Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Začiatok | 24.4.2018 16:30 |
Koniec | 9.6.2018 18:00 |
Miesto | Malá výstavná sieň, LGPMB |
Adresa | Tranovského 3, Liptovský Mikuláš, Slovensko |
Druh podujatia | Výstava |
Kontakt | Liptovská galéria P. M. Bohúňa v Liptovskom Mikuláši 0911 368 730 lgpmb@vuczilina.sk |
V Liptovskej galérii sa predstaví tvorba dvoch talentovaných keramikárok Simony Janišovej a Lindy Vikovej, ktoré svoje nápady realizujú spolu aj osobitne. Ich spoločnému ateliéru panuje tvorivá energia kladúca na piedestál funkčnosť a estetickú lahodnosť úžitkovej keramiky. Výstava „v dobrej spoločnosti“ ponúka prierez ich tvorbou a názormi pretavených do vecí každodenných a výnimočných svojím absolútnym prevedením a zmyslom pre detail.
Kurátorský text:
„V dobrej spoločnosti“ sa ocitáme na výstave dizajnovo zušľachtenej úžitkovej keramiky. Jej autorkami sú Linda Viková a Simona Janišová, ktorých tvorivá energia sa prezentuje aj pod značkou si.li (od r. 2012) - navrhujú a produkujú porcelán a kameninu, ktoré sú primárne úžitkové a remeselne bravúrne prevedené. Ich prístupy k materiálu sú diametrálne odlišné a predsa v súčinnosti vytvárajú harmonické celky. Tieto keramikárky tvoria v spoločnom ateliéri limitované edície diel, ktoré sú prácami individuálnymi alebo spoločnými. Tak je koncipovaná tiež ich prezentácia v Malej výstavnej sieni LGPMB - pomyselne je rozdelená na tri časti, ktoré však hovoria jednotným jazykom o si.li - o spoločnej práci či individuálnych projektoch oboch autoriek.
Výstava reflektuje súčasnú dizajnérsku tvorbu s námetmi inšpirovanými medziľudskými vzťahmi a vzťahmi vôbec (príroda - človek, naturálny materiál - digitálne technológie, remeselník - dizajnér). Pri hlbšom skúmaní myšlienkových prúdov pretavených do tvorby autoriek sa vynára poetika a prirodzené ladenie týchto osobností.
Spolupráca dizajnu a funkcie je často opomínaným prvkom vecí úžitkových či každodenných, no si.li potvrdzujú opak. Odhaľujú niečo čo je a bolo permanentnou súčasťou každodennej rutiny bez toho, aby sme si to uvedomovali. Pripomínajú, že úžitkové predmety môžu byť estetickými a modernými doplnkami užívateľa. Projekt si.li uplatňuje výrazne odlišný prístup oproti voľnej tvorbe autoriek: „tie veci nikdy nevznikli, keby sme ich nerobili spolu“ (Simona). Si.li reprezentujú minimalictické objekty čistých, funkčných tvarov s jednoduchým dekorom. Predstavovanú kolekciu Stash Jar tvoria nádobky s vekami rôznych veľkostí, ktorých limitovaná kombinácia farieb a tvarov im umožňuje ľahkú asimiláciu do prostredia na nekonečne veľa spôsobov. Podobnú variabilitu evokuje i séria Bukových váz. Dekoratívnosť a dizajnérske zručnosti sa viacnásobne prejavujú v sólovej tvorbe autoriek. Linda prichádza so Stoneware vessels (kameninovými nádobami), ktoré majú jednotnú formu - sú vyrobené z kameninových plátov vkladaných do matrice, alebo odlievané do sadrovej formy. Ďalej sú už objekty osobitými jednotlivcami série, keďže Linda dotvára každú nádobu samostatne, často aj s väčším časovým odstupom.
Glazúrové „maľby“ rešpektujú a užívajú tvar či povrch nádoby akoby maliarskeho plátna a jedinečný charakter nádob demonštruje autorka tiež názvami, ktoré im dáva podľa finálnych expresií (Supernova, Mellow Yellow, Tanzanite a pod.).
Simona predstavuje súbor objektov „Anachronik“, ktorý vychádza z námetov akejsi „vše-obecnej“ formy - tvarovej archetypálnosti predmetov. Autorsky s predlohami manipuluje prostredníctvom digitálnych technológií, ktoré jej umožňujú nielen detailnejšie a presnejšie vypracovanie, ale napríklad aj pridávanie povrchových reliéfnych rastrov. Prísne vypracovanie kameninových a porcelánových objektov následne rozptyľuje a „poľudšťuje“ nanášaním glazúr štetcami na povrch nádoby, ako pri technikách maľby. Výsledkami Simoninej práce sú predmety, v ktorých sa spájajú prvky vycizelovanej techniky, tradičného remesla, priemyselnej a umelecky zaujímavej estetiky.
Programové prehodnocovanie historického vývinu remeselných zručností v súlade s tradičnými technológiami je jedným z prejavov autorských prístupov, diferenciácie a rozmanitosti tvorby. Popieranie klasických a hľadanie nových možností využitia materiálu v technike voľného ručného modelovania a polohe dizajnu je jednou z novátorských iniciatív keramikárok.
Výstava sa snaží citlivo ilustrovať umelecký počin dvoch keramikárok na slovenskej umeleckej scéne. Približuje mladý dizajn, sviežosť i hravosť uvedenú do prirodzeného dialógu medzi zhotovovateľom a užívateľom - obdivovateľom.
Zuzana Štepáneková