Advertorial

Energeticky úsporné okná aj pre nízkoenergetické domy

Výber okien je pri stavbe či rekonštrukcii kľúčovou investíciou a systém SYNEGO od REHAU prináša komplexné riešenie s dôrazom na...

Za dverami Dorsis nájdete nielen bezpečie a pokoj, ale aj eleganciu a nadčasový design

Integrované dverové systémy predstavujú riešenie, ktoré spája vysoké technické nároky s architektonickou...

Myotis stôl - "menej je viac"

Dá sa šetriť bez ujmy na dizajne?

Imperiálna kvalita zvukov a emócií z prírody. Spoznajte koncertnú sieň vo Weikersheime v Nemecku

Architekti zo štúdia HENN stavili na prirodzenosť dreva, precízne navrhnutú akustiku a premyslený...

Dizajn bez kompromisov: detail, ktorý mení spôsob otvárania dverí

Tiché a bezkontaktné dovieranie dverí dopĺňajú ergonomické madlá v rôznych dizajnových a funkčných prevedeniach, vrátane...

Rodinný dom Vinje, Slovinsko

Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.

Tvárnice Silka pomohli výrazne urýchliť hrubú stavbu bytového domu v centre Bratislavy

Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...

Tradičná slovenská architektúra sa v Lietave snúbi s vysokými požiadavkami na súčasné bývanie

Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...

NEXUM - novinka v portfóliu industriálnych priečok Dorsis Digero

Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...

Kľučka ERA z dielne M&T ako odraz súčasnej éry

Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Svetlá výška v hromadných garážach (+ schodiskách)

Požiadavky na svetlú a podchodnú “podjazdnú” výšku pre hromadné garáže v zákonoch, vyhláškach a normách.
Knižnica
Peter Marčok01.09.2024
105460+39
Svetlá výška v hromadných garážach (+ schodiskách)

Vo viacpodlažných hromadných garáž sa musí vertikálny pohyb osôb zabezpečiť aj schodiskom, preto som do prehľadu zahrnul aj požiadavky na podchodnú a priechodnú výšku v priestore schodiska. V závere pre porovnanie uvádzam požiadavky pre výšku garáže z aktualizovanej Českej normy platnej od roku 2011.

 

Vyhláška č. 532/2002 Z. z.

ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie - znenie účinné od 1.3.2020 do 31.3.2025

  • § 27 ods. 2  - Najmenšia podchodná a priechodná výška schodišťa, priechodná šírka ramena schodišťa, rozmery podesty a medzipodesty a šírka schodišťového stupňa sú dané slovenskou technickou normou STN 73 4130.
  • § 27 ods. 6 - Najmenšia priechodná šírka šikmej rampy určenej na verejné užívanie je 1 100 mm. Najmenšia dovolená podchodná výška rampy nameraná na zvislici je 2 100 mm.
  • VŠEOBECNÉ TECHNICKÉ POŽIADAVKY ZABEZPEČUJÚCE UŽÍVANIE NA STAVBY UŽÍVANÉ OSOBAMI S OBMEDZENOU SCHOPNOSŤOU POHYBU A ORIENTÁCIE
    • Príloha - 1.3.8. Schodisko a rampa vysunuté do priestoru musia byť upravené tak, aby sa zabránilo možnosti vstupu zrakovo postihnutej osoby do priestoru s nižšou výškou ako 2 200 mm.

 

STN 73 4130

Schodištia a šikmé rampy. Základné ustanovenia – rok vydania 1985

  • Článok 21 - Podchodná výška v schodiskovom priestore h1 sa meria ako zvislá vzdialenosť medzi hranou schodiskového stupňa (rovina výstupnej čiary) a konštrukciou nad touto hranou (konštrukciou je myslené najnižšie miesto: preklad, podhľad, technologické rozvody).
  • Článok 22 - Najmenšia dovolená podchodná výška h1 sa vypočíta v závislosti od sklonu schodiskového ramena: h1 = 1500 + ( 750 / cos α )
    • Hodnota α je sklon schodiskového ramena
    • Číselné hodnoty a h1 sú v mm
    • Podchodná výška môže byť znížená až na 2 100 mm pri pomocných schodiskách, schodiskách v rodinných domoch a schodisku vo vnútri bytu.
  • Článok 23 - Priechodná výška h2 sa meria ako kolmá vzdialenosť medzi rovinou výstupnej čiary a konštrukciou nad výstupnou čiarou (konštrukciou je myslené najnižšie miesto: preklad, podhľad, technologické rozvody). Výška sa vypočíta: h2 = 750 + 1500 cos α
    • Hodnota α je sklon schodiskového ramena
    • Číselné hodnoty a h2 sú v mm
    • Priechodná výška nesmie byť menšia ako 1 900 mm okrem schodísk do podkrovia, kde 1 900 mm je hodnota doporučená.
    • Pri výrobných a prevádzkových budovách nesmie byť priechodná výška znížená pod hodnotu vyplývajúcu z rozmerov predmetov prepravovaných po schodisku.
  • Článok 24 - Najmenšia dovolená podchodná a priechodná výška nesmie byť žiadnou konštrukciou ani zariadením znížená.

 

STN 73 6058 až STN 73 6058/Zmena b

Hromadné garáže. Základné ustanovenia – rok vydania 1987 až 1989

  • Článok 36 – Garáže pre vozidlá skupiny 1 s pohybom vozidiel vlastnou silou musia mať svetlú aj podchodnú výšku najmenej 2,10 m.
  • Článok 37 - Garáže pre vozidlá skupiny 1 s mechanickou dopravou vozidiel (kde obsluha nevstupuje na parkovacie miesto) a garáže pre karavány a garáže skupiny 2 a 3 musia mať svetlú výšku o 0,20 m vyššiu, ako je výška najvyššieho projektom predpokladaného vozidla v garáži.
  • Článok 54 - Výška prejazdného profilu rampy musí byť najmenej o 0,20 m vyššia ako je výška najvyššieho projektom predpokladaného vozidla v garáži, najmenej však 2,10 m. Nad chodníkom pozdĺž rampy musí byť podchodná výška najmenej 2,10 m.
  • PRÍLOHA 1 – Triedenie a orientačné rozmery vozidiel a jazdných súprav (zamerané len na výšku)
    • Skupina 1
      • Podskupina 01 - malé a stredné osobné automobily - výška 1,50 m
      • Podskupina 02 - veľké osobné automobily - výška 1,90 m
      • Podskupina 02 - karavány - výška 2,50 m
    • Skupina 2
      • Podskupina N1 - malé a stredné nákladné automobily, malé autobusy - výška 2,30 m
      • Podskupina N2 - veľké nákladné automobily - výška 2,50 m
      • Podskupina A – autobusy - výška 2,50 m
    • Skupina 3
      • Bez podskupiny - ťahače, prívesy, návesy, kĺbové autobusy, traktory, samojazdiace pracovné stroje – rozmery sú značne rozdielne, pri projektovaní garáži treba vychádzať z predpokladanej skladby vozidiel

 

Na porovnanie, požiadavky pre Českú republiku z aktualizovanej normy

Pôvodné normy pre garáže ČSN 73 6057 z 1987 a ČSN 73 6058 z 1987 boli v roku 2011 nahradené jednotnou normou - ČSN 73 6058 Jednotlivé, řadové a hromadné garáže.

  • Norma rozlišuje voľnú výšku [h] a svetlú výšku garáže [h1]
  • Článok 5.1.3 - Voľna výška h v priestore garáže pre vozidlá skupiny 1 (osobné vozidlá, ľahké úžitkové vozidlá - dodávky) s pohybom vozidiel vlastnou silou sa navrhuje najmenej o 200 mm vyššia, ako je výška najvyššieho projektom predpokladaného vozidla, minimálne 2 200 mm.
  • Článok 5.1.5 - Svetlá výška garáže h1 sa musí navrhovať tak, aby v prípade umiestnenia rôznych zariadení (rozvodov) pod stropom, bola vo všetkých priestoroch garáže zachovaná voľná výška h.
  • Článok 5.1.5 - Voľná výška v miestach prechodu medzi rampami s rôznym pozdĺžnym sklonom alebo nad rampami s pozdĺžnym sklonom ≥ 8 % sa navrhuje minimálne 2 300 mm (platí v garážach pre vozidlá skupiny 1).
  • Článok 5.1.5 - V mieste batožinového priestoru vozidla sa doporučuje minimálne 2 400 mm tak aby ho bolo možné otvoriť. Požiadavke sa musia prispôsobiť najme rozvody inžinierskych sietí.
  • Článok 5.1.7 - Výška prejazdného profilu (voľná výška h) musí byť zachovaná v mieste všetkých zariadení garáže, kde je umožnený pohyb alebo parkovanie vozidiel.

 

Na čo si dať pozor:

  • Vo všeobecnosti dodržiavanie slovenskej technickej normy alebo technickej normalizačnej informácie je dobrovoľné (§ 3 ods. 11 zákona č. 60/2018 Z. z.). ALE: Požiadavky normy sú záväzné, ak je odkaz na slovenskú technickú normu alebo technickú normalizačnú informáciu uvedený priamo v texte všeobecne záväzného právneho predpisu (zákony, nariadenia, vyhlášky, ...).
  • Hlavná norma pre Hromadné garáže je z roku 1987.
  • Podchodná výška “podjazdná výška” musí byť dodržaná aj pri lokálnych zníženiach od stavebných konštrukcií, ako sú hlavice a prievlaky.
  • Návrh výšky podlaží pre hromadné garáže môžu taktiež ovplyvniť ležaté rozvody, najväčšiu pozornosť vyžadujú kanalizačné odpadové potrubia, ktoré musia byť v spáde.
  • Rozmerovo najväčšie sú ležaté rozvody vzduchotechniky a taktiež zariadenia ako posuvné alebo indukčné ventilátory.

 

7.11.2021
aktualizácia 28.8.2024

Peter Marčok

 

Zabránenie vstupu zrakovo postihnutej osoby do priestoru s nižšou výškou
Zabránenie vstupu zrakovo postihnutej osoby do priestoru s nižšou výškouZdroj: linkedin.com
Vložené
7. november 2021
0
10546

Načítavam diskusiu...

Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím