Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...
Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...
Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...
Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...
Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...
Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou
REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.
Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Začiatok | 13.7.2018 10:00 |
Koniec | 3.8.2018 18:00 |
Miesto | Clam-Gallasův palác |
Adresa | Husova 20, Praha 1, Česká republika |
Druh podujatia | Výstava |
Kontakt | Elis Unique |
Zúčastnení umelci: Jan Pfeiffer, David Možný, Daniela Baráčková, Daniel Tollady a ateliér Intermedií FAVU VUT pod vedením Pavla Sterce
Text kurátorky Elis Unique k výstave:
V názve výstavy som použila pojem skanzen, ktorým byli pôvodne označované múzeá pod otvoreným nebom. V danom slovnom spojení však vypovedá o ďaleko citlivejšom a pritom pejoratívnom označení atraktívnych historických častí miest, ktoré boli nadmerným prílivom turistov zbavené autentického života a premenené na inscenované kulisy pre návštevníkov. Je to „neviditeľná všemohúca ruka“ voľného trhu, ktorá diriguje vysťahovávanie rezidentov a miznutie miestnych obchodíkov, ktoré sú nahradené projektami luxusnej spotreby a radou obchodov so suvenírmi, lačniacimi po gýči sfalšovanej tradičnej tvorby. Tento fenomén neodkladne vedie k premene funkcie týchto mestských lokalít, z ktorých se stávajú prvoplánové atrakcie pripomínajúce púťovú zábavu.
V záujme prezentácie a maximálneho komerčného využitia v rámci cestovného ruchu se z niektorých kultúrnych pamiatok, vďaka prehnanej a niekdy až nezmyselnej ochrane stávajú mumifikované „idoly“, zatiaľ čo iné unikátne diela architektúry a objekty ležiace mimo turistickej oblasti, sú bez seba-menšieho váhania odsúdené mestskými úradníkmi k demolícii.
Hlbší pohľad do problematiky vplyvu cestovného ruchu na mestskú krajinu prináša Boris Groys vo svojej eseji Mesto v ére turistickej reprodukcie, kde dospieva k záveru, že zatiaľ čo romantická turistika v 19. storočí prispievala k monumentalizácii mesta - pohľad prechádzajúceho turistu transformoval „dočasnosť na trvalosť, prchavosť do nadčasovosti, efemérnosť do monumentality“, v post-romantickej ére už necestujú jednotlivci. Miesto toho opúštajú miesta svojho pôvodu a kočujú po celom svete nielen jednotliví ľudia, ale aj veci všetkého druhu, znaky a obrazy odvodené od miestnych kultúr. Redundantné architektonické a umelecké štýly, politické predsudky, náboženské mýty a tradičné zvyky už nie sú naďalej určené na to, aby boli prekračované v mene univerzality, ale aby boli turisticky reprodukované a šírené na celom svete.
I keď slobodné nomádstvo vnímame ako základnú civilizačnú hodnotu, ako spôsob, ako si ľudia osvojujú vzťah ku kultúre a tradíciám rôznych civilizácíí, cestovný ruch, ktorý objavoval kultúrne rozdiely a lokálne identity, ktorého podstatou bolo hľadanie estetických zážitkov, sa medzitým presunul na novú úroveň. Súčasná podoba globálneho cestovno-zábavného priemyslu prepisuje vzťah medzi mestským ou-topos a svetovou topografiou. Dochádza k paradoxnej petrifikácii lokálnych kultúr a identít vedúcich k ich homogenizácii – mestá se tak sobe navzájom čím ďalej viac podobajú. Jedným z dôsledkov takéhoto procesu je, že skutočné diferencie nevznikajú medzi jednotlivými mestami, ale vnútri nich. Dochádza ku gentrifikácii, vytváraniu mestských centier a periférií, turistických a kultúrnych štvrtí, bujneniu kultúrnych „priemyslov“, ruku v ruke s proliferáciou vylúčených lokalít a privatizácii verejného priestoru.
Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.
Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu