Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Je váš projekt dostatočne silný, aby sa stal projektom Prefarenzen?
Do celosvetovej súťaže je možné prihlásiť diela zrealizované po roku 2022. Podmienkou je významná časť stavby realizovaná...
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...
ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou
REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.
Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Začiatok | 8.10.2019 18:00 |
Koniec | 31.10.2019 17:00 |
Miesto | Galéria Čin Čin |
Adresa | Podjavorinskej 4a, Bratislava, Slovensko |
Druh podujatia | Výstava |
Kontakt | Galéria Čin Čin 0905 206 298 galeria@galeriacincin.sk |
Rita Koszorús bude vystavovať v bratislavskej Galérii Čin Čin. Jej výstava nesie názov “schMERZraum”, čo je slovná hračka odvolávajúca sa na tvorbu avantgardného výtvarníka Kurta Schwittersa a jeho „vlastného dada“. „Rita posunula esenciu medzivojnovej abstrakcie do svojej vlastnej roviny, za ktorú sa nemusí hanbiť. Bez tabletu, bez Photoshopu a bez pózy. Len ona a milión nápadov. Keby kubisti žili dnes, prišli by na jej vernisáž,“ napísal garant projektu, dizajnér Maroš Schmidt.
„Tvorí ako príroda. Nepozná hranice, ktoré by jej zväzovali ruky, neživí maniéru, pre ktorú by sa musela vzdať slobody a netrápi sa násilným hľadaním originality. Radšej sa nechá prekvapiť syntézov vlastných výrazových prostriedkov, ktorých je tak veľa, že pripomínajú slovnú zásobu. Nachádza ich v "grafobatike", "merzbrushi" alebo v ďalších vlastných výtvarných experimentoch. V jej ateliéri sa nemaľuje nič čo by sa mohlo pokaziť. Nič sa nevyhadzuje. Je dokonalý bezodpadový umelec,“ povedal vedúci Slovenského múzea dizajnu Maroš Schmidt, ktorý tvorbu mladej maliarky roky sleduje.
Výstava Rity Koszorús v Galérii Čin Čin má byť pokračovaním jej novej série nazvanej “schMERZbild”, ktorú začala rozvíjať začiatkom tohto roka počas svojho pobytu v Berlíne. Toto mesto ju inšpiruje najmä svojou aurou a históriou, no z formálneho hľadiska aj architektúrou, urbanizmom, či stanicami metra. Dôležitou súčasťou autorského projektu bol aj dlhodobý výskum, ktorým mapovala modernistické formy a ich presahy do súčasnej kultúry.
„Názov výstavy je kombináciou časti priezviska Kurta Schwittersa a názvu Merz. Touto jednoduchou kombináciou vzniká slovo SchMerz - BoLesť. Veľké písmeno M v názve odkazuje na Merz a v slovenskom ekvivalente sa tejto funkcie ujalo písmeno L, ktoré v Bolesti odhaľuje Lesť,“ vysvetľuje Rita Koszorús.
Vizuálny charakter diel – najnovšej série malieb a koláží - nadväzuje na autorkinu predchádzajúcu sériu malieb s názvom Hypnotime a Stranger Things Collection, pre ktoré sa centrálnym motívom stala samotná abstraktná maľba.
„Od štúdia maľby na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave Rita hľadala taký maliarsky prejav, ktorý by jej dodával dostatok slobody. Prešla konkrétnejšou, no expresívnou maľbou, témami identity a umeleckej prevádzky, aby nakoniec jej obrazotvornosť dozrela až do súčasnej podoby. Všetok tento čas bol potrebný na to, aby si Rita našla svoju tému, aby si našla polohu, ktorá jej najviac sedí, aby sa cítila slobodne a robila konečne to, čo naozaj chcela,“ napísala kurátorka výstavy Barbora Komárová.
Tohto roku samostatne vystavovala maliarka v Banskej Štiavnici (BERLINER LUFT, ArtCafé, Banská Štiavnica, kurátorka: Juliana Mrvová), vlani v Galérii 19 (HYPNOTIME, Galéria 19, Bratislava, kurátor: Bukta Imre) a v roku 2017 v bratislavskej Dot Contemporary gallery (HATER PAINTER, Dot Contemporary gallery, Bratislava, kurátorka: Simona Bérešová).
Rita Koszorús sa dlhodobo zaoberá otázkami identity, pôvodu a jeho prejavmi v kontexte medziľudských vzťahov, mentality ľudí a výraze v umení. Spočiatku téma identity sa dotýkala najmä jej národnostnej povahy, momentálne však hľadá charakteristiky v rovine postsocialistickej spoločenskej identity v rámci našej geografickej oblasti, ale i identitu maľby ako média v súčasnosti.
Rita Koszorús (1989) študovala grafiku a maľbu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave a na maďarskej univerzite výtvarných umení v Budapešti. V Budapešti absolvovala v roku 2016 aj rezidenčný pobyt v štúdiu FKSE, v rokoch 2018 a 2019 absolvovala rezidenčný pobyt v IAM Berlíne. Vo svojej tvorbe sa popri maľbe venuje aj jej presahom do iných médií ako je akčné umenie či video. Žije a tvorí v Bratislave.