Advertorial

Za dverami Dorsis nájdete nielen bezpečie a pokoj, ale aj eleganciu a nadčasový design

Integrované dverové systémy predstavujú riešenie, ktoré spája vysoké technické nároky s architektonickou...

Imperiálna kvalita zvukov a emócií z prírody. Spoznajte koncertnú sieň vo Weikersheime v Nemecku

Architekti zo štúdia HENN stavili na prirodzenosť dreva, precízne navrhnutú akustiku a premyslený...

Dizajn bez kompromisov: detail, ktorý mení spôsob otvárania dverí

Tiché a bezkontaktné dovieranie dverí dopĺňajú ergonomické madlá v rôznych dizajnových a funkčných prevedeniach, vrátane...

Rodinný dom Vinje, Slovinsko

Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.

Tvárnice Silka pomohli výrazne urýchliť hrubú stavbu bytového domu v centre Bratislavy

Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...

Tradičná slovenská architektúra sa v Lietave snúbi s vysokými požiadavkami na súčasné bývanie

Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...

NEXUM - novinka v portfóliu industriálnych priečok Dorsis Digero

Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...

Kľučka ERA z dielne M&T ako odraz súčasnej éry

Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Nové Internorm okno HF 520 ocenené nemeckou cenou za dizajn German Design Award

Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Peter Rónai - No Art Today

Fotografie integrované do tvorby multimediálneho výtvarníka Petra Rónaia v Open Gallery.
Kalendárium
Red 431.10.2018
2230+1
Začiatok2.11.2018
15:30
Koniec29.11.2018
17:00
MiestoOpen gallery
AdresaBaštová 5,
Bratislava,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktOpen gallery
+421 2/5441 3316
recepcia@osf.sk

Kurátor: Jozef Ondzik

Niekedy začiatkom leta v roku 2004 som stretol známeho slovenského grafika a pedagóga, ktorý bol na prechádzke so psom. Začal mi rozprávať, ako bol v Prahe a tam navštívil výstavu súčasného britského umenia. A napoly pobavene, napoly rozčarovane hovorí:  „Idem na umenie a predstav si, tam samá fotografia...“ Dobová recenzia tej istej výstavy v časopise Umělec uvádza okrem iného aj: „Fotografiám podobné obrazy Concordu od Wolfganga Tillmansa...“  

Obaja, významný grafik aj recenzent, vraveli to isté. Sklamanie, že na výstave umenia bola fotografia, strieda úsudok, že ak som na výstave umenia, tak fotografiám podobné obrazy nemôžu byť fotografie. Akoby použitá technológia mala určovať, čo je umenie.   Multimediálny výtvarník Peter Rónai toto nikdy neriešil. Fotografiu bez predsudkov  od začiatku emancipoval a integroval do svojej tvorby.  Preto,  že študoval teóriu fotografie?  To mu však dávalo, ako uvádza, len priestor na to: „... aby som si robil, čo som chcel“.  

Aj s fotografiou si robí, čo chce. Používa ju ako záznam, dokumentáciu i ako dielo. Zasahuje do nej, ale aj ju necháva puristicky nedotknutú. Fotografuje sám, necháva si robiť fotografie profesionálmi i nefotografmi,  prisvojuje si nájdenú fotografiu. Skúma hranice a podstatu média a aj ju používa najprimitívnejším, už prednastaveným spôsobom. Jednoducho s fotografiou narába slobodne, voľne, neviaže sa na nič a ničím nie je viazaný. Napriek  absolútnej voľnosti a roztrieštenosti prístupov, spôsobov a metód je Peter Rónai konzistentný. Niektorým témam sa venuje opakovane, dlhodobo a priam obsesívne.  

Patrí k nim jeho (nielen) fotografická tvorba venovaná autoportrétu, často vo forme fotoperformancie. V inej dlhodobej téme komentuje a interpretuje lokálne i globálne známe výtvarné diela. Ide až tak ďaleko, že interpretuje aj vlastné diela, ktoré samy sú interpretáciami. Toto cyklenie už súvisí s Rónaiovou ďalšou permanentnou témou. Tou je spôsob tvorby, odovzdávania a spracovania informácií. Chýbajú už pôvodné myšlienky? Je všetko odvodené? Ako sa prenosom transformuje informácia?  Kde, ako a kedy sa stratil pôvodný zmysel informácie? Uzavretý a ucelený je súbor, ktorý vznikal v spolupráci s Júliusom Kollerom v skupine Nová vážnosť. Interpretácia prác z tohto obdobia v réžii Petra Rónaia samozrejme rástla ďalej. Vyčleniť by sa dala aj časť tvorby venujúca sa zásadným spoločenským situáciám. Tento aspekt jeho tvorby je najvýraznejší v prácach spred roka 1989.

Napriek tvrdeniu v rozhovore s Jurajom Mojžišom (1992) – „Umelec má robiť umenie, pretože umelec nie je zodpovedný za nič iné ako umenie“ –  a napriek vyjadreniu v našom rozhovore –  „... nebol som až taký odvážny...“   –  urobil diela ako Duchampion, 1984;  Moscow DADA, 1986; Monsieur X, 1988; Predvečer suprematizmu, 1989. Tieto jednoznačne atakujú a zosmiešňujú komunistický režim. Je v nich výrazne spoločensky angažovaný. Nerobí len umenie a nie je zodpovedný iba za umenie. Akoby nám chcel ukázať, že dištancia od vážnosti (novej i starej) sa sociálne vyprázdňuje až do totálnej vyblednutosti.
 
- Jozef Ondzik

Vložené
31. október 2018
0
223

Načítavam diskusiu...

Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím