Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Začiatok | 7.9.2017 16:30 |
Koniec | 19.11.2017 17:00 |
Miesto | Oravská galéria |
Adresa | Hviezdoslavovo námestie 38, Dolný Kubín, Slovensko |
Druh podujatia | Výstava |
Kontakt | Oravská galéria 043/586 32 12 |
Koncepcia výstavy spočíva vo vizualizácii myšlienky a témy o pôvode Andyho Warhola (1928 – 1987), kľúčovej postavy amerického pop-artu a jedného z najvplyvnejších umelcov 20. storočia. Výstava v Oravskej galérii ponúkne výnimočnú príležitosť zoznámiť sa s jeho tvorbou výberom diel zo zbierok Múzea moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborciach, súkromného majetku a tiež prostredníctvom fotografií, filmových dokumentov a artefaktov, vzťahujúcich sa k jeho životu, rodine a prostrediu, odkiaľ pochádzal. Jej cieľom je predstaviť rozporuplnú osobnosť umelca na pozadí prostredia a tradičného života karpatských Rusínov – etnika, ku ktorému Warholova rodina patrila. Chudoba, ťažké životné podmienky a smrť otca, ktoré postihli rodinu po vysťahovaní do USA, prispeli k formovaniu jeho pocitu outsidera a hľadania sebarealizácie v umeleckej tvorbe.
Výstavu budú tvoriť tri podtémy. Prvou je téma o pôvode Andyho rodičov Júlie a Andreja Varcholovcov, ktorí pochádzali z dedinky Miková neďaleko Medzilaboriec. Artefakty súvisiace s matkou Andyho Warhola Júliou a Andyho súkromným životom, fotografie mikovského cintorína od Ruda Prekopa, atmosféru dotvára krátke video zo súčasnej podoby Mikovej. Pred Pop-Artové /rané/ obdobie tvorby Andyho Warhola, bude prezentované kolorovaným portfóliom „In The Bottom Of My Garden“, ktoré tvorí jedno z dôležitých období, kde je najciteľnejší vplyv výtvarného prejavu matky umelca, doplnené o diela so sakrálnou tematikou. Na túto expozíciu bude nadväzovať ďalšia: „V Andyho FACTORY“, ktorá bude prezentovať autentické fotografie Billyho Namea a videodokument zo „Silver Factory“. Tretím veľkým tematickým okruhom bude prezentácia portrétov významných osobností umenia, kultúry, histórie,
politiky i športu.
Intermediálny rozmer Warhola ho nominuje do roviny aktuálneho klasika 20. storočia viac ako Picassa, Kandinského či Maleviča. Je menej akademický, prístupnejší, nie je úzko orientovaný na jeden druh umenia a hlavne je súčasťou masovej percepcie, „médiom” populárnej kultúry. Andy Warhol sa vďaka svojej intermediálnej šírke stotožnil s umením natoľko, že je takmer nemožné oddeliť ho ako osobu - vnútorný i vonkajší „vizuál”, spôsob života, vlastná filozofia - od jeho početných portfólií, experimentálnych filmových aktivít, módy, teda umeleckej tvorby a prezentácie. To všetko robí Warhola a jeho dielo rovnako aktuálne dnes, tak ako pred rokmi.