezidentským parkovaním. Základný zámer vo väčšine veľkých miest vrátane Bratislavy je taký, aby jedno auto z domácnosti mohlo parkovať v pešej vzdialenosti od bydliska a prípadné ďalšie autá na okraji štvrte. Napríklad v Bratislave je navrhovaná výška ceny parkovného pre rezidenta maximálne 100 eur ročne za prvé auto a maximálne 5000 eur za druhé a ďalšie auto, ale len v zóne bydliska. Kdekoľvek inde v meste zaparkujete za polovičnú cenu bežného parkovania. Nie je jasné, či bude mať vodič vyhradené svoje miesto alebo ho tento poplatok oprávňuje zaparkovať „niekde“ v jeho zóne, ak nájde miesto. Realita je taká, že prídete pred svoj dom alebo bytovku, kde na chodníku či tráve parkujú rezidenti aj cezpoľní a väčšina z nich parkovaciu kartu nemá. Riešením by bol inteligentný systém správy parkovacích miest, vyladený tak, aby mal vodič istotu, že parkovacie miesto nájde.
Zamyslenie na záver
V utorok 22. novembra boli niektoré služby Googlu vrátane Google Maps na našom území približne na dve hodiny nedostupné. Nefunkčné mapy paralyzovali fungovanie niekoľkých služieb, ktoré tieto mapy využívali. Napríklad taxislužby využívajúce zisťovanie polohy, ako je Hopin či Liftago, nemohli fungovať, pretože aplikácie nevedeli ich vodičom ukázať, kde na nich zákazníci čakajú. Z rovnakého dôvodu nefungovali ani niektoré objednávkové služby, založené na mobilných aplikáciách s určovaním polohy. Samozrejme, zlyhali by aj všetky inteligentné systémy riadenia dopravy a parkovania, ktoré by boli napojené na nefungujúcu mapovú službu.
Autor: Ľuboslav Lacko
Článok bol publikovaný v partnerskom časopise PC Revue. Predplatné časopisu si môžete objednať na tomto linku, alebo sa môžete prihlásiť na odber newsletteru.