Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...
Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...
Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou
REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.
Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Začiatok | 14.12.2017 17:30 |
Koniec | 11.2.2018 17:00 |
Miesto | Nitrianska galéria |
Adresa | Župné námestie 3, Nitra, Slovensko |
Druh podujatia | Výstava |
Kontakt | Nitrianska galéria 037/ 657 96 41-3 |
Všetky tieto slová a vety sa môžu javiť bez vzájomného vzťahu. Napriek tomu, prechádzajú naprieč celou umeleckou produkciou autorky mladej generácie, Lucie Papčovej. Vystupujú na povrch v rámci všetkých médií, v ktorých sa vyjadruje − fotografia, videoinštalácia či objekt.
Výstavu Vietor bolo počuť už tisíckrát otvára videoartové dielo s príznačným názvom Zeleň (2017), ktoré má ambíciu vtiahnuť diváka do svojho príbehu a súčasne aj do výstavy ako celku. Lucia pracuje vo videartovej tvorbe s autentickou udalosťou, pričom cielene narúša plynulosť jej narácie. Príbeh je rozdelený, fragmentizovaný, jeho kľúčové miesta (situácia, prostredie, či hlavná postava) sú zámerne explicitne neprítomné, vymazané či iba tušené. Samotná krajina, ktorá predstavuje autorkinu ústrednú tému, je v nich sprítomňovaná často prostredníctvom abstraktných slov, ktoré podnecujú divákovu imagináciu – krajina sa tak tvorí nanovo v jednotlivých predstavách, v ktorých nadobúda rovnako neurčitú, abstraktnú, nehmatateľnú, tajomnú formu, ako v prípade autorkiných fotografií. Pri tomto procese „stávania sa“ zohráva nesmiernu úlohu zvuk.
V rámci média fotografie má uvedená dekonštrukcia inú povahu. Lucia neguje prítomnosť predmetného sveta prostredníctvom špecificky voleného výrezu, expozície, a achromatického koloritu, čím ide zámerne proti základnej funkcii fotografického média – zobrazovať. V tom spočíva konceptuálny rozmer jej formálne čistej práce. Krajina je totiž v procese fotografovania vymazávaná – autorke slúži skôr ako prostriedok, materiál, na ktorom buduje abstraktný obraz. Na súčasnú informačnú hojnosť tak autorka reaguje redukciou a úspornosťou vypovedaného. Na cirkuláciu redundantných digitálnych fotografií na sociálnych sieťach zas odmietnutím postprodukcie a voľbou analógovej fotografie. Prezentované fotografie demonštrujú radikálny posun k čistému abstraktnému obrazu. Horizont − ako fundamentálny odkaz k predmetnému svetu – sa v nich definitívne vytratil.
Závislosť analógovej fotografie a videa na fyzikálnych podmienkach našej reality vnáša do jej autorskej stratégie ďalšiu dimenziu − performačný kontext. Autorka v horskom prostredí pozbavenom sociálno-kultúrneho vplyvu často prebýva dlhé hodiny, až do chvíle, keď sa prírodné faktory (svetlo, vietor, vzduch, vlhkosť, atď.) neocitnú v správnej konštelácii. Nepredvídateľné podmienky, v ktorých sa autorka ocitá, ovplyvňujú povahu vzniku diela a obohacujú ho o performatívny rozmer. Proces zrodu fotografie je tak plnohodnotnou súčasťou diela ako celku. Zároveň je metaforou nášho ideálneho prostredia a snahy ho vytvárať, ktorá ale vždy narazí na určitú prekážku. Načrtnutú ideu podriadenosti človeka prírode autorka prenáša do koncepcie výstavy – časť expozície je viditeľná len vďaka prirodzenému dennému svetlu, v istom momente sa stávajú jednotlivé obrazy len tušené, zamlčané v prítmí zostávajú v divákovej predstave.
Lucia Papčová vyštudovala bakalársky stupeň na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Následne magisterský stupeň ukončila na Akademie der bildenden Kunste vo Viedni. V súčasnosti je doktorandkou na Vysokej škole výtvarných umení. Ešte počas svojho bakalárskeho štúdia získala významné ocenenie Essl Award VIG.
Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.
Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu