Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
Začiatok | 7.9.2017 18:00 |
Koniec | 3.12.2017 18:00 |
Miesto | SNG, Esterházyho palác, 2. poschodie |
Adresa | Námestie Ľudovíta Štúra 4, Bratislava, Slovensko |
Druh podujatia | Výstava |
Kontakt | SNG 02/204 761 11 info@sng.sk |
Trvanie výstavy: 8. september – 26. november 2017
Kurátor: Dušan Buran
V roku 2010 SNG zakúpila obraz Ukrižovanie z mariánskeho oltára v Okoličnom (1500 – 1510). Jeho reštaurovanie sa stalo podnetom k výstave, na ktorej sa – po prvýkrát v novodobej histórii – podarilo zhromaždiť všetky dostupné tabule a sochy gotického retabula rozobratého už v 18. storočí.
Majster z Okoličného viedol ateliér, z ktorého pochádza niekoľko ďalších vynikajúcich diel, dnes zväčša v cirkevných majetkoch (napr. dva bočné oltáre v Smrečanoch, 1510 alebo maľby Oltára Navštívenia Panny Márie v Dóme sv. Alžbety v Košiciach, 1516).
Analytická výstava s cca 40 – 50 gotickými artefaktmi – oltárnymi triptychmi, tabuľami, skulptúrami a grafickými listami – bude okrem originálov prezentovať tiež nové poznatky, ktoré vychádzajú z prieskumov oltárnych obrazov alebo kostola v Okoličnom.
Okrem katalógu ich návštevníkom sprístupníme prostredníctvom nových médií (3D rekonštrukcie, dokumentácia reštaurovania, infračervená reflektografia, animácie využitia grafiky v tabuľovej maľbe a pod.).
Majster bývalého mariánskeho oltára z františkánskeho kláštora v Okoličnom pri Liptovskom Mikuláši patril k najlepším maliarom stredoeurópskej neskorej gotiky a spolupracoval s významnými spišskými sochármi vrátane Majstra Pavla z Levoče.
Na rozdiel od Majstra Pavla ostáva jeho dielo pomerne neznáme – tak doma, ako aj v zahraničí. Väčšina obrazov Majstra z Okoličného sa pritom vyznačuje atraktívnou syntézou nizozemskej neskorej gotiky (krajina s architektúrou, selektívny záujem o popisné detaily) s talianskou renesanciou (psychologizujúce výrazy postáv, jemné lazúry atď.). Umelec udržiaval výkonnejší ateliér, z ktorého pochádza niekoľko ďalších vynikajúcich diel, dnes zväčša v cirkevných majetkoch (dva bočné oltáre v Smrečanoch, 1510) alebo maľby bočného Oltára Navštívenia Panny Márie v Dóme sv. Alžbety v Košiciach (1516).
Sám oltár, ktorý dal anonymnému maliarovi meno, bol rozobratý ešte v 18. storočí, jeho jednotlivé časti sa zachovali v niekoľkých zbierkach na Slovensku, v Poľsku a v Maďarsku. Slovenskej národnej galérii sa v roku 2010 podarila akvizícia jednej tabule – Ukrižovanie – pochádzajúcej priamo zo spomínaného oltára. Ukončenie jej reštaurovania (Petra Hoffstädterová, 2017) sa stalo priamym podnetom na usporiadanie výstavy.
Formát expozície bude pre mnohých návštevníkov múzea možno trocha netradičný. Pôjde o analytickú výstavu na jednom poschodí Esterházyho paláca, ktorá bude obsahovať cca 40-50 gotických artefaktov – oltárne triptychy, tabule, skulptúry a grafické listy. Avšak rovnakú dôležitosť ako originálom pripisujeme prezentácii nových poznatkov vyplývajúcich z reštaurovania oltárnych tabúľ či stavebno-historických výskumov priamo v Okoličnom. Témou výstavy budú taktiež umeleckohistorické a technologické kapitoly (problém materiálov, podmalieb, atribúcií, genézy štýlu, oeuvre ateliéru a pod.) návštevníkom sprístupnené prostredníctvom nových médií (virtuálne architektonické rekonštrukcie, dokumentácia procesu reštaurovania, animácie využitia grafiky v tabuľovej maľbe).
K výstave bude vydaný katalóg s niekoľkými esejami k architektúre kláštorného kostola, jeho pôvodnému oltáru, ale tiež k šľachtickým rodom Okoličianskych a Smrečianskych. Doplnia ich aj príspevky reštaurátorov či dendrológov. Publikáciu uzavrie komentovaný katalóg vystavených diel, resp. všetkých dostupných obrazov Majstra z Okoličného.