Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Začiatok | 22.6.2017 18:00 |
Koniec | 3.9.2017 18:00 |
Miesto | Nitrianska galéria |
Adresa | Župné námestie 3, Nitra, Slovensko |
Druh podujatia | Výstava |
Kontakt | Nitrianska galéria 037/ 657 96 41-3 |
Projekt Morseovka je doteraz najrozsiahlejšou autorskou prezentáciou Petry Novákovej-Ondreičkovej (1968) na Slovensku. Umelkyňa kódmi – signálmi Morseovej abecedy reflektuje pocit jedinca z urbanizmu miesta, jeho štruktúry. Ťažiskom je citlivé narábanie s rôznymi materiálmi (najmä však s papierom), ich eklektická mixáž, recyklácia. Vizuálny jazykom spracováva svoje myšlienky z architektúry najmä prostredníctvom papiera. Gesto zanechania stopy v materiáli papiera nám naznačuje „to prázdno“ v hmote (mesta, človeka). Morzeovka je v tomto zmysle chápaná aj ako pocit z tmavého mesta, ktoré v diaľke svetielkuje (bodkuje, čiarkuje) a vysiela nám svoje signály o samote a osamotení v priestore mraveniska mesta, ktoré občas každý jedinec v živote zažije. Priestorové abstrakcie, ale aj olejomaľby vytvárajúce dojem krajiny sú vizualizované výtvarné pocity ľudského bytia. Autorka vytvára diela v cykloch, v ktorých sa vyjadruje ku krajine. Veľký priestor pohlcuje limitovaný rozmer zvoleného materiálu. Za zmienku stojí aj veľmi dôležitý moment – proces „autorecyklácie“ vlastných diel. Cirkulácia tvorby – vzniknutý odpad z papiera pri rezaní/kreslení nožom (vy)užíva v iných inštaláciách či kolážach, čím má tvorba veľmi efemérny výraz s prívlastkom hand-made.
Petra Nováková-Ondreičková študovala na ŠUP v Bratislave (odd. textilného výtvarníctva: J. Berger, K. Pichler) a na Vysokej škole umělecko-průmyslovej v Prahe (Ateliér textilnej alternatívy: A. Matasová). Na slovenskej výtvarnej scéne zarezonovala ako autorka generácie, ktorá nastúpila v 90. rokoch 20. storočia. Zúčastnila sa mnohých kultových výstav, ktoré sú už súčasťou slovenských dejín umenia 20. storočia: napr. Marginália (PGU Žilina, 1994), Pars pro toto (SNG Bratislava, 1995), Sen o múzeu (PGU Žilina, 1995), Paradigma žena (PGU Žilina, 1996), Medzisvet (SNG Bratislava, 1998), Slovak Art for Free (Biennale di Venezia, SK-CZ pavilón, 1999). Je držiteľkou Grand Prix Bienále voľného umenia SVÚ v roku 2012. Žije a pracuje najmä v Prahe.
(Názov výstavy zámerne obsahuje bohemizmus „morseovka“, chceli sme tým pomyselne poukázať na akúsi neukotvenosť autorky na slovenskej i českej výtvarnej scéne.)