Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
20. apríl 2018
0
152

Marek Kvetan: Echo

Výstavu diel Mareka Kvetana "Echo", ktorá poukazuje na kontrast toho nedávneho - tradičného a toho, čo ho nahradilo - moderného a industriálneho môžete vidieť v galérii Soda.
Začiatok23.4.2018
19:00
Koniec10.5.2018
18:00
MiestoSODA gallery
AdresaŠkolská 2851/8,
Bratislava,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktSODA gallery
0907 853 562

Slovo súsek už málokomu na Slovensku niečo hovorí. Voľakedy patril ku každej domácnosti. Mladé dievčatá si starostlivo pripravovali výbavu. S láskou a očakávaním zošívali a vyšívali. A snívali. Z času načas dvíhali veko. Vyberali obsah, nežne po ňom prešli rukou, tešili sa zo svojich pokladov. Ukrývala ich truhlica. Súsek. Z tvrdého dreva, bez jediného klinca či iného kúsku kovu. Archaický tvar odvíjajúci sa od staroveku. Bohato zdobená rytým (zriedka kolorovaným) geometrickým ornamentom, len výnimočne figúrou či rastlinným motívom. Vyrytý rok sobáša. Na celý život. Často najvzácnejší kus nábytku novomanželov. Trezor na to najcennejšie. Veľkosť bola vec sociálneho statusu.

Doba sa však zmenila. Truhlice sa vyprázdnili. Poslúžili ešte na obilie. Jeho posledné zvyšky dojedli myši. A potom už len niekde odložené čakajú kým ich zožerie červotoč alebo hniloba či v lepšom prípade budú zapadať prachom v etnografickej zbierke nejakého múzea či nostalgicky zavadzať ako nepraktická interiérová dekorácia.Alebo i nie. Niekoľko kilometrov optických káblov, 15 400 svetelných bodov v slovanských farbách, oživuje v novodobom aranžmáne pôvodný ornament. Tak ako v novom aranžmáne ožíva folklórna hudobná tradícia a to hneď na dva krát : najprv vo forme nových úprav v skladbách profesionálov, ktoré sa neskôr stávajú matériou pre experimentálne elektroakustické kompozície. Tu dokonca i hudobno-vizuálne. No stále ešte počujeme aj unikátne ľudové nástroje.

Hlasy a motívy ožívajú, prepletajú sa, i stíchnu a zhasnú. Ani im nie je celkom cudzia tá trocha ľudskej nedokonalosti. Len zub času ich ešte nenahlodal.´Dielo je akýmsi protipólom k autorovej staršej práci Koberec (vzniklo niekoľko variant). Zrolovaný plastový IKEA koberec, orientálny motív, nahrubo pretkaný farebnými žiarovkami na rozdiel od jemného optického tkaniva útrob vystavených súsekov. A k tomu cudzorodá hudobná zlátanina. Mäkký verzus tvrdý, prírodný verzus syntetický, ručná práca verzus strojový produkt, starý autentický verzus nový synkretický. Výtvarný motív koberca odkazuje rovnako do minulosti ako do prítomnosti.

Voľakedy Slovensko pretínala hranica Osmanskej ríše, hranica kresťanského a moslimského sveta. Reťazec, zväčša už len ruín strážnych hradov, pripomína, že i vtedy mala byť krajina ochranou pred moslimskou inváziou. To bohato zdobená truhlica, z ručne otesaného dreva, čo prežila i ťažké časy, nabitá elektronikou, z ktorej znie hudba, ktorá inšpiratívne prepája archaické hudobné i výtvarné motívy a nástroje s novým. To všetko referuje k inej, otvorenejšej a sebavedomejšej, minulosti, prítomnosti. A teda i budúcnosti.

Mapa podujatia

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím