Prihlásiť sa na medzinárodnú architektonickú súťaž BigMat International Architecture Award’25 je možné až do 15....
Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...
Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...
Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...
Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...
Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou
REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.
Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Začiatok | 21.6.2018 17:00 |
Koniec | 19.8.2018 18:00 |
Miesto | Galéria mesta Bratislavy |
Adresa | Františkánske nám. 11 , Bratislava, Slovensko |
Druh podujatia | Výstava |
Kontakt | Galéria mesta Bratislavy 02/5443 1556-8 |
Kurátor: Zsófia Kiss-Szemán
OSKÁR EMBER
1892 Spišská Nová Ves – 1953 New York
Stopy človeka / Traces of man
Katalóg výstavy: KISS-SZEMÁN, Zsófia: Oskár Ember. Stopy človeka / Traces of man. Galéria mesta Bratislavy, 2018, 60 s. (slov. a ang. jazyk)
Vernisáž: 21. 6. 2018, 17.00 h
STOPY ČLOVEKA
Na Slovensku možno stopy maliara a grafika Oskára Embera spojiť jedine s fenoménom košickej moderny. Ani predtým, ani potom sa nenašli žiadne relevantné zmienky o jeho tvorbe, dokonca nebolo známe ani jeho občianske meno. V dobovej tlači sa zachovali informácie o dvoch výstavách vo Východoslovenskom múzeu, na ktorých sa v rokoch 1921 a 1922 zúčastnil, ale ich obsah zostal neznámy. Do zabudnutia upadla aj skutočnosť, že v roku 1920 vydal v košickej tlačiarni Hermes album pätnástich litografií s témou Peer Gynt.
O Oskárovi Emberovi sa takmer celé jedno storočie opakovali dve až tri vety, ktoré boli veľmi všeobecné, prípadne obsahovali faktické chyby. Jeho meno sa dostalo do povedomia širšej verejnosti v roku 2013 v súvislosti s košickou modernou, ale ani vtedy sa nepodarilo získať žiadne nové poznatky.
Aktuálna výstava a sprievodný katalóg prezentujú výsledky bádania kurátorky v Maďarsku a na Slovensku, na základe ktorých treba konštatovať, že ide o kvalitné a objavné diela. Boli vytvorené na Slovensku a patria do kultúrneho dedičstva širšieho stredoeurópskeho regiónu.
Podľa nového výskumu sa podarilo zistiť občianske meno Oskára Embera, jeho pôvod v Spišskej Novej Vsi a ďalšie detaily zo života a tvorby. Výstava a katalóg prezentujú dostupné diela, medzi nimi aj kompletný album Peer Gynt s 15 litografickými listami, ktoré sa podarilo vypátrať.
Oskár Ember sa od začiatku vystupoval v Košiciach pod umeleckým menom Ember, čo v maďarčine znamená človek. V júni 1919 sa Oskár Ember objavil v Košiciach. Mladý grafik a maliar sa pohyboval na košickej umeleckej scéne sebavedome ako hotový umelec. Otváral zasadnutia umelcov, spisovateľov, novinárov a ľavicovo orientovaných intelektuálov. Na konci novembra 1919 vystavoval na výstave košických umelcov vo Východoslovenskom múzeu. V máji 1920 vydal litografický album Peer Gynt s pätnástimi grafickými listami. Kompletný album sa zachoval v Budapešti v Széchényiho národnej knižnici (Országos Széchényi Könyvtár). Verejnosť i kritika ho prijali veľmi pozitívne, o čom svedčia aj početné články v dobovej tlači. V roku 1921 sa zúčastnil na kolektívnej výstave vo Východoslovenskom múzeu, ku ktorej sa zachoval jednolistový katalóg so zoznamom autorov a vystavených diel. Koncom roka 1922 sa Ember síce už zdržiaval viac v Berlíne, ale svoje diela predstavil v Košiciach spolu s avantgardným maliarom Károlym Kernstockom a jeho synom, sochárom.
Po roku 1922 sa Oskár Ember usadil v Berlíne, žil tam až do roku 1935, keď Nemecko opustil po nástupe národných socialistov k moci. Potom žil údajne aj vo Švajčiarsku a v Prahe, od roku 1939 v New Yorku. Americké štátne občianstvo získal v roku 1944. Ďalšie výsledky sú možné jedine na základe výskumu v New Yorku, možno v Berlíne a Prahe. V New Yorku vystavoval celkom päťkrát. Oskár Ember zomrel v nedeľu 17. mája 1953 v New Yorku. V roku 1954 Múzeum Riverside v New Yorku pripravilo umelcovu posmrtnú výstavu nazvanú Oscar Ember Memorial Exhibition.
Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.
Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu