Výsledky súťaže: Košice-Hornád - Nové mestské centrum
Územie s výmerou 124 ha neďaleko historického centra Košíc bude koncentrovať úrady a služby pre obyvateľov z celého Košického kraja.
Veľká urbanisticko-architektonická súťaž, ktorú vyhlásilo mesto Košice v decembri minulého roka pozná výsledky. Podľa slov predsedu poroty Petra Beňušku:
...Ide o snáď najvýznamnejšiu urbanistickú súťaž, ktorá bola na Slovensku vypísaná od vzniku samostatnej republiky...
Predmetom súťaže bol urbanisticko-architektonický návrh nového mestského centra Košice - Hornád. Riešené územie vymedzuje zo severu Rampová ulica, zo západu okraj koľajiska hlavnej železničnej trate, z juhu Palackého ulica a križovatka Prešovská - Sečovská vrátane, z východu Prešovská cesta.
Celková výmera riešeného územia je 124 ha.
Do súťaže svoje návrhy odovzdalo 11 autorských kolektívov. V druhej etape hodnotila porota 6 súťažných návrhov. Hodnotiaca komisia v zložení: Peter Beňuška, Oleg Haman, Jakub Jakubík, Michal Chudík, Bohumil Kováč, Petr Kropp a Ladislav Kočiš rozhodla na zasadaní 13 a 14 júna nasledovne:
1. cena (30.000 €) - návrh F: Gogolák + grasse s.r.o.
Komentár k návrhu “F”:
Širšie vzťahy
- širšie vzťahy sú zdokumentované kvalifikovane a prehľadne, najlepšie spomedzi všetkých návrhov
- návrh veľkoryso nadväzuje na historický vývoj Košíc a vytvára predpoklad na zvýraznenie metropolitného významu mesta v budúcnosti.
Doprava
- dobre zvládnuté väzby na širšie okolie mesta
- veľmi kvalitné dopravné riešenie pre pešiu, automobilovú aj hromadnú dopravu
- prezentovanie predĺženia Masarykovej ulice do územia je v návrhu málo čitateľné, javí sa komplikovane
- návrh podceňuje vzťah ŽST a východnej časti riešeného územia, ale môže ho rozvíjať v ďalšom dopracovaní
Štruktúra a kompozícia (invencia)
- jasná urbanistická koncepcia, ktorá umožní funkčnú flexibilitu a etapizáciu
- návrh štruktúru vhodným spôsobom napája na historické štruktúry mesta a zároveň zhodnocuje územie okolia Hornádu v riešenom území
- v južnej časti vo väzbe na ŽST navrhuje výškové stavby, čo bude akcentovať dané ťažisko
- kompaktným riešením zástavby vytvára podmienky na intenzifikáciu, čo umožňuje rozvoľnenie priestoru pre rieku a zeleň
- nábrežia sú dosť prírodné, bolo by ich možné doplniť aj o nábrežia mestského charakteru.
- návrh uvažuje s rôznymi typologickými formami bytových domov
Verejné priestory
- vhodne vytvára verejné priestory prerušovaním hmotovej línie navrhnutej pozdĺž železničnej trate
- navrhuje náznaky nábrežnej promenády - v osi v blízkosti ŽST
- verejné priestory sú zmysluplne a vyvážene diferencované pre jednotlivé časti územia
- vo východnej časti adekvátne dotvára monumentálny verejný priestor pri areáli leteckej akadémie
Voda a zeleň
- využíva potenciál rieky Hornád vytvorením ostrova a priľahlého mestského parku
- pozitívne hodnotené je vytvorenie nádrží so sprievodnou zeleňou na hydromelioračnom kanáli zo sídliska Dargovských hrdinov
- podrobne rieši rôzne formy zelene, vrátane komplexného riešenia ÚSES
Uzol - železničná stanica
- navrhuje viaceré vhodné pešie prepojenia popod ŽST s rozvojovým potenciálom dopravného uzla metropolitného charakteru
- návrh má potenciál, ktorý sa môže okolo ŽST rozvinúť, naznačuje prepojenia ale aj možnosť rozvoja na východnú stranu
Ekonómia a realizovateľnosť návrhu
- návrh je ekonomicky efektívny pri zachovaní veľkej časti územia nezastavaného – pre verejnú zeleň
- je možná dobrá etapovitosť realizácie navrhnutého riešenia
2. cena (20.000 €) - návrh K: Zoidberg Projekt s.r.o.
Komentár k návrhu “K”:
Širšie vzťahy
- širšie vzťahy sú prezentované veľmi schématicky
- v II. etape súťaže nedopracované
Doprava
- dopravná kostra je navrhnutá koncepčne správne
- parametre dopravných komunikácií porota hodnotí ako zastaralý koncept „návratu automobilu do mesta“.
- správne trasovaná, ale šírkovo predimenzovaná je najmä priečna dopravná tepna (pokračovanie Masarykovej) v smere na sídlisko Dargovských hrdinov a jej napojenie na sever a juh
- snaží sa transformovať Prešovskú ulicu na mestskú triedu s električkou
Štruktúra a kompozícia (invencia)
- riešenie mestských priestorov dáva možnosť vybudovania metropolitného charakteru novej štvrte
- navrhnutá štruktúra je silne mestotvorná,
- štruktúra chápe budúci vývoj územia v čase, je flexibilná
- umožňuje aj funkčné zámeny v blokovej zástavbe v budúcnosti,
- situovanie výškových dominánt vhodne dopĺňa súčasnú panorámu Košíc
Verejné priestory
- verejné priestory sú logicky zoradené za sebou a napojené na existujúcu štruktúru mesta
- slabšou stránkou návrhu je vizuálna otvorenosť niektorých priamych verejných priestorov do obvodovej komunikácie pod terénnou hranou,
- návrh nevyužíva potenciál rieky vytvoriť v niektorých polohách nábrežie mestského typu
Voda a zeleň
- vhodne umiestňuje zeleň nie iba do parkov, ale aj do uličných priestorov
- návrh nedopracoval úpravy toku Hornádu a upustil od parkových úprav pozdĺž rieky
- snaha prinavrátiť vodu do pôvodného koryta mlynského náhonu v trase dnešnej Štefánikovej ulice sa javí ako ťažko realizovateľná
Uzol - železničná stanica
- v urbanistickej štruktúre na juhu riešeného územia absentuje výraznejšia inklinácia ku železničnej stanici,
- ZŠT akcentuje v navrhnutých výškach budov, no absentuje priame pešie prepojenie na nové centrum na pravom brehu
Ekonómia a realizovateľnosť návrhu
- základná štruktúra je realizovateľná, nadčasová, umožňuje prispôsobovať vývoj podmienkam
- ekonomicky je návrh efektívny, poskytuje dostatok plôch pre rozvoj
3. cena (15.000 €) - návrh H: BETWEEN, Katarína Fejo, Tomáš Hanáček, Natália Marková, Tomáš Danko, Zuzana Mihalová
Komentár k návrhu “H”:
Širšie vzťahy
- širšie vzťahy sú riešené dobre a logicky,
- V-Z prepojenie - priečna os od dómu ku ŽST je dominantná
- chýba prepojenie ďalej východným smerom na sídlisko Dargovských hrdinov
Doprava
- má dostatok spojení s centrom Košíc, okrem južného prepojenia
- rozšírenie AS sa javí ako funkčne vhodné, odbremeňuje centrum mesta
- AS je nedostatočne skoordinovaná v kompozícii návrhu
- električkový okruh je dobre navrhnutý, rozširuje električku s možnosťou napojenia na tramtrain technológiu
- veľký prínos je hľadanie rozšírenia dopravného terminálu k Hornádu, čo podporuje ťažiskovú funkciu ŽST a rozvoj pešej komunikácie
Štruktúra a kompozícia (invencia)
- rozloženie funkcií v území je navrhnuté prijateľne
- urbanisticky návrh pôsobí mestotvorne, v časti územia zachováva parceláciu
- návrh ponúka možnosť rozmanitosti urbanistickej štruktúry
Verejné priestory
- dôsledne nepracuje so štruktúrou verejných priestorov
- nedopovedaná sa javí myšlienka promenádnych priestorov pri rieke Hornád
- Voda a zeleň
- systém zelene nevytvára dostatočne silnú koncepčnú os v území, ktorá by bola vhodná a očakávaná
Uzol - železničná stanica
- zo všetkých návrhov sa najviac zaoberá riešením ŽST
- hľadanie novej polohy pre AS je správne, no navrhnuté riešenie zablokuje komunikáciu smerom na južnú stranu
Ekonómia a realizovateľnosť návrhu
- zachovaním niektorých objektov a pôvodnej parcelácie v časti riešeného územia návrh zvyšuje realizovateľnosť a umožňuje rozumnú etapizáciu
- v návrhu je hustá zástavba, ale zbytočne nízka podlažnosť
4. miesto (odmena 5.000 €) - návrh B: MS architekti, s.r.o.
Komentár k návrhu “B”:
Širšie vzťahy
- z hľadiska širších vzťahov si uvedomuje dôležitosť kontaktu s dómom sv. Alžbety
- návrh podceňuje potrebu vyššieho počtu peších a cyklistických spojení riešeného územia s centrom mesta cez železnicu.
Doprava
- zavádza električku do územia, čo je pozitívne hodnotené,
- Masarykovu ulicu vhodne predlžuje, čím vytvára v území dopravnoobslužný okruh.
- hlavná os automobilovej dopravy nevhodne rozdeľuje územie a evokuje rýchly priečny tranzit.
- niektoré úseky električkovej trate sú z hľadiska obsluhy územia navrhnuté neefektívne.
- platá pre vertikálnu segregáciu dopravy sa javia ako relatívne drahé riešenie.
Štruktúra a kompozícia (invencia)
- navrhnutá urbanistická štruktúra je čitateľná a zrozumiteľná
- riešené územie návrh rozdeľuje do troch samostatných celkov s rôznou mierou urbanity, medzi ktorými vytvára prírodné prostredie.
- cesta v strede územia obklopená zeleňou netvorí charakteristické mestské prostredie.
Verejné priestory
- vytvára silnú kompozičnú os s mestskou zeleňou
- na mestský park nadväzuje mestský bulvár, táto väzba by viac svedčila lineárnemu parku o blok nižšie.
Voda a zeleň
- pozitívom návrhu je vytvorenie nábrežných promenád mestského charakteru v južnej časti územia a možnosti zadržiavania vody v území.
- veľkým pozitívom návrhu je, že využíva alternatívne zdroje energií
- rozloha centrálneho parku je ale predimenzovaná a celé riešené územie tak stráca na urbanistickej kompaktnosti.
Uzol - železničná stanica
- na úkor väzby na železničnú stanicu za jednu z hlavných kompozičných osí vyzdvihuje väzbu na mestský park.
- význam uzla stanice je v návrhu podcenený
Ekonómia a realizovateľnosť návrhu
- návrh južného sektora dáva predpoklady pre 1. etapu realizácie.
- nedostatočne využíva kapacitu územia na rozvoj, má navrhnutý najnižší počet obyvateľov
5. miesto (odmena 5.000 €) - návrh A: Compass, s.r.o
Komentár k návrhu “A”:
Širšie vzťahy
- nie sú riešené dostatočne, sú iba schematicky vložené do mapy, bez vyznačenia väzieb.
Doprava
- dobré napojenie zo železničnej stanice
- dobre navrhnuté prepojenie Masarykova – Furča
- nadväzuje na založený dopravný systém v centre mesta a dokončuje vnútorný mestský okruh podporený električkou.
- pešie prepojenia cez železničnú trať by mali viac reflektovať zástavbu v historickom centre mesta
- navrhovanej hustote mestských blokov by svedčilo viac peších prepojení cez železničnú trať.
Štruktúra a kompozícia (invencia)
- návrh aplikuje pomerne schematickú blokovú zástavbu, v ktorej absentuje artikulácia významnejších častí navrhnutej štruktúry vyššími stavbami.
- nie je dostatočne jasné, kde je budúce centrum.
- výstavba trochu stereotypná, bez akcentu, nereaguje na okolie a merítko.
- umiestnenie výškových dominánt je navrhnuté citlivo.
- navrhnutá výšková zonácia môže byť popretím princípu budovania centra.
Verejné priestory
- absentuje jasnejšia diferenciácia verejných priestorov, napr. námestia, vnútorné parky a pod.
- chýba identita miesta
Voda a zeleň
- Hornád ako inundačné územie je nerealizovateľné, vytvára sa tým väčšia bariéra (dlhšie mosty a lávky) medzi blokmi zástavby (štvrťami)
- prietok rieky územím je navrhnutý preexponovaným prírodným spôsobom, ktorý územie skôr rozdeľuje ako sceľuje.
- nevytvára hodnotné prepojenia parkov a území zelene vo V-Z smere
Uzol železničná stanica
- väzba na hlavnú železničnú stanicu je podcenená.
- nezhodnocuje jej význam ako katalyzátora pre rast budúcej štvrte
Ekonómia a realizovateľnosť návrhu
- návrh je efektívny v urbanistickej ekonómii, umiestňuje najviac obyvateľov
- nerealizovateľné úpravy rieky Hornád
- etapizácia predpokladá ako prvé riešenie okolia rieky Hornád, čo sa nejaví ako správny prístup, najprv by bolo dobré riešiť stanicu / dopravu, až potom rieku.
6. miesto (odmena 5.000 €) - návrh E: Ing. arch. Ivan Matys I.A.M. Projektová a obchodná kancelária
Komentár k návrhu “E”:
Širšie vzťahy
- sú riešené schématicky, naznačujú iba pešie prepojenie východ-západ
Doprava
- dopravná sieť sa nejaví ako adekvátna navrhnutému zaťaženiu územia
- formálne nejasné vedenie komunikácie pri železnici,
- absentujú prepojenia medzi novým a starým centrom.
- električku vedie popod ŽST, čím vytvára viacúrovňový dopravný terminál
Štruktúra a kompozícia (invencia)
- základný koncept je inšpirovaný vodnými kanálmi ako v Utrechte - ktoré sa ale javia ako netypické a lokálne nevhodné riešenie
- zaoberá sa množstvom nedôležitých detailov.
- v 1. etape návrh zaujal porotu svojím netradičným riešením, v 2.etape overil, že to nie je správne riešenie
- organické pôdorysné formovanie blokov medzi kanálmi má v niektorých prípadoch za následok ich prílišné priestorové obmedzenie.
- návrh nerozvinul myšlienku z 1. etapy – „mesto na vode“
- expertimentálny, dekonštruktivistický urbanizmus, ktorý nerešpektuje odporúčania poroty z 1. etapy súťaže
Verejné priestory
- verejné priestory návrh dostatočne neinterpretuje
- za pobytové priestory sú považované mosty a pešie komunikácie pozdĺž kanálov, čo nie je správny prístup
Voda a zeleň
- pri nízkych vodných stavoch sú nedosiahnuteľné minimálne sanitárne prietoky pri tak rozvetvenom toku.
- dobré je hľadanie prepojenia mestského parku smerom na východ až do kopcov na Dargovských hrdinov.
Uzol - železničná stanica
- uzol riešený schématicky, nezhodnocuje potenciál tohto uzla pre ďalší rozvoj urbanizácie územia
Ekonómia a realizovateľnosť návrhu
- neaplikovateľné a technicky ťažko realizovateľné riešenie
- ekonomicky nerealizovateľný návrh
Návrhy, ktoré nepostúpili do II. etapy súťaže:
Návrh C: Lukačovič architekti, s.r.o.
Návrh G: Architektonické štúdio Atrium, s.r.o.
Návrh I: LABANC.STUDIO s.r.o.
Návrh J: Nekonečno, s.r.o.
Zápisnica z hodnotiaceho rokovania poroty v II. etape súťaže:
Za podklady a spoluprácu ďakujeme Tomášovi Sobotovi.