Wide Horizons – Pavel Baghy
Wide Horizons – Pavel Baghy
Flatgallery, Baštová 1, Bratislava
vernisáž: piatok 9. 12. 2022 o 19.00
trvanie výstavy: 10. 12. 2022 – 15. 1. 2023
kurátori: Marianna Brinzová a Andrej Jaroš
Flatgallery predstavuje poslednú sólo prezentáciu v tomto roku z výstavného plánu 2022, a to výstavu vizuálneho umelca Pavla Baghyho (*1995) s titulom Wide Horizons. Výstava zahŕňa súbor malieb, ktorý vznikal medzi rokmi 2018 až 2022 a je doplnená o 3D animáciu/video a 3D mapping projektovaný na jednu z malieb.
Wide Horizons/Široké horizonty hovoria o problematike reality a jej simulakier. Názov evokuje akési (i keď niekedy len zdanlivé) neobmedzené možnosti súčasného virtuálneho sveta/prostredia, ktorý je v kontraste k „analógovému“, realite a fyzickej hmote. Pavel Baghy sa danej problematike venuje už dlhšie obdobie a v rámci výstavy Wide Horizons nadväzuje na tému svojej diplomovej práce (2021), ktorá sa zaoberala virtuálnym prostredím z pohľadu vizuálneho umenia. Ideovým a teoretickým východiskom jeho uvažovania nad danou témou je teória simulácie a hyperreality Jeana Baudrillarda a čiastočne esej Johna Bergera – Ways of Seeing.
Vo vystavených dielach autor manipuluje výjavy deštruovanej architektúry a krajiny, ktoré sa k nám sprostredkovane dostávajú z médií. Z výjavov sa postupne stráca ich pôvodný dokumentárny zámer, čím vzniká obraz na hranici abstrakcie. Ten stiera akúkoľvek konkrétnosť, ale zároveň si pocitovo ponecháva niečo z charakteru/atribútov pôvodného reálneho priestoru. Baghy touto deformáciou v priestore a posúvaním pixelov digitálneho obrazu dekonštruuje pôvodné a zároveň konštruuje nový suverénny priestor. V niektorých obrazoch pracuje s vytrhávaním fragmentov z priestorov virtuálnej krajiny so zámerom na poukázanie na ich genézu. Vytvára umelo vygenerovanú artificiálnu krajinu, ktorú možno chápať ako budúcu spomienku na environment/prírodu.
Na výstave Wide Horizons sú prezentované výbery z dvoch maliarskych cyklov – Digital Ruin (2022) a Artificial Landscape (2020) doplnené o jeden dátumom starší obraz Iceberg, after C. D. F. (2018) a jeden solitér z roku 2022 – obraz Night Run. Na maľbu s názvom Digital Ruin III. umiestnenú v kuchyni sa projektuje mappingová projekcia, čím prehlbuje priestor obrazu a dáva mu nové konotácie. Cieľom projekcie mapovanej na obraz je poukázať na jednoduchosť manipulácie s pocitom z obrazu a jeho samotnou interpretáciou. Obraz Night Run zase obsahuje abstrahovaný priestorový prvok bežeckej dráhy, ktorá sa objavuje aj v animácii Fragmentation (2021), kde sa prvok rozpadá. Fragmentation je CG (computer generated) animáciou zobrazujúcou tekutosť našej reality, ktorá sa miestami rozpadá až na pixely/atómy, aby sa mohla znova rekonštruovať a zložiť. Najstaršie dielo prítomné na výstave s názvom Iceberg, after C. D. F. (2018) evokuje zátišie, fragmentáciu priestoru a zároveň akúsi ľadovú/snežnú krajinu inšpirovanú romantickým obrazom od autora Caspara D. Friedricha, ktorý sa ako jeden z prvých programovo venoval krajinomaľbe a spiritualizoval krajinu. Zátišie tvorené polystyrénom opäť vytvára pocit artificiálnej krajiny bez spirituálneho prvku (na rozdiel od východiskovej predlohy), ako je to i pri novších maľbách Pavla Baghyho, ktoré na maľbu Iceberg, after C. D. F. nepriamo nadväzujú.
Pavla Baghyho fascinuje reprezentácia objektov vo virtuálnej realite, generovanie simulakier a ich prekrývanie sa do nekonečna, a to z pozície maliara i tvorcu počítačových animácií. Tieto aspekty sú vo Wide Horizons na výstave vo Flatgallery silno prítomné, zároveň však ponechané subjektívnej interpretácii diváka.
Pavel Baghy (*1995) je minuloročným absolventom magisterského štúdia v Ateliéri mal+by pod vedením doc. Mgr. art. Klaudii Kosziby, ArtD. na VŠVU v Bratislave. V rámci Slovenska má za sebou niekoľko skupinových výstav a projektov. Venuje sa maľbe a jej presahom, CGI animácii a 3D animácii, 3D mappingu, digitálnej postprodukčnej úprave, efektom vo videách/filmoch a experimentálnej tvorbe videohier. Vo svojej tvorbe skúma ako po ideovej, tak i technologickej stránke presahy digitálneho a analógového sveta, najmä klasickej maľby a digitálneho obrazu. Do jedného celku zvykne prepájať i širšie spektrum výrazových prvkov, ako environment, CGI animácia, 3D mapping a maľba. Okrem voľnej autorskej tvorby sa Baghy spolupodieľal aj na vytváraní vizuálnych efektov pre slovenské/české filmy – Martin a tajomstvo lesa (2021, réžia: Peter Okroupec), Svetlonoc (2022, réžia: Tereza Nvotová) a pripravovaného filmu Ema a Smrtihlav (2023, réžia: Iveta Grófova). Autor žije a tvorí v Bratislave.
Realizáciu vystavených diel z verejných zdrojov formou štipendia podporil Fond na podporu umenia.