Prihlásiť sa na medzinárodnú architektonickú súťaž BigMat International Architecture Award’25 je možné až do 15....
Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...
Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...
Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...
Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...
Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou
REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.
Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Začiatok | 30.4.2018 20:00 |
Koniec | 30.4.2018 18:00 |
Miesto | A4 | priestor súčasnej kultúry |
Adresa | Karpatská 2, Bratislava, Slovensko |
Druh podujatia | Výstava |
Kontakt | A4 | priestor súčasnej kultúry +421 910 549 225 |
Subtílne kresby sú formou vizuálneho denníka, ktorý narába s jednoduchými vyjadrovacími prostriedkami ako bod, škvrna, línia a plocha. Pre Barényiho však znamenajú najrýchlejší (nie však taký rýchly) a najautentickejší spôsob vyjadrenia.
Peter Barényi je ako umelec známy najmä svojimi intermediálnymi inštaláciami. Jeho abstraktné, subtílne kresby, ktoré doteraz fyzicky vystavil iba raz, sú známe najmä jeho priateľom, verejne ich mimo svojho webu a občasne na facebooku neprezentoval. V A4ke výstavne predstavuje svoje minimalistické kresby a koláže druhýkrát. Všetky boli vytvorené zhruba v posledných dvoch rokoch. Práce na papieri občas vznikali ako reakcie na konkrétne životné situácie autora, inokedy ako spontánne záznamy subjektívnych stavov, niekedy boli „iba“ výrazom nutkavej potreby tvoriť a sformovať/skomponovať ťažko pomenovateľné obsahy svojho vedomia do vnímateľnej podoby. Práca s používaním a komponovaním základných vyjadrovacích prostriedkov ako bod, škvrna, plocha či línia na neveľkých formátoch papiera sa pre autora stala v tomto prípade najrýchlejším (nie však vždy rýchlym) a najakurátnejším spôsobom sebavyjadrenia.
Barényi už dlhšie venuje pozornosť fenoménu či koncepcii denníka ako umenia a umenia ako denníka. Vystavené práce, aj keď je ich podoba výrazne odlišná od autorovej predchádzajúcej tvorby, v tomto smere nevybočujú z oblasti jeho záujmu. Každá kresba je zo zadnej strany označená presným dňom vzniku a ako súbor ich možno považovať za nepravidelný, vizuálny denník umelca. Zároveň, súc na prvý pohľad výrazovo odlišné od predošlej tvorby, predsa v nich badať v jemných náznakoch špecifiká Barényiho autorskej poetiky: pohyb na pomedzí temného a jasného, tlmeného a exponovaného, intímne/osobne zakúšanej a všeobecne zdieľanej skúsenosti, príjemného a nepríjemného, existenciálne závažného a odľahčene uvoľneného, premysleného a spontánneho. To, čo mimo tematických a mediálnych rámcov ešte mimoriadne výstižne charakterizuje nie len aktuálne vystavené autorove práce, ale aj celú jeho tvorbu, je nonšalantnosť v najlepšom zmysle tohto slova. Teda nie nedbanlivosť, ale skôr nenútenosť, s akou dokáže komponovať ideový i hmotný materiál, s ktorým pracuje, a ktorý je vždy ukotvený v životnej, uveriteľnej, autentickej ľudskej skúsenosti. V Barényiho tvorbe nie je prítomný chladný kalkul, jeho diela komunikujú s divákmi veľmi prirodzene, a aj keď sú štruktúrovanejšie či zložitejšie premyslené, alebo, naopak, je v nich prítomný moment práve objavenej náhody, vždy im akosi mimovoľne „rozumieme“ a veríme.
V prípade aktuálne vystavených diel nás môže upútať, ako z jednoduchej formy a prostého, na základné a často na prvý pohľad izolované, solitérne prvky obmedzeného repertoáru výrazových prostriedkov vystupujú či nevdojak presakujú ich vzťahy: ambivalencie, korešpondencie, asociatívne prepojenia, náhodné koincidencie. Oslovuje nás, že vzťah medzi napríklad čiernou škvrnou spreja a neďalekým zeleným lesklým bodom či tenkou líniou v ich blízkosti, pociťujeme nie ako vzťah človeku odcudzených prvkov výtvarnej kompozície, ale celkom mimovoľne a nenútene, takmer automaticky, ale zároveň nejasne – ako abstrahované usporiadanie kohosi (autorovej, tvojej, jej) mysle, ako vzťah prvkov v ľudskom vedomí. Podľa toho, aké obsahy vedomia či akú životnú skúsenosť máme, môžeme potom vnímať napríklad tenkú mriežku s hrubšími, krátkymi farebnými líniami v nej ako skriňu s uloženým šatstvom, tabuľku v administratívnom tlačive, rybársku sieť, detskú stavebnicu, alebo hoci len ako pekný obrázok – vždy však obrázok kohosi aktuálneho usporiadania mysle.
Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.
Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu