Advertorial

BIGMAT International Architecture Award 2025 - prihlasovanie

Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...

NEXUM - novinka v portfóliu industriálnych priečok Dorsis Digero

Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...

Kľučka ERA z dielne M&T ako odraz súčasnej éry

Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Nové Internorm okno HF 520 ocenené nemeckou cenou za dizajn German Design Award

Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Kompresia prázdnoty

Výstavný projekt prináša naliehavý poľsko-slovenský rozhovor sochárskych foriem a tvarov dvoch intermediálnych umelcov.
Kalendárium
Red 408.11.2018
650+0
Začiatok8.11.2018
18:00
Koniec2.12.2018
18:00
MiestoNitrianska galéria - Reprezentačné sály
AdresaŽupné námestie 3,
Nitra,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktNitrianska galéria
037/ 657 96 41

Výstavný projekt pod názvom Kompresia prázdnoty prináša naliehavý poľsko-slovenský rozhovor sochárskych foriem a tvarov dvoch intermediálnych umelcov: Marcina Berdyszaka (*1964)  a Patrika Kovačovského (*1970).  Ide o spoločné 3D modelovanie situácie, kde hlavnú rolu zohrávajú silné sochárske hmoty – bariéry, citlivé „stlačenie“, či obaľovania prázdna a recyklácia nájdených, alebo druhotných materiálov.

U Marcina Berdyszaka je nosnou séria monumentálnych kovových skulptúr s názvom Donucovacie panciere (2018). Ide o hrozivo až militantne vyzerajúce pancierové kovové obaly s mriežkou úzkeho priezoru, cez ktorý je možné vnímať sveta. Tieto negatívne sochárske objemy nútia diváka vyplniť prázdnotu vlastným telom a zaujať tak polohy stojaceho, kľačiaceho, či ležiaceho „spolubojovníka“.  Toto vtlačenie diváka do vopred stanovených foriem vytvára jednak aktívne pole pre diváka, ale  aj nástrahu vtesnať človeka do stanovených limitov a noriem. K tomu Berdyszak pridáva varovné signálne označenia – bielo-červené, či žlto-čierne hrany, ktoré práve označujú nebezpečnú zónu(Veľký triptych; Malý triptych, 2016), alebo priamo stlačenie „malého“ človeka do  veľkých totalitných systémov ( Jednota a propaganda, 2017; Totalitná geometrie, 2016).

Tieto práce tvoria spoločnú platformu so sériou Patrika Kovačovského Kompresie, v ktorých prezentuje nečakané bariéry a zábrany v geometrickej komprimácií – či už ide o objekt odlomeného konára (Náhodná bariéra, 2017-18), alebo v červeno-bielej farebnosti stlačenej narezanej rampy  s odkazom k širším súvislostiam migrácie a nastavených zábran – fyzických aj mentálnych ( Bariéra, 2018).   V nasledovnom cykle Kompresia ako Sekundárna recyklácia (2018) – cyklus objektov, vytvorených zo starého nábytku na princípe posunu hmoty. Vytlačením výsuvného modelu(zásuvky), na druhej strane sa otvára diera, prázdno v hmote. Podobne vznikajú zo starého mahagónového nábytku aj búdky v tvare hviezdy (Búdka pre oligarchovho vtáka, 2018). K tejto pamäťovej stope sa pridružuje aj časová postupnosť – zbieranie a kompresia hmoty  do geometrického tvaru, buď kvetov agátu (Pozostatok udalosti, 2017-18), či  zozbieraných spadnutých listov za jeden rok (Časová kapsula, 2018). Problematiku izolácie otvára dielo so skleníkom na mape Slovenska so živou rastlinou vo vnútri, ktorá vytvára dlhé plazivé stonky s obopínaním akejkoľvek prekážky (Separácia, 2018).

Uprostred expozície v hlavnej spojovacej chodbe sa nachádza Berdyszakova Chrbtica kultúry (2012), ktorá metaforicky predstavuje „invalidnosť“ našej kultúrnej situácie v podobe rozvalenej kostry archaického plaza, zloženú z kovových článkov a vychádzkových palíc hendikepovaných.

Výstava Kompresia prázdnoty prináša aktuálny sochársky jazyk a otvára aj mnohé etické  a hodnotové otázky.  V súčasnom svete operačných  (aj vojnových) systémov   sa objekty a inštalácie stávajú externými „záložnými“ programami pre zachovanie rozumu, ostražitosti, citlivosti (Berdyszak), či uvedomeniu si pamäte, separovania, či izolácie (Kovačovský). Výstava je pokračovaním dlhodobejšej spolupráce oboch umelcov a ich spoločných prezentácií.

prof. Marcin Berdyszak(narodený 1964) – súčasný poľský umelec, sochár a vysokoškolský pedagóg. V rokoch 1983-88  študoval na Štátnej vyššej škole výtvarných umení  v Poznani; od roku 1989 pedagógom na Univerzite umení v Poznaní. V rokoch 2006-2016 zastával funkciu rektora Akadémie umení (Uniwersytet Artystyczny) v Poznani. V súčasnosti vedie VI Ateliér sochy a priestorových tendencií. Žije a tvorí v Poznani.

prof. Patrik Kovačovský(narodený 1970) – súčasný slovenský intermediálny umelec a vysokoškolský pedagóg.   V rokoch 1990 – 1996 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave  (prof. J. Gavula, prof. J. Jankovič). Od roku 1999 pedagogicky pôsobí na bratislavskej VŠVU. V roku 1996 – bol prvým víťazom Ceny pre mladého umelca (dnes Cena Oskara Čepana). V súčasnosti vedie Ateliér Socha v 3D virtuálnom priestore a architektúre na bratislavskej VŠVU. Žije a tvorí v Bratislave.

Zo spoločných výstav Marcin Berdyszak – Patrik Kovačovský: 2018 – NG Nitra; 2016 – Galéria Jána Koniarka Trnava;  2015 – BWA Bydgoszcz; 2014 – GMB Bratislava; 2014 – Profil Galéria Poznaň.

Mapa podujatia

Vložené
8. november 2018
0
65
Je potrebné uviesť celé meno (nie pseudonym, inak bude príspevok vymazaný), e-mail, ani telefón nie sú pre verejnosť viditeľné

Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.

Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu

Zatiaľ bez komentárov

Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím