Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Začiatok | 15.11.2019 17:00 |
Koniec | 15.1.2020 17:00 |
Miesto | Tatranská galéria Poprad |
Adresa | Hviezdoslavova 12, Poprad, Slovensko |
Druh podujatia | Podujatie |
Kontakt | Tatranská galéria v Poprade +421 52 7721 968 tatragaleria@tatragaleria.sk |
V roku 1993 dostal Ľubo Stacho (1953) príležitosť vytvoriť pre festival Severné Anglicko na Severnom Slovensku, organizovaný kurátorkou Luciou Benickou, inštaláciu do jednej z hál budovy Elektrárne v Poprade. V roku 2019 sa Stacho po 26 rokoch do elektrárne TG vracia, aby in situ, pomocou nových digitálnych technológií, prepojil možnosti zobrazenia prelomu 80-tych a 90-tych rokov 20. storočia s dnešnou, rovnako búrlivou dobou zmien.
Už v roku 1993 Stacha priestory elektrárne uchvátili a zdokumentoval ich ešte pred tým, ako boli transformované na galériu. V priebehu prípravy svojej inštalácie podrobné skúmal priestory budovy bývalej elektrárne (postavená v roku 1904) a nasával jej tichú krásu. Zvlášť citlivo reagoval na meniace sa svetlo prechádzajúce cez veľké mriežkované okná, ktoré prostredníctvom plátna zapájal do kontemplatívnych a meditatívnych inštalácií (Tiché svetlo elektrárne, 1993 – 2019). V ďalšej inštalácií autor pracoval s metaforou infúzie (Čierno-biela infúzia, 1993), kde ponechal procesuálne kvapkať vývojku a ustaľovač na fotografickú roľu. Okrem týchto veľkých inštalácií budú na aktuálnej výstave predstavené aj autorove experimenty s citlivou fotografickou vrstvou (Pridajte ruku 1989; Posledná večera, 1996). Podobný objektivizujúci prístup využíva aj vo svojej dokumentárnej tvorbe, kde najčastejšie pracuje s princípom časovej komparácie. Takou je aj videoprojekcia jeho fotografií November 89.
Citujúc Stacha: „Popradskou výstavou chcem pripomenúť krásu fotografického média, ale zároveň sa vrátiť k experimentom, ktoré som kedysi zaznamenal na filmy. Dnes sa tieto moje vízie dajú realizovať v takej podobe, o ktorej som vtedy ani nesníval. Výstavou zároveň prepájam analógovú fotografiu s digitálnou a hľadám nové výrazové možnosti tejto syntézy.“
Multimediálny autorský projekt rekonštruuje časť inštalácie Svetlo a Citlivá vrstva (realizovaná v pôvodných priestoroch elektrárne dnešnej TG v roku 1993), v reakcii na spirituálny charakter, atmosféru budovy a pohyb svetla v nej. Doplnením o nové vrstvy a inštalácie chce autor navodiť atmosféru niečoho, čo sa zdalo už dávno stratené – minulosť, pamäť a stratené pocity.
Kurátorka výstavy: Lucia Fišerová
Vernisáž výstavy: 15. novembra 2019 o 17:00