Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Začiatok | 5.9.2018 18:00 |
Koniec | 3.10.2018 18:00 |
Miesto | Slovenské centrum dizajnu |
Adresa | Kollárovo nám. 10, Bratislava, Slovensko |
Druh podujatia | Výstava |
Kontakt | Slovenské centrum dizajnu +421 918 110 249 muzeumdizajnu@scd.sk |
Slovenské centrum dizajnu, galéria dizajnu Satelit a Slovenské múzeum dizajnu predstavujú monografickú výstavu slovenského typografa, kaligrafa a grafického dizajnéra Ľubomíra Krátkeho (1939) s názvom Typografia a kaligrafia. Výber vystavených diel pochádza z autorovho osobného archívu a zo zbierok Slovenského múzea dizajnu. Výstava kladie dôraz predovšetkým na autorovu knižnú tvorbu, resp. grafickú úpravu kníh a prácu s písmom.
Ľubomír Krátky dnes patrí medzi najvýznamnejších slovenských typografov, kaligrafov a grafických dizajnérov. Jeho profesionálna dráha sa začala v päťdesiatych rokoch v Prahe, kde študoval odbor grafická úprava tlačovín na Priemyselnej škole grafickej. Práve pri štúdiu tohto špecifického odboru v českom prostredí, kde knižný dizajn a typografia mali svoju hlboko zakorenenú tradíciu, získal hlboký vzťah k práci s písmom a ku grafickej úprave kníh. Remeslu typografa je verný dodnes. Práve veľké mená českej typografie, ako napríklad Karel Dyrynk, Method Kaláb, Oldřich Menhart či Oldřich Hlavsa ho veľmi ovplyvnili v jeho tvorbe. Po skončení štúdia v roku 1957 začal pracovať v Bratislave ako grafický dizajnér a vedúci technickej a výtvarnej redakcie pre vydavateľstvá Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Mladé letá a Slovenský spisovateľ. Externe pracoval aj pre rôzne iné slovenské i zahraničné vydavateľstvá a pôsobil aj pedagogicky na oddelení ilustrácie Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave, kde prednášal knižnú typografiu.
Jeho tvorba je charakteristická najmä úctou k typografickej tradícii. Za rovnako dôležité považuje všetky zložky knihy od obálky až po tiráž. Knihu rieši komplexne ako trojrozmerný objekt a vždy chce mať vplyv aj na najmenší detail. Harmóniu považuje za základný princíp grafickej úpravy a typografické písmo za najdôležitejší stavebný prvok knižnej konštrukcie. Na výstave sú predstavené najmä tri hlavné línie jeho tvorby - práca na grafickom dizajne kníh edície Kruh milovníkov poézie vydavateľstva Slovenský spisovateľ, ktoré rieši už od roku 1964, rôznorodé detské knihy, na ktorých spolupracoval s viacerými významnými slovenskými ilustrátormi a voľné kaligrafické realizácie a knihy. Medzi jeho najznámejšie práce patrí napríklad detská kniha Zlatá brána z roku 1975, kde spolupracoval s Miroslavom Cipárom. Graficky upravoval takmer všetky knihy, ktoré ilustroval Albín Brunovský a s Dušanom Kállayom sa podieľal na vydaní knihy Alica v krajine zázrakov, ktorá získala mnohé ocenenia a vyšla v niekoľkých vydaniach aj v zahraničí. Ľubomír Krátky sa zaoberá aj kaligrafiou, voľnou výtvarnou disciplínou. Hoci sa kaligrafia na Slovensku neteší veľmi veľkej popularite, v Slovenskom spisovateľovi vydali v roku 1984 výber poézie z edície Kruh milovníkov poézie v kaligrafickej forme. V roku 2001 vyšla bibliofília Daniel – Danielov sen s kaligrafiou biblického textu Ľubomíra Krátkeho a leptami Dušana Kállaya.
Ľubomír Krátky za svoju tvorbu získal početné ocenenia na Slovensku aj v zahraničí, samostatne vystavoval v Prahe, v Bratislave a v Rakúsku a publikuje do odborných časopisov. Cieľom výstavy je okrem monografickej prezentácie autora aj upozorniť verejnosť na nenápadnú, prehliadanú, ale zato mimoriadne dôležitú a nosnú prácu knižného dizajnéra.