Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Obchod so „zelenou energiou“ sa začína rozbiehať. Namiesto vykupovania vyrobenej elektriny za vysoké dotované ceny (na ktoré doplácame všetci), lepšie vyzerá lokálne samozásobenie. Odberatelia nezávislí od rozvodných sietí sú pravdepodobne logickou a správnou cestou pre skutočné využitie tohto potenciálu.
Mercedes-Benz predstavil domácu energetickú bunku, ktorá používa, podobne ako Tesla Powerwall, výkonné solárne batérie. Takto je možné pokryť spotrebu domácnosti aj počas noci a udržať si nezávislosť od rozvodných energetických sietí.
Batéria od Mercedesu má menšiu kapacitu ako Tesla Powerwall. Je však modulárna. Jedna bunka batérie má kapacitu 2,5kWh elektrickej energie. Je možné kombinovať však až osem buniek a vytvoriť tak kapacitu až 20kWh. To je dvojnásobok väčšej batérie Powerwall, ktorá má kapacitu 10 kWh (menšia verzia má 7 kWh). Na druhej strane Tesla umožňuje spojiť paralelne až 9 jednotiek. Takto dokáže vytvoriť záložnú batériu s kapacitou 90 kWh.
Ďalším hráčom je Nissan. Ten sa spojil s najväčším výrobcom záložných batériových zdrojov Green Charge Networks. Rozhodli sa využiť vyslúžilé batérie pôvodne určené elektromobilom. Nie každý vie, že nie Tesla Model S, ale Nissan LEAF je svetovo najpredávanejším elektromobilom. Od roku 2010 sa vyrobilo a predalo 178 tisíc kusov tohto modelu elektroauta.
Batérie si po výmene v elektromobiloch zachovávajú veľkú časť svojej kapacity a dajú sa znovu využiť v stacionárnych záložných zdrojoch. Je to cenovo výhodné riešenie na skladovanie elektriny z obnoviteľných zdrojov. Použiť sa dá aj ako záložný zdroj, ktorý je pripojený na bežnú rozvodnú sieť. Alebo ako zásobník lacnejšej nočnej energie, ktorou môže napájať elektrospotrebiče v čase denných špičiek, keď je elektrika najdrahšia.
Na veľtrhu InterSolar sa novými batériami prezentovala aj spoločnosť SolarWatt, ktorú vlastní majiteľ BMW. Svoje záložné zdroje pre domácnosti predáva pod značkou MyReserve za cenu 5 499 €. Batérie majú kapacitu 4,4 kWh. Modulárne ich vieme prepojiť na kapacitu do 11 kWh.
Tento súboj je predzvesťou, že na pole stacionárnej akumulácie elektriky bude vstupovať čoraz viac hrárov. A to aj z doteraz netypických oblastí pôsobenia. Takže v našich sssstavbách možno nebudeme mať napríklad mercedes iba v podobe auta, ale aj možno zabudovaný na stene a budeme ho využívať aj počas oddychu alebo spánku vo vlastnom dome.
(P.S.: dokonca už existuje pomerne jednoduché prepojenie akumulátoru elektroauta stojaceho v garáži so sytémom elektrivkých rozvodov v dome. Auto môžeme počas jeho nečinnosti nielen nabíjať (podľa možnosti lacnou energiou), ale aj naopak, počas špičiek z neho energiu šerpať pre potreby domu).