Advertorial

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Nové Internorm okno HF 520 ocenené nemeckou cenou za dizajn German Design Award

Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

BIGMAT International Architecture Award 2025 - prihlasovanie

Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Marián Komáček s Dürerom na cestách

Vo štvrtok 15. novembra Vás srdečne pozývame na otvorenie výstavy Marián Komáček s Dürerom na cestách. Tešíme sa na stretnutie.
Kalendárium
Red 415.11.2018
1610+0
Začiatok15.11.2018
16:30
Koniec15.11.2018
17:00
MiestoOravská galéria
AdresaHviezdoslavovo námestie 11,
Dolný Kubín,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktOravská galéria

Výstava potrvá do 13.1.2019.

Marián Komáček patrí k autorom, ktorí svoje umenie vyviedli z lona avantgardy a prispeli k zrodu nových výtvarných tendencií na Slovensku. Predobrazom jeho snažení sa stali aj diela umelcov minulosti, iniciujúce veľké metamorfózy moderného umenia. Narodil sa 11. 12. 1959 v Gbeloch, na Slovensku. V rokoch 1975 -1979 študoval na Strednej umelecko - priemyslovej škole v Bratislave, v rokoch 1980 - 1986 na Vysokej škole výtvarných umení v oddelení voľnej grafiky a knižnej ilustrácie u prof. Albína Brunovského. V roku 1987 sa stal členom Združenia výtvarných umelcov západného Slovenska, 1993 členom Združenia knižných výtvarníkov Slovenska, 1995 – 1999 bol predsedom Spolku grafikov Slovenska, 1995 zakladateľom Medzinárodných grafických sympózií na Slovensku. V roku 1996 sa stal členom medzinárodného klubu umelcov Art Diagonal vo Viedni a roku 1997 spoluzakladateľom grafického združenia G-bod. Doteraz sa prezentoval na viac ako 90-tich samostatných výstavách doma a v zahraničí. Ilustroval viacero kníh pôvodnej a prekladovej literatúry, je autorom niekoľkých poštových známok. Tvorí v oblasti voľná a užitková grafika, knižná ilustrácia, grafický dizajn, voľná maľba a maliarsky objekt (asambláž). Žije v Bratislave (Devínska Nová Ves).

Jeho tvorivé ambície sa opierajú o domácu súvzťažnosť jednotlivých výtvarných disciplín, a možnosť napojiť sa na zahraničné aktivity obdobného druhu. Bol to pop – art, nový realizmus, surrealizmus a neo – expresionizmus, ktoré sa v jeho prípade stal medzníkom vo vývine vzťahu grafický list – obraz - objekt. K tomu treba pripočítať premyslenosť kompozície, monumentálne meradlo a prienik nefiguratívnych motívov, tvarov a foriem, farieb motívov a motívov farby, kde sa všetko, čo nás spoluutvára a spoluutvárame my, symbolicky odohráva.

To všetko, v prípade tejto výstavy maliar sústredil do voľného cyklu obrazov - akrylových malieb a grafických listov (čierno - bielych, farebných litografií a kombinovaných techník na papieri), ktoré sa tematicky a obsahovo spájajú s dielom slávneho nemeckého maliara a grafika - Albrechta Dürera (1471 - 1528). Stelesňujú Komáčkove - Hommage á Dürer. Spolu s ním, s Dürerom sa totiž Marián Komáček vydal na púť dejinami. S týmto norimberským majstrom renesancie, ktorý sa podľa mienky súčasníkov i nasledovníkov narodil "pod šťastnou hviezdou" (nemal ešte ani tridsať rokov a už sa stal osobnosťou, ktorú si cenili humanisti z celej severnej Európy, neskôr bol zvolený v rodnom meste za člena Veľkej mestskej rady, priatelil sa s Erasmom Rotterdamským, pracoval pre cisára Maximiliána a pod.) sa po prvý raz stretol ešte počas štúdií na Strednej umelecko - priemyslovej škole v Bratislave (1975 - 1979), keď urobil kópiu známeho drevorytu Štyria apokalyptickí jazdci z cyklu Apokalypsa (1. vyd. 1498, 2. vyd. 1511), takmer na jedno posedenie, vyrytím do zinkovej dosky. Tá potom slúžila ako ideové východisko, podklad pre  vznik série grafických listov formou sútlače (zmnožením, farebnou odlišnosťou, variáciami pôvodnej predlohy kópie) do podoby "grafického frázovania." Vo výsledku aktualizujú Dürerov odkaz, ukazujú na to isté, no zároveň každý z nich na niečo iné, ide o prienik do minulosti, od Dürera smerom k nám, do súčasnosti. Ukazujú na to, ako sa svet ideí recykluje cestami dejinami, mení a vyvíja, a zároveň sa mení, revitalizuje, vyvíja aj svet umenia: Jeho výpoveď, ktorá je obohatená (v porovnaní s pôvodnými Dürerovými drevorytmi) o princíp znásobenia výrazu technickými, technologickými postupmi, metódami a prostriedkami. V neposlednom rade, dalo by sa povedať aj očami umelca súčasnosti, používaním juxtapozície symbolov, alebo množín jedného diela, viacerých jeho sekvencií, častí artefaktu na jednej ploche. Dürerove grafické majstrovstvo nachádza najvyšší výraz v znovustvorení obrazu človeka, poukazuje na napätie medzi neskorogotickým a renesančným prístupom, riešením formálnej stavby (niektoré listy sa svojou formálnou štruktúrou a štýlovými znakmi, líšia). Táto "pestrosť", v určitom zmysle aj nejednosť universa Dürerovho výtvarného sveta sa spája s pestrosťou, identitou zmnoženého celku sveta obrazu - grafiky Mariána Komáčka. Charakterizuje ich kombinácia farebných variácií pôvodných predlôh, kde hlavnú úlohu zohráva popri citácii "surrealistická" nadsádzka, založená na ideových a formových "posunoch" pôvodného diela za hranice reality, pre ktorú bolo určené.

Takéto imaginatívne sny vytvoril Marián Komáček na plátne i papieri - oživujúc tak okrem iného tradície fantazijnej maľby a grafiky na Slovensku. V prípade malieb sú to „personifikované“ útvary, torzá, ruky, nohy, prsty, tváre a gestá podopierajúce a opierajúce sa zároveň o oblohu i klenbu ľudských túžob. Sú ako dynamické symboly živej ľudskej vegetácie kde každý každého pozná, kde sú si všetci ľudia navzájom blízki i vzdialení, a kde spoza rohu číha na nás - vina a trest. A tiež nádej a spása. Ako u Dürera, kde zákon o vine a treste, preniká do priestoru a času. Sú to maliarske citácie a posuny, ktorými sa vyznačujú tieto Komáčkove diela vytvorené z pocty Albrechtovi Dürerovi, s ktorého menom sa spája stavebný vývoj objektu hradu Červený kameň, patriaceho do správy Slovenského národného múzea v Bratislave. Marián Komáček spája obe tieto časo - priestorové entity do nového celku výtvarnej výpovede. Cesta Albrechta Dürera z Norimberku na hrad Červený Kameň a späť - pripomína skôr žartovne než vážne a hlbokomyseľne túto pomyselnú udalosť, ktorá znovu oživuje takisto motív štyroch apokalyptických jazdcov v kombinácii z velocipédistom v popredí, automobilovým pretekárom a fragmentom architektúry hradu v pozadí, ktorí cválajú, roztáčajú kolesá, a pod. Putujú po ceste dejín, od jedného bodu k druhému, a je len na nás, na našej fantázii, čo všetko na nej vidíme, alebo s čím sa môžu stretnúť. Komáček tým objavuje novú kvalitu v rámci maliarskej a grafickej tvorby na Slovensku, s odkazom na tradície európskeho a svetového magického a fantazijného realizmu, a ich prienikom na domácu výtvarnú scénu (tzv. Škola Albína Brunovského na bratislavskej Vysokej škole výtvarných umení). Prezentovaná kolekcia jeho diel vystupuje tiež ako samostatný projekt, ak chceme odvolávka na "gesamtkunstwerk", v ktorý sa premenila výstavná priehliadka v Oravskej galérii v Dolnom Kubíne zostavená z na seba nadväzujúcich článkov, kde takmer všetko súvisí s poznatkami pripomínajúcimi, že každá prítomnosť je v klíčiacej forme obsiahnutá v minulosti. V dielach Mariána Komáčka predstavených na tejto výstave, ktoré prinášajú posolstvo obsahu o živote a jeho plynutí v nekonečne.

Ľubomír Podušel

Mapa podujatia

Vložené
15. november 2018
0
161
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím