Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Začiatok | 5.4.2018 18:00 |
Koniec | 1.7.2018 18:00 |
Miesto | Galéria umelcov Spiša |
Adresa | Zimná 46, Spišská Nová Ves, Slovensko |
Druh podujatia | Výstava |
Kontakt | Galéria umelcov Spiša |
Vybrané fotografické cykly reflektujú autorkin nosný záujem o súčasnosť a minulosť iránskeho života a kultúrnej histórie a to formou inscenovaného dokumentu (cyklus Moslimskí tínedžeri), ako aj výtvarnou manipuláciou tradičných miniatúrnych perzských malieb (cyklus Maxiatúry).“
Cyklus Moslimskí tínedžeri je založený na viacvrstvovej, takmer "karnevalovej", dôsledne inscenovanej prezentácii modernej doby v konzervatívnom, na tradíciách upnutom svete. Ako uvádza autorka: "Snažím sa zdôrazniť fiktívne pozadie každej scény tak, aby sa fotografie napriek manipulácii stávali realistickými. Vyberám a tvorím rôzne scenáre, v ktorých zdôrazňujem napätie medzi verejným a súkromným: popieram médiami bežne prezentované islamské stereotypy a zneisťujem moslimské ponímanie toho, čo má byť správne. Používam fiktívne a dokumentárne stratégie tak, aby fotografie balansovali medzi realitou a fikciou."
Názov cyklu Maxiatúry korešponduje s "maximalizáciou" drobných perzských miniatúr a ich sofistikovanou manipuláciou vo veľkých formátoch: autorka do vybraných dejov vkladá rýdzo súčasné elementy ako televízory, satelity, autá, ľudí a pod. Vniká do súkromných priestorov "pevností", ktoré sú otvorené iba pre rodinné klany: vytvára fiktívne prepojenie vizuálne silných príbehov z minulosti s počítačovo upravenými dejmi zo súčasného sveta. Aktéri sa stávajú nehmotnými nesmrteľníkmi vo fotografickej "kresbe", kde ostávajú plošní a veční – nevrhajú žiadne tiene a perfektne zapadajú do vybraných prostredí vybraných miniatúr. Uvádza: "Do historicky zidealizovaných scén vkladám moderné postavy, pričom nenarúšam ich harmóniu. Moje fotografické intervencie minimálne narúšajú tradíciu puntičkárskej historickej maľby, pričom vkladané nové príbehy prechádzajú do humoru a irónie. Gestá, či vzťah mojich aktérov k iným, historickým postavám, narážajú na existujúce napätie medzi tradičnou islamskou spoločnosťou a importovaným rozširovaním hodnôt západného sveta."
O FOTOGRAFKE
Soody Sharifi (* 1955, Irán) je fotografkou, pochádzajúcou z Iránu, ktorá žije a pracuje v texaskom meste Houston v USA. Za svoju doterajšiu tvorbu získala mnoho tvorivých grantov v USA a zúčastnila sa individuálnych a kolektívnych výstav v USA, Rakúsku, Fínsku, Nórsku, Rusku, Spojených arabských emirátoch, Rakúsku, Číne a na Slovensku. Autorkine diela sú zastúpené v mnohých súkromných a verejných zbierkach po celom svete, napr. Museum of Fine Arts v Houstone (USA), Farjam Collection v Dubaji (Spojené arabské emiráty). V Európe je autorka zastúpená švajčiarskou galériou Kashya Hildebrand v Zűrichu.