Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Pilotná výroba paliva e-diesel bola spustená v spolupráci s nemeckým startupom Sunfire v Drážďanoch.
Pri výrobe sa používa elektrina z obnoviteľných zdrojov, ako je veterná, solárna alebo vodná energia. Potrebný vodík sa získava z vody reverzibilnou elektrolýzou, pričom kyslík sa vypúšťa späť do ovzdušia. Vodík sa potom mieša s CO2, ktorý sa premení na oxid uhoľnatý (CO) v dvoch chemických procesoch a výsledkom je číra kvapalina vytvorená z uhľovodíkov s dlhým reťazcom. Nazýva sa blue crude a jej rafinovaním vznikne konečný produkt - syntetická ekologická nafta.
Podľa vyjadrenia Audi sa CO2 získava z bioplynu, ale aby sa procesu pridal ďalší ekologický aspekt, dal by sa získavať aj z okolitého vzduchu , čím by sa z neho odstraňovali skleníkové plyny.
Sunfire tvrdí, že analýza syntetickej nafty ukazuje, že má lepšie vlastnosti ako fosílne palivá. Neobsahuje síru a fosílne oleje a je šetrnejšia k životnému prostrediu. Energetická účinnosť procesu vytvárania paliva s využitím obnoviteľných zdrojov energie sa pohybuje okolo 70 %.
„Motor beží tichšie a vzniká menej znečisťujúcich látok," hovorí technologický šéf Sunfire Christian von Olshausen. Palivo možno kombinovať s bežnou motorovou naftou, ako sa to robí aj v prípade bionafty.
Drážďanská továreň je dimenzovaná na produkciu 42 galónov (160 litrov) syntetickej nafty denne, obe spoločnosti však majú zámer vybudovať väčšiu továreň.
„Ak dostaneme prvé objednávky, budeme pripravení komercializovať naše technológie," hovorí von Olshausen.
Trhová cena syntetickej nafty by sa mala pohybovať v rozmedzí 1 - 1,50 eura za liter, čo by bolo len o málo viac ako súčasné ceny nafty v Európe. Bude však do značnej miery závisieť aj od ceny elektriny.
Zdroj itnews.