Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Začiatok | 2.5.2023 11:00 |
Koniec | 26.5.2023 16:00 |
Miesto | Galérii architektúry Spolku architektov Slovenska |
Adresa | Panská 15, Bratislava, Slovensko |
Druh podujatia | Podujatie |
Kontakt | Aurel Fábri |
Koncept výstavy spolu s textom bol vypracovaný kurátorom, Mariánom Zervanom:
Kresby Aurela Fábriho (1958) by sa patrilo preskúmať historicky, formovo, ikonograficky, žánrovo a technicko-technologicky. Zistili by sme, že kresbe sa začal venovať ešte počas štúdii na Vysokej škole výtvarných umení, kde diplomoval u profesora Rastislava Janáka a pokračuje v nej dodnes. Spočiatku išlo o kresby ceruzou a neskôr tušom a čínskymi fixami. Vždy išlo o kresby na papieri rôznych kvalít, ktoré využíva, ale aj necháva vyznieť. Kresba vzniká na bielom pozadí a jej rámcovanie sa mení od detailov po celky: od halúzky po detaily domu, celky rozmanitých kultúrnych a prírodných prostredí až po panorámy či siluety miest. Vo väčšine prípadov je aktuálnym záznamom plenérovej situácie a cítime, že v nej ide o zachytenie neopakovateľného okamihu, uzretia, ktoré kresba dodáva nezávislosť, ale prostredníctvom nej jej autor aj spoznáva ústrojné konštitutívne siločiary génia loci navštívenej a zvolenej prírodnej či mestskej krajiny. Kresba narába tak s líniami, bodmi a plochami, ktoré oscilujú medzi definovaním tvarov a hľadaním neopakovateľnej nálady. Cítime z nej tak poučenie z čínskej tradície a akvarelu, ale aj slovenskej realistickej kresby. Jej ikonografia je daná zobrazovaním skutočných architektúr a prostredí, a nie fiktívnych či konceptuálnych miest. Človek v nej niekedy celkom absentuje, alebo je prítomný v mierke dokresľujúcej kolorit. Preto možno hovoriť o Fábriho kresbe ako architektonickej, hoci najpresvedčivejšie sa stáva architektonickou zvládnutím priestorových plánov a priestorových celkov. Nie je to však nikdy technická architektonická kresba, nakoľko je jej ambíciou neopakovateľnosť okamihu v dvojakom zmysle: tak v zachytení nálady ako aj časom spracovania. Preto sa pohybuje na hraniciach grafického a maliarského prejavu.
Výstava je výberom z veľkého a mnohotvárneho repertoáru Fábriho kresieb. Nejde o výstavu retrospektívnu, ale skôr predstavuje rozmanité línie jeho kresby. Výber je rozdelený a rozvrhnutý do troch priestorov, ktorými momentálne disponuje Spolok slovenských architektov. Každá z miestností je viazaná na základné zložky Fábriho kresby, ktoré pomenúvame ako miesto, impresia a atmosféra. V každej z miestností sú predstavené kresby z rozmanitých období a z odlišných prostredí, aby mohol vzniknúť dialóg, ktorého ústrednou témou je jedna z troch zložiek.
Miesto je na prvý pohľad určujúce. Fábriho kresby sú záznamom jeho putovaní a zastavení. V tomto zmysle pripomínajú pútnické denníky, denníky maliarov či architektov. Miesto je však viac ako prostý motív čí téma. Fábri je presvedčený, že mu nevdojak vrastá do duše a ovládne jeho ruku, že prerastá do jeho kreslenia. A práve tieto okamihy prerastania kresby a miesta, ich vzájomná diferenciácia sú jedným zo zameraní tejto výstavy.
K ďalším nesporne patrí impresia, náhly a prenikavý dojem vonkajšieho i architektonizovaného sveta v jeho premenlivosti a určitej neurčitosti. Kresba vtedy nadobúda charakteristický synkopicky rytmus bodov a líniových skratiek zdanlivo nezávislých od miesta. Kresebné gesto ešte len okom a rukou ohmatáva miesto, otvára sa mu a prijíma jeho impulzy, aby vzápätí objavilo jeho neopakovateľné trvanie.
A práve to možno pomenovať ako atmosféra. Nie je to subjektívny zážitok, ale niečo, čím nás krajina oslovuje, aby sme vstúpili do jej architektoniky. Vtedy sa kresba stáva maliarskou či presnejšie akvarelovou presne v tom zmysle ako sa trvanie kocky cukru vyjadruje časom jej rozpúšťania.
Napokon je tu niečo, čo dáva týmto trom zložkám zmysel a tým je biele neurčité prázdno, ktoré nie je a nemôže byť len nedefinovaným pozadím, je naopak prúdiacou energiou prenikajúcou všetkými smermi a vrstvami kresby.
Príklady kresieb vystavených v Galérii Architektúry SAS v Bratislave:
Slovensko
Česká republika
Spojené kráľovstvo
Rakúsko
Rumunsko
Čína
Základné informácie o autoroch výstavy:
Autor kresieb: Aurel Fábri
Aurel Fábri sa narodil v meste Vráble na Slovensku, kam sa po úspešnej zahraničnej kariére architekta a vysokoškolského pedagóga minulý rok vrátil a pokračuje vo svojich profesionálnych aktivitách.
Ako architekt pôsobil v niekoľkých európskych metropolách. Napríklad v Prahe sa podieľal na rekonštrukcii historických palácov a projektovaní niekoľkých obchodných centier a multikín. V Londýne pracoval v tíme, ktorý pripravoval projekt multifunkčnej štvrte New Wembley.
Posledných 12 rokov pôsobil ako pedagóg v Číne. Prvé dva roky strávil v Pekingu na Raffles BIFT International College a následne desať rokov v meste Ningbo na britskej univerzite University of Nottingham Ningbo China, kde bol spoluzakladateľom a vedúcim architektonických ateliérov programu Architektúra. Nastupujúcej generácii mladých architektov tam odovzdával svoje skúsenosti z praxe.
Viac na stránke: fabriarchitekt.com
Kurátor výstavy: Marian Zervan
Profesor teórie a dejín umenia a architektúry na VŠVU v Bratislave, na FFTU v Trnave a na SAV.
Ďaľšie detaily:
Plagát k výstave: