Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Začiatok | 9.11.2019 14:00 |
Koniec | 9.11.2019 16:00 |
Miesto | Design Factory |
Adresa | Bottova 2, Bratislava, Slovensko |
Druh podujatia | Podujatie |
Kontakt | Katarína Balážiková balazikovakata@gmail.com |
Občianske združenie Open Design Studio, internetový časopis o kritickej praxi grafických dizajnérov Critical Daily a grafická dizajnérka Lenka Hámošová vás srdečne pozývajú na autorský happening Virtuálna develoutópia - NIVY, ktorý sa uskutoční v sobotu 9.11. 2019 o 14:00-16:00 na viacerých miestach v okolí rozostavanej novej autobusovej stanice NIVY.
Ide o prvú interaktívnu site-specific inštaláciu zo série Virtuálna Develoutópia grafickej dizajnérky Lenky Hámošovej, ktorá takto reaguje na kurióznu víziu developerských utópií v rôznych častiach Bratislavy pomocou vizuálnej komunikácie a virtuálnej reality. Autorka tak ponúka výzvu na zamyslenie sa alebo konkrétnu akciu zo strany obyvateľov hlavného mesta, ktorí s touto nanútenou víziou novej tváre hlavného mesta nesúhlasia.
Akcia sa začne o 14:00 pred budovou Design Factory na Bottovej ulici v Bratislave a bude pokračovať na ďalšie lokácie v okolí novej autobusovej stanice NIVY.
V prípade nepriaznivého počasia sa akcia prekladá na iný deň, o čom budeme včas informovať na FB stránke tohoto eventu.
Autorský statement:
Virtuálna realita (VR) sa čoraz častejšie využíva okrem hier aj v marketingu - realitný sektor nevynímajúc. Čím ďalej tým viac developerských firiem zavádza virtuálnu realitu ako nový nástroj v predaji nehnuteľností, popri hyper-realistických architektonických vizualizáciách, dronových záberoch a fyzických 3D modeloch. Prezentácia interiérov a exteriérov prostredníctvom VR zaznamenáva veľký úspech, nakoľko prostredníctvom nej môžu zákazníci priestor virtuálne “zažiť” na vlastnej koži. Ako hlavný argument sa používa fakt, že technickým výkresom je ťažké porozumieť a pre väčšinu ľudí takmer nemožné si dotyčný priestor na základe nich reálne predstaviť. Architektonické vizualizácie zas nie sú ideálnym zdrojom informácií, nakoľko stavajú skôr na emocionálnosť celkového dojmu, ako prezentáciu konkrétnych detailov. Virtuálna realita sa snaží suplovať skutočnú prehliadku nehnuteľnosti v situácii, keď nehnuteľnosť ešte neexistuje a umožňuje zobraziť dispozíciu konkrétneho bytu, na rozdiel od prehliadok vzorových bytov. Do akej miery je však možné považovať virtuálnu realitu za pravdivú reprezentáciu reality a akým spôsobom ovplyvňuje náš úsudok vnímanie priestorových vzťahov zažitých prostredníctvom VR okuliarov?
Človek nachádzajúci sa vo virtuálnej 3D bubline je schopný rýchlo zabudnúť na fakt, že sleduje simuláciu priestoru, čo poukazuje na ľahkosť s akou je možné manipulovať ľudské zmysly. Ocitnutím sa v 3D projekcii síce priestor pôsobí realistickejšie ako na 2D zobrazení, tento spôsob zobrazenia však fandí skôr poňatiu celkovému dojmu, ako podrobnej analýze jednotlivých detailov. Nachádzať sa osobne vo virtuálnej realite znamená dať priestor skôr pocitovému vnímaniu - čo v prípade kúpy bytu má do istej miery svoj význam, no neumožňuje udržať si zároveň potrebný odstup pre kritickejšie spracovanie vnímaných informácií.
Interaktívna site-specific inštalácia “VR Develoutópia” formou virtuálnej reality prezentuje kurióznu víziu developerskej utópie pre novovznikajúce centrum Bratislavy. Lokalizovaná na troch miestach v okolí novej autobusovej stanice NIVY ponúka možnosť ocitnúť sa vo fiktívnej 3D bubline, pomocou ktorej je možné si zažiť na vlastnej koži tento verejný priestor tak, “ako mal vždy vyzerať”. Spája do jedného celku vizuálny a slovesný jazyk, ktorý bratislavskí developeri používajú v rámci komunikácie svojich projektov verejnosti - s konkrétnymi citáciami z architektonických vizualizácií, promo videí a sloganov PR textov. Virtuálna 3D koláž je kritickým pohľadom na utopickú povahu vízie budúcej štvrte, ktorá nedostatočne zohľadňuje jednotlivé skutočnosti typické pre život v meste, zámerne nezobrazuje diverzitu obyvateľstva či mestskej kultúry a nahrádza ju lacnými atrakciami vo forme street food festivalov a cirkusového umenia. Absurdnosť takejto vízie je podaná divákovi prostredníctvom vizuálnej hyperboly bez komentára, čím sa ponecháva priestor na vlastný kritický úsudok a vytvorenie názoru na prebiehajúcu výstavbu, ktorá netýka len majiteľov nehnuteľností, ale rovnako všetkých obyvateľov mesta. Ambíciou projektu je zároveň zvýšiť povedomie aj o celospoločenskej zodpovednosti za súhlas s výstavbou a podporiť tak aktívnu participáciu obyvateľov na verejnej diskusii a dohľade nad sfinalizovaním výstavby v súlade s očakávaniami.
Tento projekt je súčasťou širšieho kritického bádania na poli vizuálnej komunikácie a jej transparentnosti na ktorom som spolupracovala s dizajnérskym kolektívom a občianskym združením OPEN DESIGN STUDIO.
Lenka Hámošová
Lenka Hámošová je dizajnérka a vizuálna kritička, ktorá sa vo svojom výskume venuje otázke transparentnosti vizuálnej komunikácie a kreatívneho využitia umelej inteligencie. Je absolventkou Katedry vizuálnej komunikácie na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave a Think Tank for Visual Strategies na Sandberg Institute, Rietveld Academie v Amsterdame. Píše a prednáša o súčasnej vizuálnej kultúre, dizajne a architektúre. Je spoluzakladateľkou československej platformy pre kritický a špekulatívny dizajn ALTTAB a spolupracuje s ďalšími zahraničnými iniciatívami ako napr. platformou pre štúdium vizuálnej kultúry Fresh Eye v Prahe či Hackers & Designers v Amsterdame.