Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...
Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...
Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...
Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou
REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.
Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Začiatok | 25.1.2018 17:00 |
Koniec | 4.3.2018 17:00 |
Miesto | Galéria Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne |
Adresa | Palackého 27 , Trenčín, Slovensko |
Druh podujatia | Výstava |
Kontakt | Galéria Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne 032 / 743 68 58 info@gmab.sk |
Svojimi umeleckými a organizačnými aktivitami pomáhal formovať aj mladú, neskôr významnú generačnú vlnu trenčianskych výtvarných umelcov (R. Moško, S. Abel, J. Fizel...). Bol veľmi činorodý a vo svojej výtvarnej tvorbe mimoriadne produktívny, aj keď do roku 1956 sa jej venoval len popri zamestnaní. Často vystavoval už ako mladý umelec. Prvú výstavu mal v Trenčíne v roku 1942, keď mal 24 rokov. Ako 28 ročný na samostatnej výstave v hoteli Tatra v Trenčíne vystavil už 64 obrazov predovšetkým z rodnej Bošáce a Trenčína. Verejnosť mohla jeho diela vidieť naposledy pred tridsiatimi rokmi, keď Galéria Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne v kurátorskej koncepcii PhDr. D. Loviškovej pripravila súbornú výstavu k jeho nedožitým 70. narodeninám.
Ľudovít Bránsky bol všestranným autorom, maľoval krajiny, portréty, zátišia, kytice. Venoval sa olejomaľbe, grafike, kresbe, akvarelu i pastelu. Svoje kresby často koloroval. Spolu s pastelom a akvarelom ich používal predovšetkým pri svojej figurálnej tvorbe, ktorou sa zaoberal najmä v tvorivých začiatkoch po absolvovaní štúdií v rokoch 1944-46: Madona, 1944; Portrét muža s bradou, 1945; Chlapec, 1945; Muž s fajkou, 1946 (majetok GMAB v Trenčíne). Tieto portrétne a figurálne motívy, podobne ako krajinomaľby sa vyznačujú veľkou mierou spontánnosti a zaujatej subjektívno-emocionálnej farebnosti. V grafike využíval predovšetkým techniku drevorezu (v roku 1957 vydal Vlastivedný krúžok Okresného múzea v Trenčíne cyklus čiernobielych grafík Trenčín v drevorytoch Ľuda Bránskeho). Aj jeho zátišia a kytice vynikajú farebnou i tvarovou dynamikou a dodnes si nachádzajú svojich priaznivcov.
Ale Ľudovít Bránsky sa venoval predovšetkým krajinomaľbe. V nej dominovala uvoľnenosť a spontánnosť, v súznení s tvarovo i farebne expresívnym, pastóznym maliarskym prejavom. Aj popri častých premenách farebného ladenia, zostalo Bránskeho impresionisticky podfarbené realistické dielo poetickou metamorfózou prírody.
Na jeho maliarskych potulkách ho zaujali svojrázne lokality Slovenska- Horná Nitra, Bánovská dolina, Ždiar i Horehronie. Tiež Považie, rodná Bošáca a jej blízke okolie: Zimná krajina v Bošáci, 1945; Zima v Chocholnej, 1956 (majetok GMAB v Trenčíne), Považie II. 1950-1955 (majetok SNG v Bratislave). Celoživotne ho inšpiroval malebný Trenčín, jeho dominanty, jeho scenérie: Trenčín – námestie v zime, 1950 – 1955; Zo starého Trenčína, 1956; Trenčín - zimný motív, 1957 (majetok GMAB v Trenčíne). Akoby sa previazanosť s krajinou, v ktorej vyrastal a žil, pre autora stala prvou a najobdivovanejšou múzou. Nelákali ho však typické lokality, dávno stvárnené na mnohoraký spôsob. Snažil sa zachytiť svojrázny kolorit trenčianskych mestských uličiek a skrytých zákutí. Priťahovali ho najmä zimné motívy a zimná poetika, ktorá mu umožňovala zobraziť staré známe miesta v novej, nečakanej podobe. Niekedy akoby sa námety uňho prepájali a vidiecka krajina sa pretavila do mestských motívov, aby tak vniesla prírodné krásy do priestoru, ktorý formoval človek. Aj D. Lovišková v katalógu o Ľ. Bránskom (vydanom k rovnomennej výstave ešte v roku 1988) vyslovila myšlienky, ktoré zostávajú pravdivé a aktuálne dodnes: „Tvorba a život akademického maliara Ľudovíta Bránskeho sú trvalo späté najmä s Trenčínom a jeho okolím. Umelec v mnohorakých modifikáciách zvýrazňuje a fixuje svojráznosť okolitých prírodných zákutí a tichých dedinských zátiší, ktoré neohurujú atraktívnosťou námetu, ale skôr bezprostrednosťou a presvedčivosťou jeho pretlmočenia. S rovnakým zaujatím však autor zachytáva aj krásu a jedinečnosť historickej architektúry Trenčína, aby vytvoril vzácnu umeleckú kroniku, ktorá nám približuje kolorit a atmosféru starobylého Trenčína v minulosti, z ktorého sa už vytratili mnohé pôsobivé, zaujímavé detaily a celky. A v tomto fixovaní premenlivého, pripomínaní zabudnutého a už neexistujúceho spočíva i jedna z podstatných vlastností a hodnôt Bránskeho umeleckého prejavu.
Maľby Ľudovíta Bránskeho v sebe nesú reminiscencie na našu vlastnú minulosť.
Načítavam diskusiu...