Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
8. august 2019
0
175

Výsledky súťaže na novú stálu expozíciu v pražskom Uměleckoprůmyslovom múzeu

V dvojkolovej súťaži vyhral tím Tomáša Vargu & 20YY Designers. Verejnosti bude expozícia sprístupnená v roku 2020.
Výsledky súťaže na novú stálu expozíciu v pražskom Uměleckoprůmyslovom múzeu

Expozícia bude obsahovať ikonické kúsky českého umeleckého remesla, úžitkového umenia a dizajnu od stredoveku až po súčasnosť.

Inštitúcia na podobu expozície vyhlásila transparentnú súťaž a na jej zorganizovanie prizvala CZECHDESIGN. Autorské tímy sa hlásili v minimálnom zastúpení jedného architekta, produktového dizajnéra, scénografa + grafického dizajnéra. Do súťaže sa prihlásilo celkom 48 tímov, do finále postúpilo 5 tímov.

Víťazný návrh

Tím Tomáš Varga + štúdio 20YY Designers zvíťazilo s návrhom, ktorý stojí na štyroch základných pilieroch - modularita, celistvosť, symbióza a udržateľnosť. Necháva vyniknúť unikátne priestory budovy UPM a poskytuje adekvátne výstavné podmienky. Kompletný návrh stálej expozície je rozdelený na dve zóny - výstavnú a odpočinkovú.

Pohľad na vyhliadkovú vežu v záhrade UPM, tá slúži taktiež ako pútač
Pohľad na vyhliadkovú vežu v záhrade UPM, tá slúži taktiež ako pútačTomáš Varga, Jakub Jansa a 20YY Designers (Petr Bosák, Robert Jansa, Adam Macháček)
Ďakovná sála, nové vstupné portály pozývajú návštevníkov do vstavaného pavilónu stálej zbierky, sála slúži ako odpočinková zóna a meeting point
Ďakovná sála, nové vstupné portály pozývajú návštevníkov do vstavaného pavilónu stálej zbierky, sála slúži ako odpočinková zóna a meeting pointTomáš Varga, Jakub Jansa a 20YY Designers (Petr Bosák, Robert Jansa, Adam Macháček)
Busty zakladateľov UPM sa v ďakovnej sále premietajú formou 3D modelov mramorových búst (3D scan) na digitálnej obrazovke
Busty zakladateľov UPM sa v ďakovnej sále premietajú formou 3D modelov mramorových búst (3D scan) na digitálnej obrazovkeTomáš Varga, Jakub Jansa a 20YY Designers (Petr Bosák, Robert Jansa, Adam Macháček)

Výstava, ktorá sa nachádza vo vnútornej časti, disponuje kontrolovanými svetelnými podmienkami. Odpočinková, vonkajšia, využíva potenciál prirodzeného svetla vďaka otvoreným výhľadom a dennému svetlu. Tieto dve oblasti sú rozdelené modulárnym systémom, ktorý v kontraste s historickou povahou priestoru vytvára unikátne spojenie pôvodného a vloženého. Jednotlivé sály sú ďalej riešené individuálne, aby spĺňali svoje čiastkové účely.

Skica mobiliáru – variabilní regálový systém, historické vitríny doplnené o moderné svetelné prvky, návrh sedenia
Skica mobiliáru – variabilní regálový systém, historické vitríny doplnené o moderné svetelné prvky, návrh sedeniaTomáš Varga, Jakub Jansa a 20YY Designers (Petr Bosák, Robert Jansa, Adam Macháček)
Schéma pavilónu vo vnútri budovy, čiernym vyznačená modulárna obvodová stena
Schéma pavilónu vo vnútri budovy, čiernym vyznačená modulárna obvodová stenaTomáš Varga, Jakub Jansa a 20YY Designers (Petr Bosák, Robert Jansa, Adam Macháček)

Návrh myslí aj na exteriér, čiže záhradu, kde vzniká priestor pre oddych a workshopy. Do záhrady je umiestnená vyhliadková veža, ktorá okrem toho, že je sviežim dizajnovým prvkom, signalizuje okoloidúcim, že UPM ožilo. Pomyselnou čerešničkou na záver je grafická identita, ktorá celý koncept dôstojne podtrháva. Hlavným motívom je súslovie "ART, LIFE," ktoré označuje UPM. Čiarka za slovom LIFE symbolizuje nedopovedané a nabáda k dosadeniu potrebného obsahu v ľubovoľnej forme (text, hashtag, obrazové oznámenie), čo však nie je podmienkou.

Pohľad do chodby medzi vstavaným pavilónom a plášťom budovy. Nezakryté okná, výhľad sa tak stáva exponátom stálej zbierky
Pohľad do chodby medzi vstavaným pavilónom a plášťom budovy. Nezakryté okná, výhľad sa tak stáva exponátom stálej zbierkyTomáš Varga, Jakub Jansa a 20YY Designers (Petr Bosák, Robert Jansa, Adam Macháče
Po celom vnútornom obvode pavilónu vzniká depozitár z modulárneho výstavného systému (výška 5,5m), v popredí propájame Schulzovy vitríny so svetelnými boxami
Po celom vnútornom obvode pavilónu vzniká depozitár z modulárneho výstavného systému (výška 5,5m), v popredí propájame Schulzovy vitríny so svetelnými boxamiTomáš Varga, Jakub Jansa a 20YY Designers (Petr Bosák, Robert Jansa, Adam Macháček)
Konštrukciou pavilónu definujeme dve zóny skrz celé podlažie stálej zbierky. Výstavná (vnútorná) a odpočinková (vonkajšia
Konštrukciou pavilónu definujeme dve zóny skrz celé podlažie stálej zbierky. Výstavná (vnútorná) a odpočinková (vonkajšiaTomáš Varga, Jakub Jansa a 20YY Designers (Petr Bosák, Robert Jansa, Adam Macháček)
Časť pavilónu s ochodzou, variabilný výstavný systém, umožňujúci rôzne možnosti inštalácie, v popredí svetelné panely a súčasné zasklenie na historických stoloch
Časť pavilónu s ochodzou, variabilný výstavný systém, umožňujúci rôzne možnosti inštalácie, v popredí svetelné panely a súčasné zasklenie na historických stoloch20YY Designers (Petr Bosák, Jakub Jansa, Robert Jansa, Adam Macháček, Tomáš Varga)
Pohľad do expozície módy, v pravej časti vizualizácie sú patrné priehľady skrz celú budovu
Pohľad do expozície módy, v pravej časti vizualizácie sú patrné priehľady skrz celú budovuTomáš Varga, Jakub Jansa a 20YY Designers (Petr Bosák, Robert Jansa, Adam Macháček)
Projekčná sála s obrazovkovou stenou, priestor pre prednášky, lektorské oddelenie, prezentácie rezidentov, tu prebiehajú videoartové intervencie do stálej zbierky (špekulatívne dokumenty, video-eseje, klipy)
Projekčná sála s obrazovkovou stenou, priestor pre prednášky, lektorské oddelenie, prezentácie rezidentov, tu prebiehajú videoartové intervencie do stálej zbierky (špekulatívne dokumenty, video-eseje, klipy)Tomáš Varga, Jakub Jansa a 20YY Designers (Petr Bosák, Robert Jansa, Adam Macháček)
Pohľad z vyhliadkovej veže, smerom do záhrady UPM
Pohľad z vyhliadkovej veže, smerom do záhrady UPMTomáš Varga, Jakub Jansa a 20YY Designers (Petr Bosák, Robert Jansa, Adam Macháček)
Tribúna v záhrade inšpiruje návštevníkov k voľnému tráveniu času
Tribúna v záhrade inšpiruje návštevníkov k voľnému tráveniu časuTomáš Varga, Jakub Jansa a 20YY Designers (Petr Bosák, Robert Jansa, Adam Macháček)
Grafická identita stálej zbierky navrhnutá v súlade s navrhovaným architektonickým riešením – teda ako otvorený modulárny systém, ktorý je schopný pojať najrôznejšie formy a varianty
Grafická identita stálej zbierky navrhnutá v súlade s navrhovaným architektonickým riešením – teda ako otvorený modulárny systém, ktorý je schopný pojať najrôznejšie formy a variantyTomáš Varga, Jakub Jansa a 20YY Designers (Petr Bosák, Robert Jansa, Adam Macháček)
Grafická identita stálej zbierky, použité písmo Helvetica Now je svojim spôsobom predmetom vyťaženým zo zbierky, avšak v tejto verzií, vydanej počiatkom roku 2019, písmom reprezentujúcim minulosť aj súčasnosť
Grafická identita stálej zbierky, použité písmo Helvetica Now je svojim spôsobom predmetom vyťaženým zo zbierky, avšak v tejto verzií, vydanej počiatkom roku 2019, písmom reprezentujúcim minulosť aj súčasnosťTomáš Varga, Jakub Jansa a 20YY Designers (Petr Bosák, Robert Jansa, Adam Macháček)
Hlavným poznávacím znakom identity stálej zbierky je súslovie „ART, LIFE,”
Hlavným poznávacím znakom identity stálej zbierky je súslovie „ART, LIFE,”Tomáš Varga, Jakub Jansa a 20YY Designers (Petr Bosák, Robert Jansa, Adam Macháček)

Komentár poroty

"Návrh má silný, čitelný koncept a skvěle pracuje s architekturou budovy UPM. Pojetí návrhu je tradiční, ale dynamické a adaptabilní a neodvádí pozornost od exponátů. Oceňujeme také začlenění historického mobiliáře UPM, který návrh upravuje pro expozici pomocí moderních technologií. Návrh přinese návštěvníkům pestrost zážitků a prostorových řešení, současně nechybí srozumitelná, čitelná linka celku. Jako jediný ze soutěžních návrhů dobře pracuje s prostorem expozice nejen z hlediska návštěvníka-jednotlivce, ale také z hlediska návštěvnické skupiny. Grafický koncept stálé expozice je výrazný, otevřený a variabilní. Princip grafického řešení nabízí možnosti různého použití a vývoje v čase."

Jana Vinšová z CZECHDESIGN dopĺňa: „Vítězný tým přinesl koncept s přesahy do návštěvnického zážitku a vytvořil skutečnou expozici 21. století, což byl hlavní požadavek soutěže. Jsme rádi, že celým nastavením soutěže, procesem, zadáním a výběrem se nám k tomuto výsledku podařilo dostat. Navrhli jsme, aby se do soutěže hlásily autorské týmy designérů a architektů, což se velmi osvědčilo a měl by to být precedens pro ostatní muzea. Při návrhu expozice a grafiky je totiž třeba, aby profese komunikovaly a vzájemně se podporovaly.

Taktiež Helena Koenigsmarková, riaditeľka UPM, víťazný návrh oceňuje: „Na spolupráci s vybraným týmem se těšíme, protože jejich koncepce konvenuje dlouhodobému záměru Uměleckoprůmyslového musea v Praze, podle něhož byla rekonstruována a zpřístupněna historická budova, v podstatě jako svébytný exponát. Návrh též respektuje podstatu muzejní činnosti, která se opírá o bohatství a schopnost výpovědi sbírek od minulosti po budoucnost.

O víťaznom tíme

Koncepcia celého návrhu je dielom autorského tímu Tomáša Vargu & 20YY Designers (Petr Bosák, Robert Jansa, Adam Macháček) a Jakub Jansa.

Za architektonickým poňatím výstavnej inštalácie stojí produktový dizajnér a architekt Tomáš Varga, ktorý dosiahol úspechy za svoj koncept pre TON (2015). Ten mu vyniesol 1. cenu v kategórii Exhibitor na prestížnej londýnskej výstave Designjunction.

Grafický dizajn expozície, orientačný systém, typografie a celá propagácia bola pod taktovkou tria Peter Bosák, Robert Jansa a Adam Macháček. Táto zostava preukázala už v minulosti svoj um, napríklad pri tvorbe orientačného systému pre Dom umenia mesta Brna (2008) alebo pri riešení expozície Jiřího Kolářa Úškrn storočia v Národnej galérii v Prahe (2018).

Celý tím vo svojich koncepciách pravidelne spolupracuje s umelcom Jakubom Jansom, ktorý stojí za pútavými interaktívnymi inštaláciami. Jeho inštalácie bolo možné zhliadnuť napr. na výstave Bonjour, Monsieur Gauguin v Národnej galérii v Prahe alebo už spomínanom Úškrne storočia Jiřího Kolářa.

Priebeh súťaže

Súťaž prebiehala od januára do júla 2019 a v úzkej spolupráci so zástupcami UPM bola organizovaná odbornou organizáciou CZECHDESIGN. CZECHDESIGN zaistil projektový manažment, intenzívne analytickú prípravu, formuloval zadanie, nastavil pravidlá, zaistil komunikáciu s dizajnérmi a viedol zasadnutie poroty.

Do 1. kola, ktoré malo podobu otvorenej výzvy, sa so svojimi portfóliami prihlásilo celkom 48 autorských tímov.

Do 2. kola bolo vybraných 5 tímov: Aparat štúdio, Expository, MONUMENT Office, ORA & Marek Nedelka, Tomáš Varga & 20YY Designers. Všetci predložili súťažné návrhy, ktoré boli hodnotené anonymne a ocenené finančným ohodnotením.

Výsledné poradie:

  • 1. Tomáš Varga & 20YY Designers, členovia tímu: Tomáš Varga, Petr Bosák, Robert Jansa, Adam Macháček, Jakub Jansa,
  • 2. MONUMENT Office (Studio deFORM), členovia tímu: Václav Mlynář, Jakub Pollág, Tomáš Hnaníček, Anežka Hrubá Cíglerová, Josef Lepša,
  • 3. Expository, členovia tímu: Jan Brož, Dominik Lang, Ivana Čobejová, Petr Bureš, Vojtěch Pecka,
  • 4. ORA & Marek Nedelka, členovia tímu: Jan Hora, Jan Veisser, Marek Nedelka,
  • 5. Aparat Studio, členovia tímu: Tomáš Vrba, Pavel Holomek, Alina Matějová, Valentýna Filípková, Jakub Polách, Martin Hrdina, Luboš Zbranek, Jan Šrámek, Vendula Chalánková.

Porota súťaže:

Súťažné návrhy vyhodnotila odborná porota v zložení:

Nezávislá časť poroty:

  • Lada Hubatová-Vacková, kurátorka a teoretička designu (UMPRUM),
  • Zuzana Lednická, grafická designérka (studio Najbrt),
  • Jan Němeček, designér (Olgoj Chorchoj),
  • Adam Štěch, kurátor, teoretik designu a architektúry, OKOLO,
  • Jan Skřivánek, teoretik umenia, Art + Antiques,
  • Petr Uhlík, architekt,
  • Lenka Míková, architektka, Lenka Míková architekti.

Zástupcovia UPM:

  • Helena Koenigsmarková, riaditeľka múzea,
  • Radim Vondráček, riaditeľ zbierok a výskumu,
  • Dušan Seidl, vedúci oddelenia prezentácie zbierok,
  • Iva Knobloch, kurátorka zbierky užitej grafiky.

Hlasy poradné (bez hlasovacieho práva):

  • Vladimíra Sehnalíková, kurátorka edukačnej činnosti,
  • Michaela Kindlová, vedúca oddelenia marketingu a PR,
  • Sylvie Novotná, produkčný výstav,
  • Konstantina Hlaváčková, Lucie Vlčková, Jan Mergl, Petra Matějovičová, Jiří Fronek a Mariana Kubištová, kurátorský tým stálej expozície.

Poloha na mape

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím