Advertorial

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

Výstava: MIESTO, IMPRESIA, ATMOSFÉRA, Aurel Fábri - architektonická kresba

Výber z veľkého a mnohotvárneho repertoáru kresieb architekta.
Kalendárium
Red 319.04.2023
6452+12
Začiatok2.5.2023
11:00
Koniec26.5.2023
16:00
MiestoGalérii architektúry Spolku architektov Slovenska
AdresaPanská 15,
Bratislava,
Slovensko
Druh podujatiaPodujatie
KontaktAurel Fábri

 

Koncept výstavy spolu s textom bol vypracovaný kurátorom, Mariánom Zervanom:

Kresby Aurela Fábriho (1958) by sa patrilo preskúmať historicky, formovo, ikonograficky, žánrovo a technicko-technologicky. Zistili by sme, že kresbe sa začal venovať ešte počas štúdii na Vysokej škole výtvarných umení, kde diplomoval u profesora Rastislava Janáka a pokračuje v nej dodnes. Spočiatku išlo o kresby ceruzou a neskôr tušom a čínskymi fixami. Vždy išlo o kresby na papieri rôznych kvalít, ktoré využíva, ale aj necháva vyznieť. Kresba vzniká na bielom pozadí a jej rámcovanie sa mení od detailov po celky: od halúzky po detaily domu, celky rozmanitých kultúrnych a prírodných prostredí až po panorámy či siluety miest. Vo väčšine prípadov je aktuálnym záznamom plenérovej situácie a cítime, že v nej ide o zachytenie neopakovateľného okamihu, uzretia, ktoré kresba dodáva nezávislosť, ale prostredníctvom nej jej autor aj spoznáva ústrojné konštitutívne siločiary génia loci navštívenej a zvolenej prírodnej či mestskej krajiny. Kresba narába tak s líniami, bodmi a plochami, ktoré oscilujú medzi definovaním tvarov a hľadaním neopakovateľnej nálady. Cítime z nej tak poučenie z čínskej tradície a akvarelu, ale aj slovenskej realistickej kresby. Jej ikonografia je daná zobrazovaním skutočných architektúr a prostredí, a nie fiktívnych či konceptuálnych miest. Človek v nej niekedy celkom absentuje, alebo je prítomný v mierke dokresľujúcej kolorit. Preto možno hovoriť o Fábriho kresbe ako architektonickej, hoci najpresvedčivejšie sa stáva architektonickou zvládnutím priestorových plánov a priestorových celkov. Nie je to však nikdy technická architektonická kresba, nakoľko je jej ambíciou neopakovateľnosť okamihu v dvojakom zmysle: tak v zachytení nálady ako aj časom spracovania. Preto sa pohybuje na hraniciach grafického a maliarského prejavu.

Výstava je výberom z veľkého a mnohotvárneho repertoáru Fábriho kresieb. Nejde o výstavu retrospektívnu, ale skôr predstavuje rozmanité línie jeho kresby. Výber je rozdelený a rozvrhnutý do troch priestorov, ktorými momentálne disponuje Spolok slovenských architektov. Každá z miestností je viazaná na základné zložky Fábriho kresby, ktoré pomenúvame ako miesto, impresia a atmosféra. V každej z miestností sú predstavené kresby z rozmanitých období a z odlišných prostredí, aby mohol vzniknúť dialóg, ktorého ústrednou témou je jedna z troch zložiek.

Miesto je na prvý pohľad určujúce. Fábriho kresby sú záznamom jeho putovaní a zastavení. V tomto zmysle pripomínajú pútnické denníky, denníky maliarov či architektov. Miesto je však viac ako prostý motív čí téma. Fábri je presvedčený, že mu nevdojak vrastá do duše a ovládne jeho ruku, že prerastá do jeho kreslenia. A práve tieto okamihy prerastania kresby a miesta, ich vzájomná diferenciácia sú jedným zo zameraní tejto výstavy.

K ďalším nesporne patrí impresia, náhly a prenikavý dojem vonkajšieho i architektonizovaného sveta v jeho premenlivosti a určitej neurčitosti. Kresba vtedy nadobúda charakteristický synkopicky rytmus bodov a líniových skratiek zdanlivo nezávislých od miesta. Kresebné gesto ešte len okom a rukou ohmatáva miesto, otvára sa mu a prijíma jeho impulzy, aby vzápätí objavilo jeho neopakovateľné trvanie.

A práve to možno pomenovať ako atmosféra. Nie je to subjektívny zážitok, ale niečo, čím nás krajina oslovuje, aby sme vstúpili do jej architektoniky. Vtedy sa kresba stáva maliarskou či presnejšie akvarelovou presne v tom zmysle ako sa trvanie kocky cukru vyjadruje časom jej rozpúšťania.

Napokon je tu niečo, čo dáva týmto trom zložkám zmysel a tým je biele neurčité prázdno, ktoré nie je a nemôže byť len nedefinovaným pozadím, je naopak prúdiacou energiou prenikajúcou všetkými smermi a vrstvami kresby.

 

Príklady kresieb vystavených v Galérii Architektúry SAS v Bratislave:

Slovensko

 

Česká republika

 

Spojené kráľovstvo

 

Rakúsko

 

Rumunsko

 

Čína



Základné informácie o autoroch výstavy:

Autor kresieb: Aurel Fábri

Aurel Fábri sa narodil v meste Vráble na Slovensku, kam sa po úspešnej zahraničnej kariére architekta a vysokoškolského pedagóga minulý rok vrátil a pokračuje vo svojich profesionálnych aktivitách.

Ako architekt pôsobil v niekoľkých európskych metropolách. Napríklad v Prahe sa podieľal na rekonštrukcii historických palácov a projektovaní niekoľkých obchodných centier a multikín. V Londýne pracoval v tíme, ktorý pripravoval projekt multifunkčnej štvrte New Wembley.

Posledných 12 rokov pôsobil ako pedagóg v Číne. Prvé dva roky strávil v Pekingu na Raffles BIFT International College a následne desať rokov v meste Ningbo na britskej univerzite University of Nottingham Ningbo China, kde bol spoluzakladateľom a vedúcim architektonických ateliérov programu Architektúra. Nastupujúcej generácii mladých architektov tam odovzdával svoje skúsenosti z praxe.

Viac na stránke: fabriarchitekt.com

Kurátor výstavy: Marian Zervan

Profesor teórie a dejín umenia a architektúry na VŠVU v Bratislave, na FFTU v Trnave a na SAV.

Ďaľšie detaily:

  • Organizátor výstavy: Spolok architektov Slovenska
  • Partneri výstavy: Fond výtvarných umení, PKF Prvá Komunálna Finančná; TAJNA Vineyards & Winery
  • Mediálni partneri: ARCHINFO

Plagát k výstave:

Vložené
19. apríl 2023
2
645
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím