Advertorial

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

Dvadsať rokov inovácií vo svete priečok a mobilných stien

Spoločnosť Milt nielen sleduje súčasné trendy, ale aktívne prispieva aj k ich tvorbe.

Morálna diléma autonómnych áut

Ako sa má počítač rozhodnúť v prípade, že sa nedá zabrániť stratám na živote?
Tech
Red 127.06.2016
6060
Morálna diléma autonómnych áut

Autá, ktoré dokážu na ceste fungovať bez vodiča, sa stávajú realitou. Vozový park Google sa rozširuje. Na uliciach v Kalifornii už sú autonómne autá skoro bežné - a zatiaľ veľmi bezpečné. Ďalšie firmy (napr. Tesla, Volkswagen, Mercedes, Porsche...) sú tiež aktívne. Pravdepodobne sa revolúcia sa v tomto prípade odohrá oveľa rýchlejšie, než sme si pred piatimi rokmi mysleli.

Lenže auto plne ovládané umelou inteligenciou so sebou prináša aj rad ďalších otázok. Právnických, etických až filozofických, napríklad kto môže za to, keď auto nabúra? A čo je ešte zložitejšie, ak sa už nedá nehode zabrániť a v ohrození sú ľudské životy, ako sa má autonómne auto rozhodnúť? Koho životy uprednostniť?

Všeobecne sa ukazuje (a doterajšie testy to potvrdzujú) že robotická autá majú potenciál výrazne znížiť počet nehôd na cestách. Nie je ťažké pochopiť prečo - ľudia sú nedokonalí. Zle odhadujú vzdialenosť, sú roztržití, robia chyby, sú impulzívni, unavení, nedisciplinovaní, riadia opití... Počítače takéto nedostatky nemajú.

Počítač sa však takisto musí racionálne rozhodnúť aj v situácii, keď ľudský vodič reaguje úplne inštinktívne. V krízových situáciách. Keď ide o život. Človek si inštinktívne chráni prioritne najmä ten svoj. Počítač by však mal uvažovať úplne racionálne, najmä s ohľadom na čo najmenšie výsledné škody. Otázka znie, ako by takéto rozhodnutie malo vyzerať.

"Aj keby sa jednalo o úplne nezvyčajné situácie, programátor rovnako musí naprogramovať, ako sa v takejto situácii auto zachová," píše Jean-François Bonnefon a jeho kolegovia vo svojom výskume - publikovanom v prestížnom vedeckom časopise Science. Za úlohu mali zistiť, ako by sa autonómna autá mala rozhodovať v kritických situáciách (podľa ludí) keď je takmer isté, že niekto zomrie.

Tri modelové situácie: auto sa musí rozhodnúť medzi (ľavý obrázok) nabehnutím do skupiny chodcov a nabehnutím do jedného chodca, (stred) nabehnutím do chodca alebo nárazom, ktorý ohrozí pasažiera, a konečne (pravý obrázok) nabehnutím do skupiny chodcov alebo nárazom ohrozujúcim pasažiera automobilu.
Tri modelové situácie: auto sa musí rozhodnúť medzi (ľavý obrázok) nabehnutím do skupiny chodcov a nabehnutím do jedného chodca, (stred) nabehnutím do chodca alebo nárazom, ktorý ohrozí pasažiera, a konečne (pravý obrázok) nabehnutím do skupiny chodcov alebo nárazom ohrozujúcim pasažiera automobilu.

Existujú dva princípy, podľa ktorých sa dá v takomto prípade rozhodnúť:

"Utilitárney" princíp väčšieho dobra - podľa tohto mravného princípu by mala byť zvolená možnosť, ktorá vedie k menšiemu utrpeniu. Teda k ohrozeniu menšieho počtu ľudí. Týmto smerom uvažoval Asimov, keď navrhol slávne tri zákony robotiky.

"Sebecký" princíp ochrany seba samého - druhý princíp vychádza z ľudského pudu sebazáchovy. Hovorí, že každý sa snaží najprv zachrániť seba, a až potom sa môže obzerať po ostatných...

Výskumníci vypracovali šesť on-line štúdií a testovali ich na 1 928 respondentoch. Výsledky možno zhrnúť do jednoduchého, nie veľmi prekvapivého, ale problematického záveru: "Ľudia schvaľovali naprogramovanie autonómnych automobilov tak, aby automobil obetoval svojho pasažiera, pokiaľ tým môže zachrániť väčšie množstvo ľudí. Účastníci by tiež chceli, aby si takéto auto kupovali ostatní ľudia. Oni sami pre seba by ale preferovali, keby ich vlastné autonómne auto chránilo v kritickom okamihu ich život, nie životy ostatných".

Ako teda autá naprogramovať v praxi? Zo všeobecného pohľadu by bolo lepšie uplatniť prvý princíp väčšieho dobra. Avšak, kupovali by ľudia autá, ktoré uprednostňujú viac všeobecné blaho, ako ich vlastný život?

Výsledok výskumu ukázal, že auto ktoré by za každú cenu chránilo majiteľa, malo 50 bodov obľúbenosti (medián hodnotenie na škále 1 až 100), zatiaľ čo u auta, ktoré by bolo naprogramované "eticky", klesla jeho obľúbenosť na 19 bodov. Hoci teda účastníci súhlasili, že etické auto je pre spoločnosť lepšie, radšej by si kúpili auto, ktoré je bude prioritne chrániť posádku vovnútri auta bez ohľadu na okolie i na životy ostatných.

Vynútenie "etického algoritmu" by mohlo citeľne znížiť atraktivitu takýchto áut a tým aj spomaliť ich predaj. Ako teda ďalej? Na odpoveď si budeme musieť počkať. Pripájame ešte videá na túto tému:

138842
Youtube
2095786
Youtube
Vložené
26. jún 2016
0
606
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím