Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
Začiatok | 27.4.2023 17:00 |
Koniec | 8.6.2023 18:00 |
Miesto | Galéria M. A. Bazovského |
Adresa | Palackého 27, Trenčín, Slovensko |
Druh podujatia | Podujatie |
Kontakt | GMAB 032 / 743 68 58 info@gmab.sk |
Svetoznámy český fotograf Jan Saudek nazval fotografie Richarda Müllera, ktorými sa prezentoval v jeho druhej obrazovej publikácii Enter – „americkým kaleidoskopom“, alebo „smelým pokusom o portrét našej Zeme.“ Hneď aj dodal, že ešte nikto ho nedokázal urobiť úplný. Müller sa o to pokúsil, a ten pokus,vraj,stojí za to.
Pri príležitosti okrúhleho životného jubilea sa Richard Müller rozhodol vrátiť tento pokus do života, vstúpiť s ním do výstavnej siene. Výstavná kolekcia odráža šírku autorových talentov. V histórii slovenskej populárnej hudby má nezameniteľné a nezastupiteľné miesto ako autor, textár a vynikajúci interpret svojich piesní, z ktorých sa mnohé stali hitmi a dokonca zľudoveli.
Do fotografie vstúpil roku 1996 obrazovou publikáciou z krátkeho amerického pobytu. Už vtedy nemálo naznačil z toho, čo jednoznačne dopovedal vo svojej druhej knihe, vo svojich fotografiách. Netají sa tým, že nie je fotograf s drahými fotoaparátmi, že nemá fotoateliér a nemôže sa pochváliť ani dlhonohými modelkami. Nikdy mu nezáležalo na technike. Fotografoval rôznymi fotoaparátmi, ktoré postupne dostával a priebežne strácal. Fotografoval, čo ho zaujalo nejakým výtvarným alebo informatívnym nábojom. Vždy sa však snažil mať bystré oko a originálny nápad. Nepriamo tak potvrdzuje starú pravdu, slová velikánov fotografie, že nie je podstatné čím sa fotografuje, ale kto fotografuje. Ako autor dokáže v stotinách sekundy zastaviť čas, zachytiť situácie a javy, ktoré už nik nevráti, zaznamenať momenty, keď, povedané slovami HenrihoCartiera-Bressona, „srdce a rozum sú v zákryte.“
Müllerove fotografie sú harmonicky vyváženými kompozíciami, imponujú odvahou snímať priamym ťahom trebárs aj pri fotení v krajine krivých zrkadiel. Presvedčivo smeruje k jadru zobrazovanej situácie, svoj názor však nevnucuje, divákovi ponecháva voľnosť rozhodovať sa, čo akceptovať, a čo nie. Spontánne sa zmocňuje zdanlivo neuchopiteľného, prozaické námety povyšuje na poéziu. Snímky Richarda Müllera evokujú melódie jeho piesní. Nemusíte byť stúpencom jeho štýlu, jeho smerovania, a predsa vás oslovia. Z reality si totiž tvorí svoj vlastný svet. A keďže ho stavia na pravdivých základoch, hodno mu uveriť.
Marián Pauer