Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Živíme sa navrhovaním objektov v reálnom prostredí. Aby sme mohli svoju prácu dobre vykonať, už v úvodných etapách potrebujeme čo najviac údajov o mieste, pozemku, podobe a morfológii územia. Veľmi pomôže grafické zaznamenanie skutočnosti, keď sa na problematické miesto môžeme pozrieť hocikedy, aj neskôr v ateliéri. Vždy pomôžu verné “obrázky” z miesta výstavby. Ešte lepšie je, keď pomocou týchto obrázkov môžeme vytvoriť aj exaktnejší podklad. Úplne najlepší je presný 3D model, aj s reálnymi textúrami. (Viď. napríklad článok o praktických skúsenostiach s mapovaním reality).
Nie všetko sa dá zaznamenať fotoaparátom z bežných horizontov. Z úrovne človeka. V poslednom období sa "drony" stávajú výborným pomocníkom, umožňujúcim pozrieť sa na územie z donedávna nemožných uhlov a perspektív, za zlomok nákladov potrebných k podobným prieskumom v minulosti.
Podobne je nutné neustále korigovať a overovať našu prácu aj stavebný proces počas realizácie diel.
Po ukončení stavieb zas potrebujeme “reprezentačnú dokumentáciu” výsledku. Aj do našich portfólií, a čoraz častejšie aj pre marketingové a obchodné účely našich investorov.
Zábery z “vtáčej perspektívy” patria k architektúre od nepamäti
Ešte v dobách, keď sme kreslili iba rukou (lebo počítače neboli), poskytovali takéto prezentácie najlepší pohľad na to, ako bude vyzerať celok. O urbanistických návrhoch nehovoriac, lebo tam sa celé rozsiahle územia sídelných častí ani inak nedajú zobraziť.
Najväčším hráčom a výrobcom dronov je čínska technologická spoločnosť DJI (Dà-Jiāng Innovations). Ich produkty sú nielen referenciou v oblasti hardvéru, zaujímavý je aj celý ekosystém, vrátane softvéru a užívateľskej priateľskosti. Ich produkty v ateliéri používame už dlhší čas.
V decembri minulého roku sme od spoločnosti STABLECAM obdržali na testovanie najmenší a najľahší dron z portfólia čínskeho DJI, ktorý sme stručne predstavili v úvodnom článku. Predstavenie nového modelu Mavic Mini zaznamenalo vo verejnosti najväčšiu odozvu za posledných niekoľko rokov. Dôvodov bolo hneď niekoľko:
Preto sme boli naozaj zvedaví, ako tento najlacnejší model obstojí v porovnaní so svojím “poloprofesionálnym” bratom DJI Mavic 2 pro, alebo staručkým DJI Phantom 3, ktoré dlhodobo používame.
Praktické skúsenosti z testovania
Dron sme testovali vo variante Fly More Combo. Drahšie balenie zahŕňa tvrdý transportný obal, ktorý pojme všetko potrebné príslušenstvo.
Predpokladáme, že väčšina užívateľov siahne práve po tomto vyhotovení. Z predchádzajúcich skúseností vieme, že kvalitné “puzdro”, spolu s trojicou akumulátorov a náhradnými vrtuľovými listami je pre seriózne využitie nevyhnutnosťou. Za sto eur navyše dostane kupujúci všetko potrebné, navyše v dobre navrhnutom a elegantnom balíku.
Dron v zloženom stave zaberá približne tretinu priestoru. Zvyšný priestor balenia s rozmermi približne 270 x 200 x 90 zaberá nabíjačka, ktorá zároveň slúži ako ochranný obal pre batérie, controller, náhradné vrtuľové listy a kábliky. Na tomto mieste treba spomenúť prakticky riešenú nabíjačku. Po vložení batérií do jednotlivých slotov umožňuje jedným stlačením tlačidla skontrolovať stav ich nabitia. Výhodou je tiež pomerne rýchle a jednoduché nabíjanie. Stačí zapojiť a zabudnúť. Jednotlivé akumulátory sa nabíjajú postupne, svetelné diódy indikovali nabitie prvého z nich už po hodine. Všetky sloty indikovali plný stav za tri a trištvrte hodiny. Nabitie ovládača (štandardne cez mini USB port) zaberie v priemere hodinu a štvrť. Vec na ktorú si treba zvyknúť je automatické vybitie batérie na hodnotu 40%-65% po desiatich dňoch nečinnosti. Ak lietame povedzme každé dva týždne, je preto potrebné pred letom všetko poriadne ponabíjať.
Súčasťou balenia je aj ochranný “vrtuľový kôš”, ktorý sa však do transportného puzdra nezmestí. Využitie nájde hlavne pri lietaní v stiesnených priestoroch, alebo v interiéri, pre ktoré je Mavic Mini ideálnym nástrojom. Kolízia so stenou tak obyčajne neznamená poškodenie rotora a pád dronu. V prípade najmenšieho modelu DJI dodávané riešenie predstavuje naozaj účinnú ochranu zo všetkých strán. Navyše, osadenie ktytu vrtulí si nevyžaduje ani demontáž rotorov. Spomínané príslušenstvo je dôležité najmä pre absenciu kolíznych senzorov, ktoré nájdeme pri drahších modeloch. Pri testovaní sme napriek pridanej hmotnosti postrehli iba minimálne zhoršenie ovládania quadrokoptéry a zníženie letového času.
Konštrukcia a vyhotovenie
Aj napriek tomu, že sme podľa popisu vedeli, čo máme očakávať, rozmery nového Mavica po vybalení z krabice naozaj prekvapili. O to viac, ak je používateľ zvyknutý na jeho väčších bratov.
Na prvý pohľad ide naozaj o vreckovú hračku. Transport vo vrecku, ktorý ukazujú niektoré promo videá je síce teoreticky možný, no vo výsledku aj tak pravdepodobne skončíte pri praktickom puzdre so všetkým potrebným príslušenstvom. Cieľová hmotnosť (pod 250 g) sa výrazne prejavila na konštrukcii a výbere materiálov. Konštrukcia všetkých kľúčových častí, vrátane mechanických pántov (systém rozkladania je totožný s väčším Mavicom) pôsobí dostatočne robustne a precízne.
Miestom, kde je úsporu naozaj cítiť je “koža”. Ľahké a tenké panely sú pri dotyku pružnejšie. Pri porovnaní s väčšími a staršími dronmi je rozdiel ešte výraznejší. Použitý plast pôsobí však húževnatým dojmom, čo môže prispieť k výslednej odolnosti. Keďže sme počas testovania nezaznamenali žiadnu kolíziu, nevieme odolnosť objektívne posúdiť. Drony pri praktickom nasadení vo všeobecnosti dostanú dosť zabrať. Starší Phantom 3 absolvoval niekoľko tvrdých kolízií bez poškodenia vonkajšej konštrukcie. Vo všeobecnosti si to “odnesú” väčšinou rotory.
Výhodou (podľa nášho názoru) je aj farebné prevedenie testovaného dronu (hoci k dispozícii sú aj iné farebné varianty, nehovoriac o individualizácii vzhľadu napr. pomocou farebných samolepiek, ktoré poskytujú viacerí externí dodávatelia, alebo si povrchovú úpravu môžeme urobiť sami). Svetlosivá farba na prvý pohľad nemusí byť oku lahodiaca, no je výraznou výhodou pri lietaní vo verejnom priestore. Nový Mavic je vďaka kompaktným rozmerom, veľmi nízkej hladine hluku (rozdiel niekoľkých tried oproti starším quadrokoptéram) a v neposlednom rade bledosivej “stealth” farbe vo vzduchu takmer neviditeľný. Pri lietaní v mestskom prostredí stačí nastúpať pár desiatok metrov a dron je veľmi ťažké opticky i zvukovo na pozadí mestskej hlukovej kulisy identifikovať. Pri lietaní takýmto malým zariadením je veľká pravdepodobnosť, že svojou činnosťou nebudeme rušiť okolie.
Ovládač a aplikácia
Mavic mini disponuje naozaj minimalistickým ovládačom bez displeja. Jeho ergonómia však presne kopíruje controller “veľkého Mavica.” Kompaktný skladací dizajn, s odnímateľnými páčkami riadenia umožňuje naozaj vreckové vyhotovenie. DJI piloti budú okamžite doma. Všetky údaje, vrátane POV záznamu z letu sa zobrazujú na smartfóne, ktorý spoľahlivo držia na mieste nastaviteľné čeľuste. Zásadným mínusom je pre mňa jednoznačne nemožnosť lietať s rozmernejším tabletom. Vidieť záznam z dronu na šesťpalcovom smartfóne a desaťpalcovej obrazovke kvalitného tabletu je zásadný rozdiel. Aj keď je možné do ovládača vložiť aftermarket redukciu pre použitie väčších zariadení, aplikáciu je možné nainštalovať iba na telefón.
DJI pre Mavic Mini totiž vydal “vlastnú” aplikáciu. Obľúbenú DJI GO4 nahradila zjednodušená “appka” DJI Fly. Dobrou správou pre DJI pilotov je, že sa vracajú do známeho prostredia. Všetky kľúčové funkcie, vrátane usporiadania obrazovky zostali na svojom mieste. Aplikácia je zároveň výborným rozhraním pre začiatočníkov, v ktorom sa pomerne rýchlo zorientujú. Zásadnou nevýhodou je spomínaná nemožnosť inštalácie na tablety a väčšie zariadenia. Aplikácia inak (s výnimkou otravných a zdĺhavých aktualizácií) fungovala na viacerých androidových telefónoch bezproblémovo.
Lietanie s Mavicom
Prvá vec, ktorú treba spomenúť je spojenie controlleru s dronom prostredníctvom Wi-Fi. Protokol OcuSync 2.0 stále zostáva doménou Väčšieho Mavica. Kvalita a prenosu obrazu z kamery dronu a rýchlosť latencie je pre zážitok z lietania naozaj kľúčová. Po skúsenosti so starším dronom Phantom 3SE, ktorý tiež využíva prenos cez Wi-Fi sme nečakali žiadne zázraky. Mavic Mini sa však ukázal v dobrom svetle. Pri lietaní v nezastavaných oblastiach je prenos obrazu do vzdialenosti približne jedného kilometra naozaj plynulý a stabilný. Použiteľným limitom je v otvorenom prostredí približne hranica jedného kilometra. Udávaný dosah 4 km platí pre výkonnejšiu FCC verziu ovládača, ktorá je však v Európe nie je dostupná. Testovaný FC variant má dosah (2,5 km). Občasné problémy so signálom sme zaznamenali pri lietaní v zastavaných oblastiach so silným rušením. Pri lietaní v približne pol kilometrovej obálke je však aj v takomto prostredí všetko bezproblémové a plynulé. Pri priamom porovnaní s vyspelejším bratom je však rozdiel zrejmý.
Jednoznačne najväčším prekvapením počas testovania bola výdrž maličkých akumulátorov. Udávaných 30 minút sa po prepočítaní trojčlenkou javí ako reálna hodnota (z bezpečnostných dôvodov sme vždy pristávali aspoň s dvadsaťpercentnou rezervou kapacity batérie). Na tri akumulátory tak dron lietať viac ako hodinu! To je hodnota, ktorú nedokážu reálne dosiahnuť ani jeho väčší súrodenci.
Dron sme dôkladne otestovali aj v mínusových teplotách. Pri lietaní v takýchto podmienkach treba mať akumulátory v teple a vložiť ich do zariadenia až tesne pred vzletom. Potom je prevádzka bezproblémová. Pri Phantom-e tretej generácie sa nám viackrát stalo, že odmietol odštartovať kvôli nízkej teplote batérie.
Dron je napriek svojej veľkosti pri lietaní vo vetre dostatočne stabilný. Jeho rozmery a dobrá ochrana vrtuľových listov ho predurčujú aj na lietanie v stiesnených priestoroch. Výhodou sú vizuálne senzory, ktoré umožňujú Mavicu v interiéri “visieť” s minimálnym pohybom (podľa skúseností v rozsahu pätnástich centimetrov). Za spomenutie stojí CineSmooth mód, ktorý spomalí pohyb dronu a umožňuje aj menej skúseným operátorom natáčať plynulé zábery. Aplikácia DJI Fly zachováva možnosť natáčania vo viacerých automatických módoch, ktoré zahŕňajú preddefinovanú video sekvenciu. Chýba však užitočná funkcia Active Track, ktorá umožňuje dronu sledovať pohybujúcu sa osobu.
Fotografie a video
1/2.3” CMOS snímač s rozlíšením 12 MP produkuje snímky po porovnateľné so smartfónom strednej triedy. Nepodporuje snímanie do formátu RAW (na ktoré sme boli zvyknutí už pri staršom Phantom-e s obdobným snímačom) ani 4K video. Vie však robiť záznam vo veľmi slušnom 2.7 K videu. Špecifikácie môžu na prvý pohľad vyzerať nie veľmi presvedčivo. Praktické skúsenosti však ukázali, že zhotovený obrazový materiál je vo veľkej väčšine prípadov viac než dostačujúci. Relatívne kvalitná optika a možnosť manuálneho nastavenia kľúčových parametrov kamery umožnili zhotovenie snímok bez problémov publikovateľných nielen na sociálnych sieťach a v online priestore, ale aj v printových publikáciách. Samozrejme na veľkoplošnú tlač výstupy nie sú vhodné.
Na rozdiel od priemerných snímok nás naozaj príjemne prekvapila kvalita videa. Výborne stabilizovaný obraz, má na svedomí trojosový gimbal (ktorým sa zatiaľ žiadny z porovnateľne veľkých dronov nemôže pochváliť) a prítomnosť CineSmooth módu, ktorý je naozaj výbornou funkcionalitou. Za video natočené v dobrých svetelných podmienkach sa naozaj nemusíte hanbiť, a to aj napriek menšiemu dátovému toku (40 Mbps).
Mavic mini je takisto dobrým nástrojom na fotogrametriu, kde je veľkým plusom výdrž vo vzduchu a možnosť kontinuálneho snímania v intervale 2 s.
Celkový dojem
Počas niekoľkých mesiacov testovania sa Mavic mini ukázal ako výborný doplnok a častokrát náhrada za drahšie a výkonnejšie drony. Pravidelne sa nám stávalo, že sme si neboli istí či budeme vôbec lietať (počasie, čas, bezletové zóny) a uvažovali sme, či vôbec so sebou dron baliť. S Mavicom je rozhodovanie jednoduchšie. Super kompaktné balenie umožňuje zariadenie pribaliť do bežného batohu, alebo tašky. Napríklad k notebooku a mať ho stále so sebou. Letový čas je ďalším plusom. Samotný dron vďaka svojej cenovke a rozmerom aktuálne nemá na trhu priamu konkurenciu.
V tele “hračkárskeho dronu” sa skrýva prekvapivo vyspelé zariadenie.
Mavic Mini je viac než serióznym nástrojom pre náročného amatéra, alebo pre občasné profesionálne nasadenie. Pre architektov, stavebných inžinierov a ich investorov je životne dôležité robiť čo najlepší prieskum prostredia do ktorého navrhujú svoje stavby a objekty. Dokumentovať celý proces a na záver urobiť “úžasné” fotky a videá, ktoré sú nutné pre zachytenie procesu tvorby aj realizácie i konečného výsledku.
Testovanie ukázalo, že DJI Mavic Mini, napriek svojim malým rozmerom nie je hračkou. Plne mechanicky gimbalom stabilizovaná 12 megapixelová kamera umožňuje snímanie videa v rozlíšení až 2,7K. Kompaktné diaľkové ovládanie má prenosový praktický dosah až do jedného kilometra. Mimoriadne príjemne nás prekvapila doba letu, ktorá sa na jednu (vskutku malú) batériu približuje k hranici 30 minút. Trojica priložených tak vytvára úctihodný jedenapolhodinový priestor na “letový prieskum”. To sú hodnoty, ktoré nedosahujú ani mnohé “profesionálne”, omnoho väčšie drony.
Cena začína na úrovni okolo 400 € za základný Mavic Mini. Ak si priplatíme “stovku”, tak za cca 500 € môžeme dostať kompletnú zostavu Mavic Mini v konfigurácii Fly More Combo, ktorá obsahuje všetko potrebné, na dlhodobejšie seriózne využívanie tohto zariadenia. (Odporúčame aj zváženie kúpy DJI Care Refresh - predĺženej záruky na náhodné poškodenie produktu, ktorá ponúka výmenu poškodených dielov za výhodných podmienok).
Páčilo sa nám:
Čo by mohlo byť ešte lepšie:
Legislatíva
Dopravný úrad po dohode s Ministerstvom obrany Slovenskej republiky vydal dňa 30.10.2019 (platné od 15.11.2019) rozhodnutie č. 1/2019, ktorým určuje podmienky lietania pre bezpilotné lietadlá vo vzdušnom priestore SR. Na Slovensku je pre nekomerčné účely možné lietať s dronom bez toho, aby ste potrebovali povolenie, alebo preukaz pilota na diaľku. Takisto je možné vyhotovovať fotografie a video, pokiaľ nebudete získavať finančnú odmenu za vykonanie leteckých prác (fotodokumentácia pozemku, fotografovanie realizácií do portfólia…). Vykonávanie leteckých prác za odplatu je samozrejme podmienené relatívne komplikovanými a nákladnými náležitosťami (preukaz pilota na diaľku, poistenie a registrácia dronu, vypracovanie prevádzkovej príručky…) Mavic mini pri nekomerčnom využití spadá do triedy bezpilotných lietadiel C0. To v praxi znamená možnosť lietania bez povolenia Dopravného úradu, je však nutné dodržiavať následovné: nelietať nad zhromaždiskami ľudí, ktoré nemajú nič spoločné s vašim letom, udržiavanie priameho vizuálneho kontaktu s bezpilotným lietadlom, s využitím autonómnych režimov je možné lietať maximálne vo výške 30 m nad úrovňou terénu...
(P.S.: Predpisy sa líšia podľa podľa jednotlivých štátov. Dosť často sa menia. V slovenských podmienkach je potrebné preto sledovať stránky Dopravného úradu).
Bezpečnosť
Nízka hmotnosť minimalizuje riziká spojené s pohybom lietajúceho zariadenia v urbanizovanom prostredí. Malé rozmery a hmotnosť zmenšujú nebezpečie poškodenia okolitých predmetov i riziko prípadného poranenia ľudí. V praxi sme často používali štart “z ruky” i pristátie “do ruky”. Pri Mavicu Mini sa ukázal aj takýto režim ako bezproblémový a bezpečný.
Ak doteraz mohol niekto váhať, či si má dron kúpiť (z hľadiska ceny, legislatívnych obmedzení, alebo praktickosti používania a prenášania...), tak teraz už nemá pre odklad používania žiaden dôvod...
Pomocou Mavic-u Mini budete môcť natáčať podobné videá...
...alebo sa pozrieť na územia z výšky, alebo iných, neobvyklých uhlov...
...alebo vyhotoviť obdobné fotogrametrické modely...
Poďme sa na najmenší dron z portfólia DJI pozrieť z bližšia:
Technická špecifikácia:
Vzletová hmotnosť 249 g
Rozmery:
Zložený dron: 140 × 82 × 57 mm (L × W × H)
Rozložený dron: 160 × 202 × 55 mm (L × W × H)
Rozložený dron (s vrtuľami): 245 × 290 × 55 mm (L × W × H)
Rozlíšenie videa:
2.7 K: 2720 × 1530 25/30 p
FHD: 1920 × 1080 25/30/50/60 p
Veľkosť mobilného zariadenia: Max. dĺžka: 160 mm; Max. hrúbka: 6.5-8.5 mm
Kapacita batérie 1100 mAh
Typ batérie LiPo 2S
Micro SD karty až do veľkosti 256GB
Max. letový čas 30 minutes
GNSS - GPS / GLONASS
Foto formát: JPEG
Video formát: MP4 (H.264 / MPEG-4 AVC)
Za možnosť používať a testovať Mavic Mini ďakujeme spoločnosti STABLECAM, ktorá je zároveň oficiálnym distribútorom DJI zariadení pre Českú republiku a Slovensko.