Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...
Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...
Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...
Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou
REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.
Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Začiatok | 12.9.2018 17:30 |
Koniec | 28.10.2018 18:00 |
Miesto | Nitrianska galéria |
Adresa | Župné námestie 3, Nitra, Slovensko |
Druh podujatia | Výstava |
Kontakt | Nitrianska galéria 037/ 657 96 41 |
Prvý spoločný výstavný projekt Martiny Chudeja Petra Lančaričapredstavuje zároveň aj sondu do vlastných životov. Okrem umeleckej spolupráce sú totiž autori aj partnermi v osobnom živote. Práve preto sa rozhodli reagovať na túto – v umení rozlične a mnohokrát reflektovanú – tému akou je blízky vzťah dvoch ľudí.
Využívajú rôznorodé materiálové a formálne prístupy vychádzajúce z ich tvorivého zamerania – ona, textilná výtvarníčka; on, fotograf. Hľadajú medzi nimi prieniky a posúvajú ich – od nájdeného objektu k inštalácii, od fotografie k videu a performance, od dokumentu k fabulácii… Čerpaním z osobnej skúsenosti sa snažia o presahy z intímneho cez odosobnené až po ironické predstavenie tohto stavu.
Aj samotný charakter výstavného priestoru so špirálou schodiska a svojou „materiálnou základňou“ v podobe dokumentaristicky poňatej inštalácie poskytuje priestor pre nachádzanie rozličných úrovní skúmania a hľadania odpovedí. Paradoxne však neponúka grandiózne zavŕšenie, žiadne univerzálne riešenie. Na jeho konci sa ocitáme v bludnom kruhu… Kým túto časť možno vnímať ako prechod od konkrétneho k všeobecnému, zatemnená miestnosť s inštaláciou predstavuje odbočku k intímnemu prežívaniu osobnej tragickej skúsenosti.
Autorom nejde o demýtizovanie tohto fenoménu. Skôr cez introspekciu prechádzajú do všeobecnejších rovín, z ktorých možno klásť otázky o povahe vzťahov ako presne definovaných zväzkov stanovených rodovými, náboženskými alebo inými spoločenskými normami. Či skutočne sme schopní prežívať osudovú lásku až za hrob, alebo sme lapení v bludnom kruhu, často infantilných vzťahových hier. Vynechaním slova v známej sentencii otvárajú túto ironickú hru s možnosťami, či to musí byť skutočne až smrť, ktorá nás rozdelí. Môže to byť nakoniec niečo úplne iné, aj láska…
Martina Chudá (1990, Hlohovec) sa venuje vizuálnemu umeniu v rozličných formách – od objektu cez inštalácie až po performance a video (ojedinele maľbu). V jej tvorbe prevláda prítomnosť textilu, avšak nie je to striktná nutnosť, ale skôr konceptuálny prístup, na základe ktorého sa materiál a forma odvíja od obsahu. Obsah diel je skôr intímny, miestami ironický, kritizujúci a feministicky pozitívny. Martina Chudá citlivo narába so symbolikou materiálov, metaforami a viacznačnosťou. Vyštudovala animáciu a pedagogiku výtvarného umenia. Od roku 2015 je členkou Slovenskej výtvarnej únie v rámci Združenia textilných výtvarníkov. Vystavovala na viacerých medzinárodných skupinových výstavách (Textile Art of Today 2015 a 2018 / SK, CZ, PL, HU; Medzinárodná súťažná prehliadka textilnej miniatúry / Pamäť textilu 2015 – Galéria UMELKA a v Galéria S.V.Ú. Mánes Praha; Blízko a ďaleko 2017 – Galéria UMELKA).V auguste 2016 sa prezentovala samostatnou výstavou KAMUFLÁŽv alternatívnom galerijnom priestore v Trnave (Galéria Výklad). Aktuálne žije a tvorí v Trnave.
Peter Lančarič (1989, Trnava) je fotograf. Z jeho výtvarnej tvorby môžemevycítiť, že je autorom, pre ktorého je fotografia veľmi potrebnou k životu. Jeho fotografie sú extraktom sebareflexií v intímnom denníkovom zaznamenávaní života. Poetika obrazu sa mu stala hlavným nástrojom bádania. Neskôr sa autor snaží uchopiť vnútro človeka cez koncept zobrazovania identity jednotlivca a skupiny. Jeho výtvarné práce disponujú výraznými autobiografickými črtami. Venuje sa však aj dokumentárnej a reportážnej fotografii. Javovú skutočnosť často sociologizuje. Programovo mapuje DIY kultúru na Slovensku. V súčasnosti dokončuje doktorát na Katedre umeleckej komunikácie na FMK UCM v Trnaveu fotografa Jozefa Sedláka. Vo výskumnej časti štúdia sa zaoberá sociologickými a intermediálnymi aspektami fotografického portrétu. Aktívne pôsobí v Trnave. Je spoluzakladateľom komunitného a umeleckého centra Kubik nápadova galérie vo verejnom priestore – Galéria Výklad. Od roku 2012 pripravil niekoľko autorských výstav. Nevyhýba sa ani konceptuálnym a intermediálnym presahom, ako v prípade Výstavy na hajzli (2015) a výstavy Expozícia(2017), ktoré boli angažovanou spoločenskou kritikou. V roku 2016 absolvoval medzinárodný fotografický pobyt v Paríži s názvom Les 400 Vues. Okrem iného, v roku2017 vystavoval na skupinovej výstave finalistov World Biennial of Student Photographyv Múzeu moderného umenia v Novom Sade. Spolu s Jindřichom Štreitom participuje na sérii výstav k projektu Držme spolu (2018), ktorý kritizuje nedostatky sociálneho a zdravotného systému na Slovensku. Lančarič fotografiami pacientov v bdelej kóme rozpráva o vnútornej sile a večnej nádeji človeka.
Text: Peter Molari
Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.
Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu