Advertorial

Za dverami Dorsis nájdete nielen bezpečie a pokoj, ale aj eleganciu a nadčasový design

Integrované dverové systémy predstavujú riešenie, ktoré spája vysoké technické nároky s architektonickou...

Myotis stôl - "menej je viac"

Dá sa šetriť bez ujmy na dizajne?

Imperiálna kvalita zvukov a emócií z prírody. Spoznajte koncertnú sieň vo Weikersheime v Nemecku

Architekti zo štúdia HENN stavili na prirodzenosť dreva, precízne navrhnutú akustiku a premyslený...

Dizajn bez kompromisov: detail, ktorý mení spôsob otvárania dverí

Tiché a bezkontaktné dovieranie dverí dopĺňajú ergonomické madlá v rôznych dizajnových a funkčných prevedeniach, vrátane...

Rodinný dom Vinje, Slovinsko

Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.

Tvárnice Silka pomohli výrazne urýchliť hrubú stavbu bytového domu v centre Bratislavy

Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...

Tradičná slovenská architektúra sa v Lietave snúbi s vysokými požiadavkami na súčasné bývanie

Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...

NEXUM - novinka v portfóliu industriálnych priečok Dorsis Digero

Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...

Kľučka ERA z dielne M&T ako odraz súčasnej éry

Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Linda Viková a Simona Janišová: V dobrej spoločnosti

Autorská výstava keramikárok Simony Janišovej a Lindy Vikovej, ktoré tvoria umeleckú dvojicu pod názvom si.li.
Kalendárium
Red 424.04.2018
1580+0
Začiatok24.4.2018
16:30
Koniec9.6.2018
18:00
MiestoMalá výstavná sieň, LGPMB
AdresaTranovského 3,
Liptovský Mikuláš,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktLiptovská galéria P. M. Bohúňa v Liptovskom Mikuláši
0911 368 730
lgpmb@vuczilina.sk

V Liptovskej galérii sa predstaví tvorba dvoch talentovaných keramikárok Simony Janišovej a Lindy Vikovej, ktoré svoje nápady realizujú spolu aj osobitne. Ich spoločnému ateliéru panuje tvorivá energia kladúca na piedestál funkčnosť a estetickú lahodnosť úžitkovej keramiky. Výstava „v dobrej spoločnosti“ ponúka prierez ich tvorbou a názormi pretavených do vecí každodenných a výnimočných svojím absolútnym prevedením a zmyslom pre detail. 

Kurátorský text:

 „V dobrej spoločnosti“ sa ocitáme na výstave dizajnovo zušľachtenej úžitkovej keramiky. Jej autorkami sú Linda Viková a Simona Janišová, ktorých tvorivá energia sa prezentuje aj pod značkou si.li (od r. 2012) - navrhujú a produkujú porcelán a kameninu, ktoré sú primárne úžitkové a remeselne bravúrne prevedené. Ich prístupy k materiálu sú diametrálne odlišné a predsa v súčinnosti vytvárajú harmonické celky. Tieto keramikárky tvoria v spoločnom ateliéri limitované edície diel, ktoré sú prácami individuálnymi alebo spoločnými. Tak je koncipovaná tiež ich prezentácia v Malej výstavnej sieni LGPMB - pomyselne je rozdelená na tri časti, ktoré však hovoria jednotným jazykom o si.li - o spoločnej práci či individuálnych projektoch oboch autoriek.

Výstava reflektuje súčasnú dizajnérsku tvorbu s námetmi inšpirovanými medziľudskými vzťahmi a vzťahmi vôbec (príroda - človek, naturálny materiál - digitálne technológie, remeselník - dizajnér). Pri hlbšom skúmaní myšlienkových prúdov pretavených do tvorby autoriek sa vynára poetika a prirodzené ladenie týchto osobností.

Spolupráca dizajnu a funkcie je často opomínaným prvkom vecí úžitkových či každodenných, no si.li potvrdzujú opak. Odhaľujú niečo čo je a bolo permanentnou súčasťou každodennej rutiny bez toho, aby sme si to uvedomovali. Pripomínajú, že úžitkové predmety môžu byť estetickými a modernými doplnkami užívateľa. Projekt si.li uplatňuje výrazne odlišný prístup oproti voľnej tvorbe autoriek: „tie veci nikdy nevznikli, keby sme ich nerobili spolu“ (Simona). Si.li reprezentujú minimalictické objekty čistých, funkčných tvarov s jednoduchým dekorom. Predstavovanú kolekciu Stash Jar tvoria nádobky s vekami rôznych veľkostí, ktorých limitovaná kombinácia farieb a tvarov im umožňuje ľahkú asimiláciu do prostredia na nekonečne veľa spôsobov. Podobnú variabilitu evokuje i séria Bukových váz. Dekoratívnosť a dizajnérske zručnosti sa viacnásobne prejavujú v sólovej tvorbe autoriek. Linda prichádza so Stoneware vessels (kameninovými nádobami), ktoré majú jednotnú formu - sú vyrobené z kameninových plátov vkladaných do matrice, alebo odlievané do sadrovej formy. Ďalej sú už objekty osobitými jednotlivcami série, keďže Linda dotvára každú nádobu samostatne, často aj s väčším časovým odstupom.

Glazúrové „maľby“ rešpektujú a užívajú tvar či povrch nádoby akoby maliarskeho plátna a jedinečný charakter nádob demonštruje autorka tiež názvami, ktoré im dáva podľa finálnych expresií (Supernova, Mellow Yellow, Tanzanite a pod.).

Simona predstavuje súbor objektov „Anachronik“, ktorý vychádza z námetov akejsi „vše-obecnej“ formy - tvarovej archetypálnosti predmetov. Autorsky s predlohami manipuluje prostredníctvom digitálnych technológií, ktoré jej umožňujú nielen detailnejšie a presnejšie vypracovanie, ale napríklad aj pridávanie povrchových reliéfnych rastrov. Prísne vypracovanie kameninových a porcelánových objektov následne rozptyľuje a „poľudšťuje“ nanášaním glazúr štetcami na povrch nádoby, ako pri technikách maľby. Výsledkami Simoninej práce sú predmety, v ktorých sa spájajú prvky vycizelovanej techniky, tradičného remesla, priemyselnej a umelecky zaujímavej estetiky.

Programové prehodnocovanie historického vývinu remeselných zručností v súlade s tradičnými technológiami je jedným z prejavov autorských prístupov, diferenciácie a rozmanitosti tvorby. Popieranie klasických a hľadanie nových možností využitia materiálu v technike voľného ručného modelovania a polohe dizajnu je jednou z novátorských iniciatív keramikárok.

Výstava sa snaží citlivo ilustrovať umelecký počin dvoch keramikárok na slovenskej umeleckej scéne. Približuje mladý dizajn, sviežosť i hravosť uvedenú do prirodzeného dialógu medzi zhotovovateľom a užívateľom - obdivovateľom.

Zuzana Štepáneková

Mapa podujatia

Vložené
24. apríl 2018
0
158
Je potrebné uviesť celé meno (nie pseudonym, inak bude príspevok vymazaný), e-mail, ani telefón nie sú pre verejnosť viditeľné

Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.

Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu

Zatiaľ bez komentárov

Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím