Výber okien je pri stavbe či rekonštrukcii kľúčovou investíciou a systém SYNEGO od REHAU prináša komplexné riešenie s dôrazom na...
Integrované dverové systémy predstavujú riešenie, ktoré spája vysoké technické nároky s architektonickou...
Dá sa šetriť bez ujmy na dizajne?
Architekti zo štúdia HENN stavili na prirodzenosť dreva, precízne navrhnutú akustiku a premyslený...
Tiché a bezkontaktné dovieranie dverí dopĺňajú ergonomické madlá v rôznych dizajnových a funkčných prevedeniach, vrátane...
Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.
Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...
Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...
Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...
Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...
Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou
Podľa Global Construction Review to v druhej polovici mesiaca oznámila francúzska ministerka pre ekológiu a energie, Ségolène Royal.
Krajina už odštartovala tendre na dodávky a na jar by sa mal uskutočniť test technológie. Projekt sa má financovať okrem iného z plánovaných zvýšených spotrebných daní na benzín.
Keďže na projekt sú uskutočňované výberové konania, dodávateľ technológie zrejme ešte nie je oficiálne vybraný. Vážnym kandidátom majú byť ale panely Wattway francúzskej spoločnosti Colas, ktorá ich predstavila na konci uplynulého roka.
Tieto panely hrubé cca 7 mm využívajúce polykryštalický kremík a majúce články o veľkosti 15 cm majú podľa údajov výrobcu efektívnosť 15% a mali by v závislosti na premávke vydržať 10 až 20 rokov.
Fotovoltaické články sú v paneloch zapúzdrené v substráte obsahujúcom pevné polyméry, na rozdiel od konkurenčnej technológie SolaRoad nie je použitá vrstva skla. Panely Wattway sa inštalujú na existujúci asfaltový povrch cesty, majú byť dostatočne pevné aj pre najväčšie vozidlá a majú zdrsnený povrch zabraňujúci šmykom.
Hoci účinnosť týchto panelov je len o niečo nižšia ako účinnosť panelov inštalovaných na strechy, solárne panely na cestách majú ďalšie nevýhody a výslednú nižšiu reálnu účinnosť. Sú totiž samozrejme viac zašpinené a najmä sú uložené horizontálne a nie v ideálnom uhle, slnečné žiarenie tak na ne dopadá pod väčším uhlom a na jednotku plochy dopadá menej žiarenia. Ich veľkou nevýhodou bude nepochybne tiež cena.
Podľa údajov výrobcu Wattway by 20 m2 jeho panelov, teda cca štyri metre cesty širokej päť metrov, malo reálne dokázať pokryť energetické nároky jednej priemernej francúzskej domácnosti okrem nákladov na kúrenie. 1000 km solárnych ciest by tak malo zabezpečiť okrem kúrenia energetické potreby 250 tisíc domácností.
Colas v súčasnosti panely už dodáva záujemcom na pilotné testy. Po spustení predaja očakáva cenu na úrovni 6 eur za inštalovaný Watt výkonu, ktorá sa s masovou výrobou má výrazne znižovať. 6 eur za Wp je ale násobne viac ako u panelov na strechy, ktoré aj pri individuálnom predaji v prípade väčších panelov už majú cenu pod euro za Wp.
Pokrytím ciest solárnymi panelmi ale takýto projekt samozrejme nekončí a vyžaduje tiež infraštruktúru pre zber a dodávku generovanej elektrickej energie, ktoré sú vzhľadom na úzky profil a veľkú dĺžku plochy pokrytej panelmi výrazne náročnejšie ako v prípade veľkých solárnych elektrární pokrývajúcich celé veľké plochy v jednej lokalite.
Zdroj: Dsl.sk
Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.
Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu