Advertorial

Rodinný dom Vinje, Slovinsko

Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.

Tvárnice Silka pomohli výrazne urýchliť hrubú stavbu bytového domu v centre Bratislavy

Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...

Tradičná slovenská architektúra sa v Lietave snúbi s vysokými požiadavkami na súčasné bývanie

Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...

NEXUM - novinka v portfóliu industriálnych priečok Dorsis Digero

Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...

Kľučka ERA z dielne M&T ako odraz súčasnej éry

Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Nové Internorm okno HF 520 ocenené nemeckou cenou za dizajn German Design Award

Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Optické oko Geometria - umenie ako pasca pre oko a myseľ

Umelci: Marina Apollonio (1940), Bernard Aubertin (1934), Štefan Belohradský (1930 - 2012), Alberto Biasi (1937), Franco Costalonga (1933), Milan Dobeš (1929), Ašot Haas (1981), Ennio Chiggio (1938), Radoslav Kratina (1928 - 1999), Manfredo Massironi (1937 - 2011), Adam Szentpétery (1956)
Kalendárium
Red 409.12.2016
2900+0
Začiatok16.11.2016
17:00
Koniec10.1.2017
18:00
MiestoWhite & Weiss Contemporary Art Gallery
AdresaGrösslingová 50,
Bratislava,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktWhite & Weiss Contemporary Art Gallery
+421 903 562 174
gallery@whiteweiss.com

16. november 2016 – 10. január 2017
Ut - Pia 13:00-18:00
10 a 17 decembra 2016 v sobotu 13:00-18:00
Grösslingová 50, 811 09 Bratislava

Kurátorka: Ivana Moncoľová

Slovo spectáculum (predstavenie) súvisí s videním, pozeraním sa na dielo a jeho výzor, ako aj na jeho význam. Hovoríme tak o percepcii, vnímaní. Tlmočenie optických klamov je, samozrejme, známe z rôznych období výtvarného umenia. Či už v princípe impresionizmu vytvárajúceho dojem/zdanie zložením farebného spektra, alebo napríklad realistickej maľby trompe l´oeil klamúcej diváka vytváraním ilúzie priestoru a objemu. Optický klam na výstave Optické oko je založený na jednoduchých geometrických tvaroch, poprípade ich prekrývaní a zhlukovaní, ktoré vytvárajú ilúziu priestoru, pohybu, svetelného zdroja, na tvorbe efektov ako moiré (moaré – interferencia dvoch pravidelných podobných rastrov, ktorá vytvára pri kruhovom vzorci pocit nekonečného priestoru a jeho zakrivenia). Dvojrozmerný obraz simuluje trojdimenzionálny priestor, trojrozmerný statický objekt vytvára zdanie pohybu. K tomu je nevyhnutná jednoduchá interakcia diváka, a to jeho pohyb v priestore pri pozeraní si umeleckého diela. Mozog vnímaním prepína medzi dvoma statickými obrazcami. Prepína tak rýchlo, že si ich zloží do trojrozmernej scény (princíp stereoskopie, ktorú doviedol do vrcholnej fázy virtuálny zábavný priemysel).
Výstava Optické oko predstavuje zo 60. rokov a zo súčasnosti diela, ktoré citujú a používajú princíp optickej pasce pre divákov zrak a myseľ. Výber diel je postavený na optickom klame a skúsenosti nášho zmýšľania schopného si ilúziu poskladať do výsledného efektu.

Geometrické, konštruktívne, optické tendencie v umení vznikali v zárodkoch už počas 20. rokov 20. storočia v Rusku (konštruktivizmus) či v 50. rokoch v Paríži (op-art a medzinárodní umelci pohybujúci sa okolo Galérie Denise René). V priebehu prvej polovice 50. rokov 20. storočia sa tieto tendencie rozšírili, geometrická abstrakcia bola akceptovaná ako nasledovníčka výbojných raných avantgárd. Jej udržanie, pokračovanie súviselo s kontinuitou technického vývoja a vedeckých objavov rozšírených medzi širšiu populáciu. Konkrétne v umení vznikala potreba umelca prepojiť matematické myslenie s umením, čo možno dať do súvisu s individuálnym autorským hľadaním univerzálneho poriadku (rádu Univerza) medzi výpočtami, fyzikálnymi úkazmi sprostredkovanými umením a umeleckým dielom.


Dynamika zmien v spoločnosti a zároveň v dobývaní vesmíru bola od začiatku 60. rokov silne prítomná v spoločenskej, ako aj vedeckej diskusii. Tvorcov ovplyvnila fascinácia zo stretnutia s industriálnou technikou, do ktorej významu sa snažili vniesť humanizačné funkcie. V umení to všetko bolo základným priestorom a predovšetkým osobným hnacím motorom pre individuality ako Milan Dobeš, Štefan Belohradský, Radoslav Kratina a iní, ktorí prišli na výtvarnú scénu vo vtedajšom Československu v prvej polovici 60. rokov. Československý kontext umenia geometrie a neo-konštruktívnych tendencií, kinetizmu v 60. rokoch získal na výstavách vo svete značný ohlas. Autori vystavovali v máji až auguste 1969 na výstave Nove tendencije 4 v Záhrebe. Nove tendencije boli v rokoch 1961 – 1978 celosvetovou prehliadkou umenia čerpajúcou z „programovaného umenia“.

Uvádzanie českých a slovenských umelcov (Milan Dobeš, Štefan Belohradský, Radoslav Kratina) v kontexte talianskych umelcov (Marina Apollonio, Francúz Bernard Aubertin, Alberto Biasi, Franco Costalonga, Ennio Chiggio, Manfredo Massironi) nie je samoúčelné, generačne mladší Taliani (od spomínaných Čechov a Slovákov), tu zase recipročne vystavovali už v roku 1968 na prehliadke Medzinárodného bienále mladých výtvarníkov Danuvius 1968 (talianski umelci G. Alviani, A. Biasi, A. Bonalumi), či na výstave konkretistov v Žiline v marci 1968 (napr. P. Dorazio, J. Le Parc, F. Morellet, J. R. Soto).

V kontexte výstavy Optické oko je potrebné spomenúť umelecké úspechy a akceptáciu aj na východ a západ od hraníc Československa v 60. rokoch, a to dielom Milana Dobeša. Reflexiu jeho tvorby zvýraznila spolupráca s nemeckými teoretikmi umenia (U. Kultermannom a F. Popperom), ktorí jeho diela zaregistrovali na samostatnej výstave v Prahe v roku 1966. Od roku 1968 ho obaja nemeckí kurátori obsadzovali na zahraničné výstavy ako zakladateľa kinetického umenia. Bol vystavujúcim autorom na jednej z najprestížnejších výstavných prehliadok umenia Documenta 4 v nemeckom Kasseli (konajúcej sa opakovane dodnes). Prechodom na normalizačné 70. roky sa naviazanie na aktívny svetový kontext a kooperácie značne obmedzili. Významnou prezentáciou sa stala expozícia na svetovej výstave Expo´70 v Osake v roku 1970.

Umenie má mať odozvu v momente, kedy vzniká, vtedy má schopnosť priblížiť sa čo najviac človeku svojej doby. Preto predstavujeme v kontexte svetových mien aj generačne mladších autorov zo slovenskej výtvarnej scény. Ku generácii, ktorá nastúpila na výtvarnú scénu v 80. rokoch 20. storočia, patrí Adam Szentpétery. V jeho práci zohráva základnú úlohu budovanie priestoru silným maliarskym kódovaním založeným na línii, farbe a ploche. Jeho kruhové maľby s evokáciou možností ďalšieho priestoru za prvotnými farebnými líniami diváka úplne pohltia.
Mladšou a výraznou osobnosťou je Ašot Haas, ktorý k výtvarným námetom starších autorov pracujúcich s geometriou pribral silné a funkčné technologické východisko, ktoré je často zahrnuté do funkčnosti umeleckého diela. Výsledné diela sú na pomedzí obrazu, objektu, dizajnu. Jeho svetelné, pulzujúce obrazy, veľké sklenené šošovky s geometrickým rastrom diamantu, či vo farebnom spektre meniace sa svetelné objekty priamo rátajú s technickým pohodlím dnešného diváka a zberateľa. Optický efekt je hra umelca s divákom, povzbudzuje jeho interaktivitu a vnímanie samotného diela.

Mapa podujatia

Vložené
9. december 2016
0
290
Je potrebné uviesť celé meno (nie pseudonym, inak bude príspevok vymazaný), e-mail, ani telefón nie sú pre verejnosť viditeľné

Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.

Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu

Zatiaľ bez komentárov

Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím