Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
21. júl 2015
0
721

Digitálna gramotnosť na Slovensku

Inštitút pre verejné otázky predstavil dňa 7.7.2015 v Bratislave výsledky svojho dlhodobého výskumného projektu Digitálna gramotnosť na Slovensku.
Digitálna gramotnosť na Slovensku

Výsledkom projektu je výskumná štúdia, ktorá vznikla na základe celoslovenského reprezentatívneho výskumu na vzorke 1083 respondentov SR starších ako 14 rokov, realizovaného v apríli 2015. Tohtoročný výskum sa zameriaval na aktuálne problémy a trendy vo využívaní moderných infotechnológií akými sú:

  • vývoj a zmeny vo využívaní internetu v desaťročnej perspektíve
  • zmeny v postojoch obyvateľstva k informačným technológiám
  • problematika závislosti na počítačoch a internete
  • názory na negatívny vplyv počítačov a internetu na spoločnosť
  • zmeny v adaptácii obyvateľstva
  • najdôležitejšie problémy digitálnej gramotnosti
  • hlavné dôvody odmietania moderných informačných technológií

Niektoré zaujímavé skutočnosti:

Vý­znam­ná časť po­pu­lá­cie sa bez kľú­čo­vých tech­no­ló­gií, ako sú po­čí­ta­če, inter­net či mo­bil­né te­le­fó­ny, už ne­do­ká­že za­obísť. Bez mo­bil­né­ho te­le­fó­nu ale­bo smar­tfó­nu by ne­do­ká­za­lo vy­dr­žať ani je­den deň až 36 % opý­ta­ných a bez po­čí­ta­čov, no­te­boo­kov, tab­le­tov či inter­ne­tu ďal­ších 21 %.

Zá­vis­los­ťou od mo­der­ných in­for­mač­ných a ko­mu­ni­kač­ných tech­no­ló­gií (IKT) sú naj­väč­šmi oh­ro­ze­ní mla­dí ľu­dia vo ve­ku 14 - 34 ro­kov, štu­den­ti, vy­so­koš­kol­sky vzde­la­ní, pod­ni­ka­te­lia či du­šev­ní pra­cov­ní­ci. Rôz­ne sym­ptó­my zá­vis­los­ti (napr. keď ľu­dia za­bú­da­jú jesť a piť, čas­to ich bo­lí hla­va, ne­mô­žu dob­re spať ale­bo si nes­tí­ha­jú pl­niť svo­je po­vin­nos­ti a pod.) si všim­lo na svo­jich prí­buz­ných, zná­mych či ka­ma­rá­toch až 35 % opý­ta­ných. Väč­ši­na z nich pri­tom poz­ná vo svo­jom blíz­kom oko­lí viac ta­kých­to prí­pa­dov.

Vý­skum­né zis­te­nia ďa­lej uká­za­li, že zá­vis­losť za­čí­na byť ce­los­po­lo­čen­ský prob­lém, čo do­ku­men­tu­je naj­mä ná­rast in­ten­zi­ty vy­uží­va­nia inter­ne­tu. Kým eš­te v ro­ku 2013 ho vy­uží­va­lo in­ten­zív­ne, t. j. kaž­do­den­ne, 31 %, v sú­čas­nos­ti je to už 49 % po­pu­lá­cie star­šej ako 14 ro­kov.

Ho­ci bež­ný čas strá­ve­ný na inter­ne­te je 1 - 2 ho­di­ny den­ne (dek­la­ru­je ho 42 % opý­ta­ných), viac ako tre­ti­na „inter­ne­tis­tov" na ňom trá­vi aj viac ako 3 ho­di­ny den­ne. Na­priek to­mu, že za pos­led­né ro­ky sa vý­raz­nej­šie zme­ni­lo pou­ží­va­teľ­ské sprá­va­nie sme­rom k vy­ššej in­ten­zi­te, „príl­ev" no­vých čle­nov do inter­ne­to­vej po­pu­lá­cie sa, nao­pak, za­sta­vil. Pos­led­ných päť ro­kov pred­sta­vu­je inter­ne­to­vá po­pu­lá­cia asi 70 % ce­lej po­pu­lá­cie a ďal­ší pou­ží­va­te­lia už nie­koľ­ko ro­kov vý­raz­ne nep­ri­bú­da­jú.

„Nao­pak, nas­tá­va ob­do­bie, keď bu­de­me skôr hľa­dať od­po­ve­de na to, aký čas strá­ve­ný v ky­berpries­to­re je eš­te únos­ný a ako ho ob­sa­ho­vo napl­ní­me. Nie je však vy­lú­če­ný ani re­verz­ný trend. Keď sa časť po­pu­lá­cie od mo­der­ných tech­no­ló­gií od­pú­ta. Buď z dô­vo­du pre­sý­te­nos­ti, hľa­da­nia al­ter­na­tív­ne­ho spô­so­bu ži­vo­ta, reak­ciou na čo­raz ag­re­sív­nej­šie prak­ti­ky štá­tu a rôz­nych kor­po­rá­cií za­sa­hu­jú­cich do súk­ro­mia jed­not­liv­ca a po­dob­ne," ho­vo­rí autor pro­jek­tu Ma­rián Vel­šic.

Za­tiaľ však vý­znam in­for­mač­ných tech­no­ló­gií v bež­nom ži­vo­te ľu­dí stú­pa. Za de­sať ro­kov vzrás­tol po­diel tých, kto­rí tvr­dia, že IKT zoh­rá­va­jú v ich ži­vo­toch „veľ­mi" ale­bo „skôr vý­znam­nú" úlo­hu, z 51 % na 61 %. Ich dô­le­ži­tosť si za­čí­na­jú uve­do­mo­vať aj sku­pi­ny, kto­ré pat­ri­li dl­ho­do­bo k „di­gi­tál­ne za­os­tá­va­jú­cim" - napr. ge­ne­rá­cia šty­rid­siat­ni­kov, päť­de­siat­ni­kov ale­bo oby­va­te­lia vi­die­ka. Po­zi­tív­ne zme­ny vid­no naj­mä v pos­to­ji ľu­dí k úlo­he in­fo­tech­no­ló­gií v ob­las­ti vzá­jom­nej ko­mu­ni­ká­cie, v ob­las­ti elek­tro­nic­kých slu­žieb (napr. na­ku­po­va­nie, inter­net­ban­king, in­ze­ro­va­nie a pod.), ko­mu­ni­ká­cie s in­šti­tú­cia­mi a úrad­mi, v ob­las­ti vy­hľa­dá­va­nia in­for­má­cií či zá­ba­vy a od­dy­chu.

Na dru­hej stra­ne bež­ní ľu­dia vní­ma­jú vplyv mo­der­ných tech­no­ló­gií na spo­loč­nosť naj­mä op­ti­kou in­di­vi­duál­nych skú­se­nos­tí či „oh­ro­ze­nia". Me­dzi naj­zá­važ­nej­šie prob­lé­my spô­so­be­né po­čí­tač­mi a inter­ne­tom pa­tria pod­ľa nich ne­dos­ta­tok fy­zic­kej ak­ti­vi­ty (41 %), ky­berkri­mi­na­li­ta (27 %), vzá­jom­né od­cu­dzenie ľu­dí a stra­ta osob­ných kon­tak­tov (25 %) a ne­bez­peč­ný a škod­li­vý ob­sah na inter­ne­te (22 %).

Nao­pak, re­la­tív­ne níz­ky prah cit­li­vos­ti ma­jú ľu­dia na prob­lé­my, kto­ré ma­jú skôr in­di­vi­duál­ny cha­rak­ter, ne­ma­jú s ni­mi bez­pros­tred­nú skú­se­nosť ale­bo sú príl­iš abstrak­tné. Nap­rík­lad stra­tu schop­nos­ti pre­mýš­ľať „vlas­tnou hla­vou" pre príl­iš­né spo­lie­ha­nie sa na „mo­der­né stro­je" vi­dí ako prob­lém iba 16 % res­pon­den­tov, zá­vis­losť od ky­berpries­to­ru 17 % či „di­gi­tál­nu prie­pasť" me­dzi ľuď­mi iba 6 %.

„Za­ují­ma­vé zis­te­nie je, že in­ten­zív­ne dis­ku­sie na té­mu inter­ne­tu, osob­nej slo­bo­dy a ľud­ských práv, kto­ré pre­bie­ha­jú v zá­pad­ných kra­ji­nách, u nás na Slo­ven­sku príl­iš ne­re­zo­nu­jú. Stra­ta súk­ro­mia za­prí­či­ne­ná sle­do­va­ním ak­ti­vít a zvyk­los­tí ľu­dí na inter­ne­te, ko­mu­ni­ká­ciou na so­ciál­nych sie­ťach, zve­rej­ňo­va­ním osob­ných úda­jov, mo­ni­to­ro­va­ním ich po­hy­bu na ve­rej­ných mies­tach a pod., je váž­ny prob­lém iba pre 17 % Slo­vá­kov," do­dá­va M. Vel­šic.

Ako ďa­lej uká­za­li vý­skum­né zis­te­nia, za de­sať­ro­čie sa vý­znam­ne zme­nil aj prís­tup ľu­dí k di­gi­tál­nej gra­mot­nos­ti. V sú­čas­nos­ti sa IKT bez väč­ších prob­lé­mov pris­pô­so­bu­je až 60 % oby­va­teľ­stva nad 14 ro­kov. Po­zi­tív­ne je, že vý­raz­ný ná­rast po­die­lu tých, čo sa učia a pris­pô­so­bu­jú ľah­ko, bol za­zna­me­na­ný naj­mä me­dzi ľuď­mi stred­nej ge­ne­rá­cie, u ľu­dí s níz­kym vzde­la­ním či ma­nuál­ne pra­cu­jú­cich.

Trend re­la­tív­ne bez­prob­lé­mo­vej adap­tá­cie sa da­rí udr­žať aj me­dzi oby­va­teľ­mi v stred­ne veľ­kých ob­ciach a ma­lých mes­tách. Zá­sad­nej­šiu zme­nu pos­to­ja mož­no sle­do­vať aj v prí­pa­de tých sku­pín, kto­ré eš­te pred de­sia­ti­mi rok­mi in­fo­tech­no­ló­gie od­mie­ta­li. Nap­rík­lad me­dzi ľuď­mi v pred­dô­chod­ko­vom ve­ku, u 60 a via­croč­ných, ne­za­mes­tna­ných či žien v do­mác­nos­ti. Na dru­hej stra­ne veľ­ká časť z nich sa dos­ta­la do si­tuácie, keď IKT zvlá­da s veľ­ký­mi ťaž­kos­ťa­mi.

Tak­mer kaž­dý šies­ty člo­vek na Slo­ven­sku (17 %) sa pris­pô­so­bu­je a učí „skôr" ale­bo „veľ­mi ťaž­ko". V reb­ríč­ku naj­väč­ších prob­lé­mov za­ují­ma­jú pop­red­né mies­ta nie­len so­fis­ti­ko­va­né (zväč­ša pro­fe­sio­nál­ne) zruč­nos­ti, ale aj ta­ké, kto­ré sú dnes po­va­žo­va­né za pou­ží­va­teľ­sky bež­né. Väč­ši­na z tých­to ľu­dí má prob­lém s in­šta­lo­va­ním prog­ra­mov a nas­ta­vo­va­ním ich zá­klad­ných fun­kcií, so sťa­ho­va­ním a od­osie­la­ním rôz­nych sú­bo­rov a úda­jov cez inter­net ale­bo pou­ží­va­ním exter­ných (pe­ri­fér­nych) za­ria­de­ní, ako sú tla­čiar­ne, pa­mä­te USB, pre­nos­né dis­ky a pod.

Na­priek cel­ko­vo po­zi­tív­ne­mu tren­du zlep­šo­va­nia di­gi­tál­nych zruč­nos­tí sa štvr­ti­na po­pu­lá­cie učiť a pris­pô­so­bo­vať mo­der­ným tech­no­ló­giám od­mie­ta. Hlav­ným dô­vo­dom je ok­rem sťa­že­né­ho prís­tu­pu k po­čí­ta­čom a inter­ne­tu naj­mä to, že tí­to ľu­dia ne­po­ci­ťu­jú vý­znam­nej­ší tlak oko­li­té­ho pros­tre­dia, aby sa s mo­der­ný­mi tech­no­ló­gia­mi nau­či­li pra­co­vať (napr. v prá­ci, ško­le, v bež­nom ži­vo­te). V tej­to sku­pi­ne na­chá­dza­me naj­čas­tej­šie ľu­dí nad 60 ro­kov, níz­ko vzde­la­ných, ne­za­mes­tna­ných, ľu­dí zo so­ciál­ne sla­bých do­mác­nos­tí a oby­va­te­ľov naj­men­ších ob­cí.

Takže aj teraz, keď čítame tieto riadky, si treba uvedomiť, že internet je iba nástroj, ktorý sa dá využívať rozumne a s úžitkom, ale na druhej strane aj neproduktívne a škodlivo. Zdroje: IVO a Itnews.

Poloha na mape

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím