Integrované dverové systémy predstavujú riešenie, ktoré spája vysoké technické nároky s architektonickou...
Architekti zo štúdia HENN stavili na prirodzenosť dreva, precízne navrhnutú akustiku a premyslený...
Tiché a bezkontaktné dovieranie dverí dopĺňajú ergonomické madlá v rôznych dizajnových a funkčných prevedeniach, vrátane...
Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.
Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...
Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...
Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...
Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...
Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou
REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.
Začiatok | 21.6.2018 17:00 |
Koniec | 19.8.2018 18:00 |
Miesto | Galéria mesta Bratislavy |
Adresa | Františkánske nám. 11 , Bratislava, Slovensko |
Druh podujatia | Výstava |
Kontakt | Galéria mesta Bratislavy 02/5443 1556-8 |
Kurátor: Zsófia Kiss-Szemán
OSKÁR EMBER
1892 Spišská Nová Ves – 1953 New York
Stopy človeka / Traces of man
Katalóg výstavy: KISS-SZEMÁN, Zsófia: Oskár Ember. Stopy človeka / Traces of man. Galéria mesta Bratislavy, 2018, 60 s. (slov. a ang. jazyk)
Vernisáž: 21. 6. 2018, 17.00 h
STOPY ČLOVEKA
Na Slovensku možno stopy maliara a grafika Oskára Embera spojiť jedine s fenoménom košickej moderny. Ani predtým, ani potom sa nenašli žiadne relevantné zmienky o jeho tvorbe, dokonca nebolo známe ani jeho občianske meno. V dobovej tlači sa zachovali informácie o dvoch výstavách vo Východoslovenskom múzeu, na ktorých sa v rokoch 1921 a 1922 zúčastnil, ale ich obsah zostal neznámy. Do zabudnutia upadla aj skutočnosť, že v roku 1920 vydal v košickej tlačiarni Hermes album pätnástich litografií s témou Peer Gynt.
O Oskárovi Emberovi sa takmer celé jedno storočie opakovali dve až tri vety, ktoré boli veľmi všeobecné, prípadne obsahovali faktické chyby. Jeho meno sa dostalo do povedomia širšej verejnosti v roku 2013 v súvislosti s košickou modernou, ale ani vtedy sa nepodarilo získať žiadne nové poznatky.
Aktuálna výstava a sprievodný katalóg prezentujú výsledky bádania kurátorky v Maďarsku a na Slovensku, na základe ktorých treba konštatovať, že ide o kvalitné a objavné diela. Boli vytvorené na Slovensku a patria do kultúrneho dedičstva širšieho stredoeurópskeho regiónu.
Podľa nového výskumu sa podarilo zistiť občianske meno Oskára Embera, jeho pôvod v Spišskej Novej Vsi a ďalšie detaily zo života a tvorby. Výstava a katalóg prezentujú dostupné diela, medzi nimi aj kompletný album Peer Gynt s 15 litografickými listami, ktoré sa podarilo vypátrať.
Oskár Ember sa od začiatku vystupoval v Košiciach pod umeleckým menom Ember, čo v maďarčine znamená človek. V júni 1919 sa Oskár Ember objavil v Košiciach. Mladý grafik a maliar sa pohyboval na košickej umeleckej scéne sebavedome ako hotový umelec. Otváral zasadnutia umelcov, spisovateľov, novinárov a ľavicovo orientovaných intelektuálov. Na konci novembra 1919 vystavoval na výstave košických umelcov vo Východoslovenskom múzeu. V máji 1920 vydal litografický album Peer Gynt s pätnástimi grafickými listami. Kompletný album sa zachoval v Budapešti v Széchényiho národnej knižnici (Országos Széchényi Könyvtár). Verejnosť i kritika ho prijali veľmi pozitívne, o čom svedčia aj početné články v dobovej tlači. V roku 1921 sa zúčastnil na kolektívnej výstave vo Východoslovenskom múzeu, ku ktorej sa zachoval jednolistový katalóg so zoznamom autorov a vystavených diel. Koncom roka 1922 sa Ember síce už zdržiaval viac v Berlíne, ale svoje diela predstavil v Košiciach spolu s avantgardným maliarom Károlym Kernstockom a jeho synom, sochárom.
Po roku 1922 sa Oskár Ember usadil v Berlíne, žil tam až do roku 1935, keď Nemecko opustil po nástupe národných socialistov k moci. Potom žil údajne aj vo Švajčiarsku a v Prahe, od roku 1939 v New Yorku. Americké štátne občianstvo získal v roku 1944. Ďalšie výsledky sú možné jedine na základe výskumu v New Yorku, možno v Berlíne a Prahe. V New Yorku vystavoval celkom päťkrát. Oskár Ember zomrel v nedeľu 17. mája 1953 v New Yorku. V roku 1954 Múzeum Riverside v New Yorku pripravilo umelcovu posmrtnú výstavu nazvanú Oscar Ember Memorial Exhibition.
Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.
Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu